Refurbished smartphones zijn steeds meer in trek. Volgens analisten van researchbureau Counterpoint steeg de wereldwijde verkoop vorig jaar met 5 procent ten opzichte van 2021. In de meeste regio’s van de wereld lag de stijging zelfs in de dubbele cijfers, maar dit staat in contrast met de daling van 17 procent op de omvangrijke Chinese markt. Toch presteerde de wereldwijde tweedehandsmarkt aanzienlijk beter dan die voor nieuwe apparatuur, die op jaarbasis met 12 procent kromp.
De verkoop van refurbished smartphones steeg wereldwijd met 5%, maar in China daalde de verkoop met 17% j-o-j.  Apple veroverde 49% van de wereldwijde markt voor refurbished smartphones in 2022, gevolgd door Samsung met 26%. India leidde de markt met 19% YoY-groei, op de voet gevolgd door LATAM met 18% YoY-groei. 5G groeit in de secundaire markten. Het is nu goed voor 13% van de wereldwijde verkoop van refurbished toestellen.
Omdat de vraag naar refurbished smartphones in de meeste regio’s blijft groeien, groeide de wereldwijde secundaire smartphonemarkt in 2022 met 5% j-o-j, volgens de Global Refurb Smartphone Tracker van Counterpoint Research. De groei zou meer zijn geweest als de verkoop van refurbished smartphones in China niet met 17% was gedaald. Dit was de sterkste daling voor de Chinese secundaire markt in jaren. Een opleving van COVID-19 en de invoering van “COVID-nul”-beleid waren de belangrijkste factoren die de handel en de vraag in het land beïnvloedden. India leidde de wereldwijde markt voor refurbished smartphones in 2022 met 19% groei op jaarbasis, op de voet gevolgd door LATAM met 18% groei op jaarbasis.
Wat de merken betreft, groeiden de wereldwijde volumes van Apple in 2022 met 16% j-o-j, waardoor het aandeel van Apple in de secundaire markt meer dan 49% bedroeg. Apple is wereldwijd het snelst groeiende merk in de gebruikte en refurbished sectoren. Deze vraag op de secundaire markt heeft op veel markten gevolgen voor de verkoop van nieuwe iPhones en de inkomsten uit diensten. Apple levert een belangrijke bijdrage aan het stijgende aandeel refurbished in vergelijking met de zendingen van nieuwe smartphones op de belangrijkste markten. De aanbodschaarste is vooral voelbaar voor iPhones in refurbished markten.
Het aandeel van Samsung daalde van 28% in 2021 naar 26% in 2022. Binnen de secundaire markt was er in 2022 een kleine procentuele verschuiving van Android-consumenten naar iOS, wat de refurbished verkoop van Samsung beïnvloedde. Deze trend zal zich waarschijnlijk voortzetten in 2023.
De vraag naar refurbished smartphones komt voornamelijk van:
·         Nieuwe smartphone kopers (volwassen markten)
·         Gebruikers van featurephones die overstappen op smartphones (opkomende markten)
·         Onofficiële kanalen die afhankelijk zijn van C2C of afdankertjes.
Terwijl het aanbod voornamelijk afkomstig is van:
·         Gerenoveerde smartphone retailers (groeit het meest)
·         Carriers zijn begonnen met het aanbieden van refurbished opties, maar voornamelijk in volwassen markten.
·         OEM’s hebben moeite om opgeknapte smartphones in te zamelen en door te verkopen.
Een groter deel van de consumenten gaf de voorkeur aan premium en flagship refurbished smartphones in vergelijking met voorgaande jaren, waardoor de ASP’s (gemiddelde verkoopprijzen) op de secundaire markt stegen. In 2022 zagen we ook dat veel nieuwe smartphoneconsumenten zich meer gingen richten op duurzaamheid en milieubewustzijn.
Het vertrouwen in refurbished smartphones nam op alle markten toe. Op de meeste markten hanteerden refurbished spelers verbeterde bedrijfsmodellen en effectieve marketingstrategieën. Inruilvolumes waren hoger dan ooit.
Daarentegen werden nieuwe smartphones wereldwijd langer vastgehouden. De ASP’s van nieuwe smartphones bleven stijgen, waardoor consumenten hun toestellen langer vasthielden. Deze aanhoudende trend heeft het aanbod van toestellen voor de secundaire markt aangetast.
Transport, handel en logistiek op de wereldwijde handelsroutes werden vooral beïnvloed door de sluiting van belangrijke hubs zoals China in 2022. Het aanbod daalde, vooral voor Grade A refurbished smartphones.
Onderzoeksdirecteur Jeff Fieldhack zei over de dynamiek van vervoerders en detailhandelaars in volwassen markten: “Grote spelers binnen het ecosysteem van de secundaire markt deden het beter dan kleine spelers, omdat de grote spelers een beter aanbod kregen in een jaar met een beperkt aanbod. Wereldwijde vervoerders en hun partners verzamelen grotere volumes, waardoor ze meer macht krijgen op de secundaire markt. De andere belangrijke dynamiek van certified pre-owned volumes (CPO) daalde in 2022. Uit onderzoek van Counterpoint blijkt dat consumenten de voorkeur geven aan lagere kosten, zelfs als ze te maken krijgen met iets meer onvolkomenheden in het toestel. Aan de kant van de OEM-toestellen is het, buiten Apple, erg moeilijk om de economische aspecten van de wederverkoop van CPO-toestellen te laten werken.”
Terwijl de binnenlandse infrastructuur wordt opgebouwd, concentreren de meeste opkomende refurbished spelers zich op het opbouwen van hun B2B-kanalen. De groei was in 2022 wat grilliger voor bedrijven omdat er geen inhaalvraag was zoals in 2021. De iPhones van Apple bleven de meest gewilde smartphones vanwege de merkperceptie, de hoge marges en de hoge omloopsnelheid van de voorraad.
Wat we in 2023 kunnen verwachten
Veel van de veranderingen in de secundaire markten in 2022 zullen doorwerken in 2023. Het aandeel van 5G-smartphones zal aanzienlijk toenemen en 4G-smartphones kunnen in 2023 sneller hun waarde verliezen. Door de toegenomen inruil en de verschuiving naar premium smartphones kan de voorraad laagwaardige gebruikte smartphones aanzienlijk toenemen. End-of-life activiteiten zoals demontage, logistiek, opslag, recycling en verwijdering van e-afval zouden extra kansen moeten krijgen. Ook voor ITAD-bedrijven zouden de vooruitzichten beter kunnen zijn.
Neem gerust contact met ons op via press@counterpointresearch.com voor vragen over onze laatste onderzoeken en inzichten.
Achtergrond
Counterpoint Technology Market Research is een wereldwijd onderzoeksbureau gespecialiseerd in producten in de TMT (technologie, media en telecom) industrie. Het bedient grote technologische en financiële bedrijven met een mix van maandelijkse rapporten, projecten op maat en gedetailleerde analyses van de mobiele en technologiemarkten. De belangrijkste analisten zijn doorgewinterde experts in de high-tech industrie.