Eind vorig jaar lanceerde Pocos Easy Voice, haar eigen zakelijke telefonie-oplossing die een zeer complete oplossing biedt voor het MKB, maar ook voor grotere organisaties. Daarnaast biedt de koppeling met Webex zeer uitgebreide UC-functionaliteiten. Op het hoofdkantoor van Pocos in Son gaan we in gesprek met Jelle de Bruijn, directeur sales en marketing en product manager Sjaak Lettinga. Vol vuur vertellen ze over de tot standkoming van de voice-oplossing van Pocos én natuurlijk wat het onderscheidt van andere vergelijkbare applicaties.
Het duurde even voordat Pocos naar buiten kwam met Easy Voice. Het hele traject nam zo’n anderhalf jaar in beslag. Niet zo vreemd, want de lat lag hoog en het wensenlijstje was lang. En wie Pocos een beetje kent weet dat deze technology driven organisatie pas iets lanceert als ze er zelf alle vertrouwen in hebben. Sjaak: “We hebben heel veel en diep getest en onderzocht. En we hebben pilots gedaan met partners. Dit om zo dicht mogelijk bij het perfecte plaatje te komen. Daar hebben we goed de tijd voor genomen. Uiteindelijk zijn we tevreden met wat we nu kunnen lanceren en kunnen we van hieruit de volgende fase in. “
Wezenlijk nieuw
Veel branchegenoten vroegen zich af, waarom Pocos een eigen telefonieplatform introduceert in een markt, waar al veel aanbieders zijn. Jelle. “Het voelt een beetje alsof we een nieuwe autobouwer zijn. Om ons heen zijn autofabrikanten die veel eerder een auto hebben ontwikkeld. En misschien wel op hetzelfde platform. Dus als je een auto introduceert met niks nieuws, heeft dat weinig zin. Wij hebben duidelijk geinventariseerd wat het speelveld is en waar men behoefte aan heeft. Ook hebben we gekeken wat er minimaal in moet zitten en hoe de toekomst eruit gaat zien. Daar willen we klaar voor zijn.”
Vanuit het Cisco BroadWorks (voorheen Broadsoft) platform gingen de developers vervolgens aan de slag. Toen was ook al duidelijk dat er wel degelijk behoefte was aan een nieuw platform.
Jelle: “Je koopt eigenlijk gewoon een Lego-doos en daarmee bouw je je eigen product met je eigen kernwaarden en je eigen filosofie. En dat is anders dan wat we in het verleden hebben gedaan en nog doen met de producten van 3CX en Xelion. We zijn en waren altijd sterk in connectiviteit en hebben op een gegeven moment die twee platformen daar tegenaan gezet. Dat kan overigens heel goed naast elkaar bestaan. Daarbij waren we eigenlijk meer een system integrator. Wij zijn heel erg goed in het hosten van een zeer stabiel netwerk. Daar installeren we die software op en we beheren dat. Dan ben je meer een distributeur. En nu ben je zelf ontwikkelaar. Je koopt natuurlijk wel een oerdegelijk halffabrikaat in met ontelbare mogelijkheden, maar we hebben er uiteindelijk onze eigen dienst van gemaakt.
De keuze hiervoor is tweeledig. Aan de ene kant zijn de partijen waar we mee samenwerken gewoon hun eigen ondernemingen en zij bepalen wat op dat moment het beste is voor henzelf en waar zij naartoe willen. Dat betekent dat je soms zelf niet aan de knoppen kunt zitten. Dat is lastig wanneer je een eigen strategie hebt. En we merkten ook dat, als je kijkt naar het hogere MKB segment of juist de onderkant van de markt, er echt wel vraag is naar een product of dienst waar misschien nog veel meer mee kan. En eerlijk is eerlijk, als je nu kijkt naar het product dat we hebben gebouwd, met de add-ons die erbij zitten, daar kun je ook prima de corporate markt mee bedienen. Daarnaast merkte Pocos dat er ook vanuit het partnerkanaal vraag was naar opties die de bestaande platformen niet boden. Zowel bij de traditionele telecompartners als bij de MSP’s. “Als we zelf aan de knoppen zitten en we zien een nieuwe behoefte, kunnen we het zelf bouwen“
Volop uitdagingen
De ontwikkelaars zaten met de nodige uitdagingen. Zoals voldoen aan de behoefte van zowel de eindklant als het partnerkanaal. Sjaak: “Dus je wilt een product bouwen waar aan de ene kant ónze klant, het ICT-bedrijf, mee kan lezen en schrijven en iets mee kan verdienen. Aan de andere kant wil je dat die eindklant ook blij wordt van je product.
In het hele proces hebben we de partners voortdurend gevraagd wat ze misten en waar ze behoefte aan hadden. Sommigen hadden daarbij zelfs toegang tot het platform om zaken te testen, feedback te geven en zelfs zaken te ontwikkelen. Vervolgens zijn we daarmee aan het platform producten gaan toevoegen.”
Het was niet vreemd dat Pocos als basis koos voor het BroadWorks platform. Easy Voice is dan ook gebaseerd op het Cisco VoIP-platform BroadWorks en volledig geïntegreerd met Cisco Webex. Sjaak: “BroadWorks kent iedereen en is ook in Nederland absoluut marktleider. Als je kijkt naar de eenvoud, hoe we het product hebben opgebouwd, dat is wel wezenlijk anders. Met name aan de configuratiezijde voor de partner.”
