Malou Nellissen is is een SaaS Sales trainer, die sales professionals leert om de geheime ingangen te vinden bij jouw droomklant en vervolgens gesprekken te voeren op het niveau van een FBI-onderhandelaar. Lees hier haar bijdrage aan de TBM-Special Sales Women in Tech.
“Heb je wel eens gezien hoe een vrouw zich voorbereidt op een eerste date? De hele vriendinnenkring wordt gealarmeerd. Wie is die vent? Wat weten we over zijn ex-relaties? Hoe gedraagt hij zich op zijn werk? Zijn complete social media wordt uitgepluisd alsof ze voor de FBI werkt. De outfit wordt tot in de perfectie afgestemd op zijn profiel. Versus een man die vlak voor de date wat gel in zijn haar doet, zichzelf een glimlach in de spiegel geeft en denkt: “Laten we kijken hoe dit loopt.”
Dit verschil in aanpak verklaart precies waarom de tech- en IT-wereld zo’n gigantische blunder maakt door vrouwen te negeren. Vorige week kreeg ik een deelnemerslijst door van mijn keynote bij een groot tech bedrijf. Slechts 5 van de 31 personen waren vrouw. Come on, dat is minder divers dan een stamkroeg in de Achterhoek (en ik kan het weten, nadat ik mijn hele hebben en houden heb verhuisd van Zuid-Limburg naar het kleine Achterhoekse stadje Wehl).
Want hier is de realiteit: in 2025 zijn klanten allang geïnformeerd voordat ze überhaupt met je praten. Die tijd dat je als leverancier kon binnenwandelen met een PowerPoint en jezelf als kennispartner kon profileren? Die is zo dood als de Nokia 3310. AI en toegankelijke informatie hebben het speelveld compleet veranderd, en hier ligt de kracht van vrouwen. Wij denken verder dan techniek. Waar een mannelijke techneut zegt; nee, kan niet”, kijken wij outside the box om toch een oplossing te vinden. En als het antwoord écht “nee” is, verpakken we dat beter dan Amazon een retourzending.
Het gaat niet meer om features, maar om inlevingsvermogen. Om te begrijpen wat er speelt bij die potentiële klant. En dat empathisch vermogen? Dat zit bij vrouwen gewoon af fabriek ingebouwd. De mannen roepen dan: “Vrouwen zijn technisch minder onderlegd!” Precies het punt. Dat hoeft ook niet meer. De specs staan online, AI heeft alles voor je gevonden. ChatGPT doet de technische vertaling, wij doen de menselijke. En tussen ons gezegd: die is een stuk waardevoller.
Ik zag het onlangs bij een retailklant. De mannen hadden een mentale vink gezet bij ‘paperless office’ – logisch, software is digitaal. Punt af. Een vrouwelijke collega vroeg door en ontdekte dat dit voor de CEO een kernwaarde was. Zij won de deal door daar volop op in te spelen. We hebben nu eenmaal een zesde zintuig om te weten wat de ander échter over de streep trekt. Ons stakeholder management is superieur, omdat we niet alleen naar de beslisser kijken, maar naar de hele complexe beslissingseenheid eromheen.
“Maar vrouwen zijn te emotioneel,” hoor ik dan. Precies! In een tijd van data en rationaliteit is emotie onze superpower. Als iedereen puur rationeel zou beslissen, zouden we allemaal een zwarte Dacia Duster rijden. Een blik op de snelweg bewijst dat emotie het verschil maakt.
Vrouwen vergeten geen woord. We onthouden niet alleen de functionaliteiten, maar ook dat de dochter van de CEO gaat studeren en hij zich zorgen maakt over de toekomst. Die connectie maak je niet met een spreadsheet. Vrouwen die het volhouden in deze testosteronrijke omgeving zijn vaak uitzonderlijk gemotiveerd en veerkrachtig. Waarom laten we die massaal links liggen?
Dat Calimero-effect – eruit, die daadkracht en ‘ik ga het ze even laten zien’ – dat hebben wij vrouwen ietsje meer nodig. Want je bent de juiste partij en je hebt een goed verhaal, anders zat je simpelweg anno 2025 niet aan tafel.
Dus mannen, laten we eerlijk zijn: jullie hebben ons nodig. En wij jullie.”


