Zakelijke communicatie doen we nog het liefst via de telefoon: 48 procent van de ondervraagden van het Telecompaper research panel geeft aan dat het voor business-to-business contacten het liefst gebruik maakt van de (mobiele) telefoon. Ook populair voor communicatie zijn e-mail, met 44 procent en app-berichten met 41 procent. Dat laatste is bij jongeren tussen de 16 en 25 jaar met 51 procent de populairste manier om zakelijk te communiceren.
Dit blijkt uit het nieuwe rapport “Communication behaviour of Dutch consumers 2023-JUL”. De resultaten zijn afkomstig van het Telecom Consumer Insights Panel van marktonderzoeker Telecompaper, dat gegevens verzamelde in juli 2023 van 1.750 respondenten in verschillende leeftijdsgroepen.
Er lijkt geen groot verschil te zijn in de voorkeur van het gebruik van een bepaald medium tussen de business-to-business- en de persoonlijke situatie, zo stelt het rapport. Ook buiten de zakelijke setting is mobiel bellen het populairst. E-mail wordt echter in verhouding zakelijk meer gewaardeerd dan in de privésituatie. 16- tot 25-jarigen sturen veruit het liefst een appje (51 %), en ze sturen liever een e-mail (35%) dan dat ze bellen (31 %) voor zakelijke communicatie. In de leeftijdsgroep van 25-35 prefereert 53 procent de app, gevolgd door de e-mail (47%) en een telefoongesprek (43%).
Jongere generaties zijn opgegroeid met sociale media en communicatieapps. Daarbij lopen werk en privé ook steeds meer door elkaar.
Verschuiving naar digitale middelen
Diensten als Microsoft Teams, Zoom en WhatsApp hebben het videobellen mogelijk gemaakt in de zakelijke setting. Met 14 procent als medium van voorkeur heeft deze manier van communiceren ook een groeiend aandeel in zakelijke communicatie. Na het massale gebruik ervan tijdens lockdowns is de populariteit ervan niet gedaald. Integendeel: de verwachting is dat het overgrote deel van de werknemers videobellen als hun favoriete bron van zakelijk communiceren zal gaan beschouwen, stellen de onderzoekers. De vaste lijn daarentegen lijkt op zijn retour. Die wordt langzaam maar zeker vervangen door de mobiele telefonie. Hoewel ouderen trouw zijn aan de vaste lijn in hun privéleven, lijkt vaste telefonie aan terrein te verliezen voor zakelijke doeleinden; nog maar 13 procent van de deelnemers geeft aan er de voorkeur aan te geven.