Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»AI»Van hype naar echte waarde voor de gebruiker
    AI

    Van hype naar echte waarde voor de gebruiker

    27 mei 20255 Min leestijd
    thijs van den einde Hype
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Thijs van den Ende, CEO van Xelion, ziet de mogelijkheden van AI, maar prikt ook door de hype heen. Automatisch gespreksverslagen genereren? Handig. Maar wat doen we met al die data? Hij pleit voor een bewustere inzet van AI, gericht op echte gebruikerswaarde en minder verspilling. “De grootste impact komt niet van nóg meer data, maar van minder telefoontjes door slimmere afhandeling.”

     

    Hoe beïnvloedt AI de manier waarop bedrijven jullie oplossingen inzetten?

    Het is natuurlijk prachtig dat je met een druk op de knop je gespreksverslag hebt met actiepunten erbij. Dit scheelt tijd en gaat veel mensen blij maken. Spraak is een mooi medium, maar het is natuurlijk ideaal dat dit te automatiseren valt.

    Wel vraag ik me af wat je met al die data gaat doen. Dan heb je straks 2TB aan gespreksverslagen die je zelf nooit gaat lezen. Die zul je dus weer via AI moeten gaan analyseren. De vraag is wat je daar dan weer mee doet.

    Want wat je ook ziet is dat gebruikers nu met een paar klikken hun volledige interne documentatie in ChatGPT of Copilot gooien om er vervolgens eigenlijk niets mee te doen. Een samenvatting die je toch niet leest, maar vervolgens wordt deze data (als je het niet goed inricht) gebruikt om verder te leren. En als je dat niet goed inregelt weet je niet eens waar je je data laat analyseren. Dat vind ik wel eng.

     

    Welke AI-functionaliteiten worden al actief ingezet en welke innovaties staan op de planning?

    Wij werken zelf aan het automatisch maken van een gespreksverslag. Wij bieden een communicatie-oplossing. Dat betekent dat wij zorgen dat de output goed beschikbaar is en dat er basisfuncties die gebruikers verwachten mogelijk zijn.

    Door ons uitgebreide netwerk van integrators kun je daarna met deze data aan de slag gaan. Ook kun je via een van onze partners heel eenvoudig een spraakgestuurde assistent voor bijvoorbeeld terugbelafspraken koppelen.

     

    Welke AI-toepassingen zie je momenteel de meeste impact maken binnen jullie segment?

    Echte impact ga je zien wanneer de inzet van AI voor de gebruiker daadwerkelijk een probleem wegneemt, in plaats van alleen maar data toevoegt.

    Dus geweldig als er nog meer data beschikbaar is over hoe telefoontjes wel niet gemist worden. Het zou veel zinniger zijn als de inzet ervoor zorgt dat er minder gebeld wordt omdat bepaalde vragen geautomatiseerd afgehandeld kunnen worden.

    Ik zie dat veel oplossingen nu blijven steken in analyse en nog niet in actie. Ze zijn er wel, maar daar betaal je dan ook voor.

     

    Welke AI-gestuurde innovaties verwacht je de komende jaren binnen jullie segment?

    Ik verwacht dat AI verder evolueert. We gaan toe naar agentic AI: systemen die zelfstandig eenvoudige handelingen uitvoeren, signaleren wanneer een gesprek ontspoort of context meenemen in opvolging.

    Deze AI zal minder waarnemen, en meer gaan doen. De verschuiving van analyse naar actie — denk aan AI die een gesprek automatisch afhandelt, opvolging plant of signaleert wanneer iets ontspoort — is logisch en nodig.

     

    Hoe waarborg je de balans tussen AI-automatisering en menselijke interactie in communicatieprocessen?

    Als we niet oppassen, wordt met een mens spreken straks een luxeproduct. Je ziet nu al dat sommige bedrijven menselijke service verstoppen achter bots, keuzemenu’s of premium abonnementen.

    Voor bepaalde gebruikers — bijvoorbeeld in de zorg of het sociaal domein — is dat gewoon niet passend. Dus ja, automatisering is fijn als het de wachttijd verkort of de ervaring verbetert, maar zodra het frustreert of afremt, verlies je het contact. Letterlijk.

    Een 9+ ervaring bereik je niet door alles weg te automatiseren.

     

    Hoe kan AI en machine learning bijdragen aan de beveiliging en betrouwbaarheid van jullie diensten? En in hoeverre is het een bedreiging?

    Er zijn twee kanten aan dit verhaal. AI helpt zeker bij beveiliging: je kunt sneller afwijkend gedrag detecteren, sneller reageren, beter inschatten waar risico’s ontstaan.

    Tegelijkertijd maakt AI het voor kwaadwillenden ook makkelijker: voice-cloning, deepfakes, AI-gestuurde phishing… je hoeft straks geen techneut meer te zijn om iets te laten lijken alsof het van een collega komt.

    Wat ik lastig vind: we vertrouwen onze beveiliging steeds vaker toe aan systemen die we zelf niet meer volledig begrijpen. En dan wordt het ineens wél spannend.

     

    In hoeverre speelt AI een rol in gespreksanalyse en hoe helpt dit bij klantinteracties?

    AI heeft gespreksanalyse toegankelijk gemaakt op een schaal die eerder ondenkbaar was. We kunnen nu trends signaleren, feedback structureren en zelfs realtime ondersteuning bieden aan medewerkers. Dat is waardevol. De grote uitdaging blijft: hoe zorgen we dat al die inzichten ook leiden tot actie? AI moet niet alleen detecteren, maar ook faciliteren.

    En los van de (on)mogelijkheden is er ook iets dat mij serieus zorgen baart: het enorme stroomverbruik van AI zeker nu we massaal zijn gaan analyseren om het analyseren.

    We draaien modellen, verzamelen data, genereren inzichten… maar vaak doen we daar uiteindelijk niets mee. Als je miljoenen klantgesprekken analyseert, maar je processen niet verandert, is die analyse dan echt waardevol?

    En ondertussen branden we servers vol op creaties die niemand nodig heeft. LinkedIn staat vol AI-gegenereerde plaatjes, action figures, avatars, maar wat voegen ze toe — behalve CO₂-uitstoot en rekenkosten? Moeten we echt alles analyseren, genereren, voorspellen? Of kan het ook een tandje minder, gerichter, bewuster?

    Gerelateerd

    Vorige artikelAI als katalysator voor klantbeleving en compliance in telecom
    Volgende artikel AI maakt zakelijke communicatie slimmer en menselijker

    Gerelateerde berichten

    AI

    AI maakt zakelijke communicatie slimmer en menselijker

    AI als katalysator voor klantbeleving en compliance in telecom

    AI als katalysator voor klantbeleving en compliance in telecom

    TBM Magazine
    TBM 2025-03
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    sep 15
    15 september - 18 september

    NL Tech Week

    sep 23
    23 september - 25 september

    KPN Partner Network: Vision 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!