Het is nog maar sinds 1917 dat vrouwen in Nederland kiesrecht hebben, pas sinds 1955 worden ze niet meer automatisch ontslagen bij de overheid als ze trouwen en vrouwenvoetbal is pas sinds 1971 erkend door de KNVB. En nog altijd is maar 19 procent van de werknemers in de tech vrouw. Dan laten we de typisch vrouwelijke disciplines als HR, administratie en marketing even buiten beschouwing.
Ook op de bijeenkomsten die ik bezoek, is het aandeel vrouwen over het algemeen erg laag. En hoe hoger je in de bedrijfshiërarchie komt, hoe lager nog altijd het aantal vrouwen dat je er treft. Nog altijd hebben vrouwen in de tech te kampen met vooroordelen. Met name over hun kennis van de markt en de technologie.
Het is dus niet zo vreemd dat mijn collega Serife, die zelf een mooie carrière in de tech heeft opgebouwd, al jarenlang aan mijn hoofd loopt te zeuren dat we een special moeten maken over women in tech. Zij niet alleen, ook mijn goede relatie en voorzitter BTG Petra Claessen, wees me er onlangs op dat er vrijwel altijd alleen maar mannen op de cover van TBM staan.
Dames, ik heb goed nieuws voor jullie. De TBM die hier voor je ligt, staat voor een heel groot deel in het teken van women in tech. We hebben een aantal boeiende, inspirerende en krachtige vrouwen gevraagd hun bijdrage te leveren aan deze bijzondere zomereditie van TBM. Als man heb ik daar voor deze keer weinig aan toe te voegen. Ik ben opgegroeid in een gezin met vijf zussen, dus weet van jongs af aan dat vrouwen over het algemeen anders in elkaar steken dan mannen. En dat we juist samen een mooie toekomst moeten en kunnen bouwen, zeker in deze boeiende sector die nooit stil staat, maar die wel degelijk nog wat meer vrouwelijke touch kan gebruiken.
Joost Heessels