Vodafone is een project gestart om de mobiele dekking langs het spoor verder te verbeteren. De komende 3 jaar wordt door heel Nederland, in etappes, het mobiel bereik op een deel van de spoorwegtrajecten verbeterd. Aangezien het mobiele verkeer ieder jaar aanzienlijk toeneemt, draagt dit op een positieve manier bij aan de reiservaring van Vodafone-klanten.
Vodafone werkt de komende jaren op verschillende manieren aan het verder verbeteren van de dekking langs het spoor. Denk hierbij aan het bouwen van nieuwe zendmasten en extra antennes plaatsen op bestaande antennelocaties. Ook optimaliseert Vodafone de instellingen van het netwerk verder. Dit heeft tot gevolg dat de antennes langs de spoorwegtrajecten nog beter en sneller met elkaar samenwerken.
Door heel Nederland
Verspreid door heel Nederland wordt er in totaal aan 69 verschillende trajecten gewerkt. Hier zitten een aantal van de meest drukbezochte trajecten tussen, waaronder: Groningen-Zwolle, Amsterdam-Utrecht en Utrecht-Maastricht. Naast deze spoorlijnen richt Vodafone zich ook op het optimaliseren van de mobiele dekking in spoortunnels, waaronder de Schipholspoortunnel.
G.J Laureijssen, Manager Mobiele connectiviteit bij ProRail: “Spoorbeheerder ProRail wil graag dat reizigers zo prettig mogelijk met de trein reizen. Mobiele connectiviteit is daar steeds belangrijker voor. Mooi dat Vodafone concrete stappen zet om bereik en kwaliteit te verbeteren. We proberen hieraan zo goed mogelijk mee te werken door bijvoorbeeld onze masten beschikbaar te stellen voor het plaatsen van apparatuur en antennes van telecomaanbieders. Ook werken we samen met de telecomaanbieders om dekking in onze spoortunnels te creëren.”
Vodafone maakt haar planning in samenspraak met partners en is daarbij ook afhankelijk van externe factoren, zoals de doorlooptijd van vergunningverleningen en de beschikbaarheid van grond en gebouwen om antennes te kunnen plaatsen. Zodra de werkzaamheden op een bepaald traject zijn afgerond, maakt Vodafone dit bekend.
Overal verbonden
André Beijen, Directeur Mobiele Netwerken bij VodafoneZiggo: “Een groot deel van onze klanten maakt regelmatig gebruik van de trein. Tijdens het reizen willen ze continu online en bereikbaar zijn – of het nu gaat om werk, een online vergadering bijwonen, een podcast luisteren of hun favoriete serie kijken. Als Vodafone zetten we ons in voor de verbondenheid voor al onze klanten, waar ze zich ook bevinden.”