Marktonderzoekers verlagen hun prognoses voor de smartphoneverkoop in 2023.Het analysebureau IDC voorspelt een wereldwijde daling van 3,2 procent tot 1,17 miljard verkochte smartphones. In februari had ze nog een min van 1,1 procent voorspeld. In het eerste kwartaal daalde de verkoop van smartphones met 8,9 procent op jaarbasis. Redenen voor de slechtere ontwikkeling zijn onder andere de aanhoudend zwakke economische vooruitzichten en de aanhoudende inflatie. Voor 2024 blijft  IDC  een herstel verwachten met een omzetstijging van zes procent.
Tegelijkertijd bleken de twee grootste fabrikanten, Samsung  en Apple, veel veerkrachtiger te zijn dan hun concurrenten uit China. Apple was de enige in IDC’s top 5 die de verkoop met 2,2 procent verhoogde tot 56,5 miljoen iPhones.Uit de cijfers blijkt ook dat smartphones in het duurdere segment het relatief goed doen.  Samsung bleef nummer één, met een daling van 1,2 procent tot 73,6 miljoen apparaten. Daarachter was er een daling van ongeveer 18 procent voor Xiaomi en bijna 27 procent voor Oppo.
Europa veert weer op
De verkoop van smartphones in West-Europa daalt ook, maar volgend jaar zou er een trendbreuk kunnen komen. Onderzoeksbureau Canalys  voorziet ook een heftige strijd tussen de fabrikanten achter de drie toppers. Volgens cijfers van Canalys daalden ze in West-Europa in het eerste kwartaal met 13 procent .Desalniettemin zien de analisten licht aan het einde van de tunnel en verwachten ze in 2024 een ommekeer en groei van zes procent. Bij de fabrikanten verdedigde Samsung in het eerste kwartaal zijn toppositie met een marktaandeel van 35 procent, hoewel de omzet met 16 procent instortte. Samsung wist in ieder geval de gemiddelde verkoopprijs van zijn toestellen met elf procent te verhogen door in te zetten op duurdere modellen als de Galaxy S23-serie. Apple trotseerde de crisis, waar de verkoop met een procent steeg, vooral dankzij de Pro-versies van de iPhone 14, en het marktaandeel groeide tot 33 procent. Met een sterke aanwezigheid in het instap- en middensegment, stond Xiaomi op de derde plaats met een marktaandeel van 15 procent, ook al daalde het aantal verkochte smartphones met 17 procent. Marktonderzoekers voorzien een zware strijd tussen de achtervolgers achter deze drie fabrikanten, die in het eerste kwartaal geen van allen een marktaandeel van meer dan drie procent behaalden. Oppo op de vierde plek moest genoegen nemen met een omzetdaling van 53 procent, die waarschijnlijk ook te wijten is aan het verkoopverbod in Duitsland. TCL, vijfde in West-Europa, is ook niet meer actief in Duitsland met het merk Alcatel. Onder de bedrijven die later in het jaar in de top vijf zouden kunnen komen, bevinden zich analisten Google, Motorola, Honor en HMD Global met het merk Nokia.