Vukicevic en Emmerson beschrijven:
1. de kansen, bedreigingen en valkuilen van het Internet of Things;
2. waarom een heldere strategie nodig is en IoT niet kan worden overgelaten aan IT-managers alleen;
3. dat het bepalen van IoT hotspots die voortvloeien uit de bedrijfsstrategie cruciaal is voor succes;
4. een stappenplan om tot die heldere strategie en IoT hotspots te komen;
5. IoT use cases;
6. IoT achtergrondinformatie over technologie, beveiliging en privacy.
IoT stelt bedrijven bloot aan nieuwe bedreigingen én kansen. IoT-oplossingen verhogen de productiviteit, verlagen de kosten en verbeteren de ervaringen van klanten. Daarnaast leidt IoT tot nieuwe businessmodellen en nieuwe vormen van concurrentie. Dit zijn krachtige ontwikkelingen: het impliceert volgens Vukicevic en Emmerson dat de business case voor het maken, verkopen en toepassen van IoT oplossingen overtuigend is.
De business case voor IoT is overtuigend, maar het is ook een ontwikkeling die de gevestigde zakelijke processen verstoort en bedrijven dwingt om bijna alles wat ze doen te heroverwegen. Het ontwikkelen van een strategie is cruciaal om het bedrijf naar voren te stuwen in de nieuwe omgeving met de regels van de nieuwe economische orde – het is een missiekritisch onderwerp. Daarom kan IoT niet worden overgelaten aan IT-managers alleen en is het essentieel om te beginnen met een heldere strategie. In de juiste handen is de IoT business case zeer solide.
Vukicevic en Emmerson signaleren een behoefte aan een methode die verzekert dat de IoT strategie aansluit bij het bedrijf en vice versa. Het gestructureerd zoeken naar en bepalen van IoT hotspots is volgens hen cruciaal voor succes. In het boek reiken ze hiervoor een praktische en actiegerichte methode aan. Wie wil starten met IoT kan dus direct aan de slag.
Hoewel het boek niet de ambitie heeft om de technische aspecten van IoT tot in detail toe te lichten, geven de auteurs een duidelijk overzicht van de belangrijkste onderdelen van IoT-technologie, beveiliging en privacyvraagstukken.