VodafoneZiggo grijpt stevig in om het tij te keren. Het telecombedrijf verliest in hoog tempo klanten en zag in het eerste kwartaal van 2025 zowel de omzet als de winst opnieuw dalen. De teruggang van ruim 40.000 internetabonnees, een omzetdaling van 3 procent en een brutowinst die 8 procent lager uitviel, vormen de directe aanleiding voor een reorganisatie waarbij zo’n 400 van de circa 7.000 arbeidsplaatsen verdwijnen.
De banenreductie maakt deel uit van een nieuw strategisch plan waarmee VodafoneZiggo zijn organisatie wil stroomlijnen en toekomstbestendig maken. Van de vierhonderd arbeidsplaatsen die komen te vervallen, verdwijnt de helft via natuurlijk verloop of het niet verlengen van tijdelijke contracten. De overige circa tweehonderd medewerkers worden ontslagen.Volgens het bedrijf wordt er “volledig ingezet op zorgvuldige, respectvolle en transparante ondersteuning” van alle betrokken medewerkers. De ondernemingsraad moet de reorganisatie nog goedkeuren.
De cijfers onderstrepen de urgentie. In het eerste kwartaal verloor VodafoneZiggo meer dan 40.000 internetklanten, vooral aan de consumentenzijde. Over geheel 2024 stond de teller op een verlies van circa 104.000 internetabonnees.
Prijzenslagen in de markt zorgen voor druk op marges, terwijl ook VodafoneZiggo zelf af en toe met welkomstkortingen stunt. Het aantal zakelijke klanten nam licht toe, maar dit kon het verlies aan de consumentenzijde niet compenseren.
De omzet daalde in het eerste kwartaal naar 926 miljoen euro, een terugval van bijna 3 procent. De brutowinst (EBITDA) kwam uit op 407 miljoen euro – een daling van 8 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Financieel directeur Ritchy Drost waarschuwde eerder dit jaar al voor de negatieve impact van structurele prijsdruk in de markt. “Als prijzen onder de kostprijs zakken, komt de kwaliteit van het netwerk op termijn in gevaar,” aldus Drost in gesprek met De Telegraaf.
Naast het schrappen van banen zet VodafoneZiggo in op een herpositionering van het internetaanbod, versnelling van de netwerkstrategie en gerichte investeringen in kernactiviteiten. Met deze koerswijziging wil de joint venture van Liberty Global en Vodafone beter inspelen op de veranderende marktomstandigheden.
Per eind 2024 telde VodafoneZiggo circa 5,6 miljoen mobiele, 3,4 miljoen video-, 3,1 miljoen breedbandinternet- en 1,3 miljoen vaste telefonieabonnees. Het bedrijf heeft vestigingen in onder meer Utrecht, Amsterdam, Maastricht, Hilversum en Groningen.