Functionaliteiten Easy Voice
Easy Voice heeft volgens Jelle ontelbare mogelijkheden: “Wij willen het zo easy mogelijk maken, vandaar de naam Easy Voice. Dus aan ons de taak om daar vanaf de start rekening mee te houden. Dat hebben we gedaan. Wij wilden de partner niet al te veel keus geven in de diensten die ze kunnen afnemen. Om in de basis een zo compleet mogelijk pakket te bieden aan de partner. Dat ze geen rekening hoeven te houden met allerlei randzaken. Want door de toevoeging van al die add-ons zoals o.a. gespreksrapportage, gespreksopname, CRM integratie, ontkom je daar al niet aan. Dat kun je niet zomaar integreren in het Cisco model. Dat zijn heel simpel gezegd andere leveranciers. “
Sjaak vult aan: “Wat we vanuit Cisco Broadworks ter beschikking hebben gekregen, daar hebben we een zo compleet mogelijk product van gemaakt. Met drie gebruikerslicenties en nog een bulk aan groepsfuncties. Waar je eigenlijk drie smaken in hebt. De klant heeft de keuze uit Basic, Next en Pro. Waarbij de Basic licentie alle basisfuncties van een telefooncentrale heeft, wat de gebruiker minimaal moet hebben om een beetje normaal te kunnen bellen en gebeld te kunnen worden. In de premium licentie zitten in principe alle functionaliteiten die vanaf Broadworks beschikbaar zijn. Daar zit Next een beetje tussen. De basislicentie is bij ons al best vol. Er zit al veel in wat je bij anderen toch vaak bij elkaar moet klikken. En dat klikken willen we dus zoveel mogelijk voorkomen. Easy, ook vanwege het personeelstekort bij veel partners.”
Link met Webex voor UC
Cisco was natuurlijk al jarenlang een belangrijke speler in de UC markt met Webex. Sjaak: “Broadworks en Webex hebben ze de afgelopen jaren naadloos geïntegreerd. En dat was voor ons ook gewoon de strategie om daar een product op te bouwen. Kijk je naar de basislicentie, dan heb je bij ons al direct toegang tot de softclient van Webex. En dat is wel een unieke feature. Dus je ziet gelijk dat je gewoon een zeer uitgebreide UC-client hebt. Met alle functionaliteiten al erin. Veel meer dan een gemiddelde VoiP oplossing vooor het MKB. Wil je diepgaande telefooncentrale functionaliteiten hebben, dan stap je over naar bijvoorbeeld een Next of een Pro. Denk aan gespreksrapportage of –opname, met AI-ondersteuning. AI kan bijvoorbeeld de veelgestelde vragen tijdens online bijeenkomsten analyseren, waarmee FAQ’s of Q&A’s kunnen worden gevoed. Voorheen was een dergelijke functie alleen voor enterprise-klanten beschikbaar, maar inmiddels geeft ook het MKB aan dat hier behoefte aan is. Andere add-ons zijn Gespreksrapportage, CRM-integratie, Call Center met integratie met bijvoorbeeld Whatsapp en Messenger, en Receptiebedienpost. En vanuit die add-ons kun je makkelijk verder denken. Denk aan een gespreksrapportage die slimme verbanden kan leggen, waardoor je de bereikbaarheid kunt vergroten. Een combinatie van data analytics en AI. Dat kan de partner een toegevoegde waarde geven bij zijn klant. “Maar”, stelt Jelle, “ de basic user heeft eigenlijk al toegang tot alle UC-functionaliteiten die Webex te bieden heeft. Dus voor een gering bedrag heb je al een heel uitgebreid platform.”
En Microsoft Teams kan natuurlijk niet onvernoemd blijven. Jelle: ”We zorgen dat Teams naadloos integreert in je UC-oplossing. Je kunt gerust een call vanuit Teams starten en Webex integreren en andersom. En al zijn de platformen vergelijkbaar, Jelle wil wel benadrukken dat Broadsoft van oudsher als telefooncentrale is gebouwd, met alle functionaliteiten die je daarbij kunt bedenken. Dus wij bieden ‘best of both worlds’. Tot aan chat, video, webinars, bestandsdeling en –samenwerking en het creëren van teams aan toe.
Markt veroveren
Pocos verwacht veel van het nieuwe platform, stelt Jelle.” Het verdienmodel, gebaseerd op traditionele telefooncentrales, houdt op te bestaan. Toch ziet Pocos dit niet als bedreiging voor IT-partners. Telecom is een commodity geworden, maar met Easy Voice kunnen partners eindklanten een oplossing bieden die op alle punten superieur is aan een conventionele omgeving. Het platform is software based, makkelijker te onderhouden en biedt ruimte om nieuwe diensten en maatwerk te bieden, zonder dat er specifieke hardware voor nodig is.”
Tot dusver is er heel positief gereageerd. “Onze partners vroegen de laatste maanden voortdurend naar de introductie, ze konden niet wachten”, stelt Sjaak. “Toen we het nieuws naar buiten brachten hadden we meteen vier aanvragen via de website om een demo. Dit zijn bedrijven die nog geen partner zijn van Pocos, dus kun je wel zeggen dat we een vliegende start hebben.”
“En”, stelt Jelle tot slot ”, uiteraard willen we met Easy Voice uiteindelijk veel licenties wegzetten. Maar het doel is ook om het partnerkanaal op een betere manier aan ons te binden. En voor de Nederlandse ondernemers een mooie oplossing te leveren. Als we dat goed op orde hebben, dan ben ik er heilig van overtuigd dat er aantallen zullen komen. Want de doelstelling is natuurlijk wel om de komende jaren een significant marktaandeel te gaan behalen in Nederland.”