Verizon stopt met de videoconferentie-app die het aan het begin van de corona-pandemie voor 400 miljoen dollar heeft gekocht. Zo meldt nieuwssite 9to5Google. Het betreft een zogenaamde sunset, waarbij eerst de gratis klanten worden afgekoppeld en geleidelijk de betalende klanten.
9to5Google deelde de tekst van een e-mail ontvangen door BlueJeans-klanten waarin stond dat “we de moeilijke beslissing hebben genomen om onze reeks BlueJeans-producten stop te zetten.” Het onlangs geïntroduceerde gratis Basic-abonnement en gratis proefaanbiedingen van BlueJeans zullen volgens de e-mail op 31 augustus worden stopgezet. In die e-mail staat niet hoe lang mensen die gebruikmaken van het betaalde aanbod van BlueJeans toegang hebben tot de diensten van het bedrijf. Verizon reageerde niet onmiddellijk op een verzoek om commentaar.
In mei 2020 nam Verizon BlueJeans over, een bedrijfsgerichte video-app die voor het eerst werd gelanceerd in 2011. Begin 2022 werkten Google en Verizon samen om de BlueJeans-app vooraf te laden op de (sindsdien stopgezette) Glass Enterprise Edition 2 slimme bril verkocht door Verizon. Meer recentelijk heeft BlueJeans dit jaar een gratis niveau gekregen , waardoor de app voor veel meer potentiële klanten is geopend en de concurrentie is aangegaan met de gratis consumentenklare services van Google Meet en Zoom.
In Europa was Blue Jeans ook actief, zo stond het afgelopen voorjaar nog op de ISE in Barcelona. Voor deze markt richtte het bedrijf zich vooral op het organiseren van grote meetings, zoals recent nog het songfestival in Liverpool. Daar was een virtual conferencing-platform ontwikkeld voor de BBC, de gastomroep voor het Eurovisiesongfestival 2023. Het platform deed dienst als online mediacenter en 2.000 journalisten in zo’n 50 landen verbinden met het grootste entertainment-evenement van Europa. Daarnaast zorgde BlueJeans by Verizon voor de streaming van interactieve interviews met alle 37 artiesten die dit jaar aan het evenement deelnemen.
BlueJeans heette een enorme aanwinst voor Verizon; toen de deal in april 2020 werd aangekondigd. Destijds zagen videoconferentiebedrijven zoals Zoom en BlueJeans tijdens de pandemie een toenemend gebruik, maar nu veel bedrijven beleid hebben geïmplementeerd om werknemers terug naar kantoor te brengen, zijn apps voor virtuele samenwerking niet meer zo populair als vroeger.