De wereldwijde markt voor gaminghardware blijft sterk groeien en zal volgens nieuwe prognoses in 2030 een waarde van meer dan 250 miljard dollar bereiken. Belangrijke aanjager van deze groei: de almaar stijgende gemiddelde uitgaven per gebruiker.
Vijf jaar geleden werd de grens van 100 miljard dollar marktwaarde doorbroken. Mede aangezwengeld door de COVID-19-lockdowns is de omzet sindsdien met 55 procent gestegen tot een verwachte 178 miljard dollar in 2025. Die groei zet stevig door: volgens marktcijfers van Statista en Betideas.com zal de gemiddelde consument in 2030 meer dan 2.300 dollar aan gaminghardware uitgeven—een stijging van 25 procent ten opzichte van 2025.
Hoewel veel aandacht uitgaat naar high-end gaming-pc’s en next-gen consoles, komt de grootste stijging uit het accessoiresegment. Van ergonomische stoelen en monitoren met hoge verversingssnelheid tot geavanceerde headsets en VR-gear: de uitgaven aan gamingaccessoires stijgen met maar liefst 50 procent, tot een ARPU van 3.241 dollar in 2030.
De uitgaven aan pc’s en consoles stijgen daarentegen relatief beperkt. Gaming-pc’s laten een stijging van slechts 11 procent zien tussen 2025 en 2030, tot gemiddeld 437 dollar. Consoles blijven met een stijging van 5 procent steken op 535 dollar.
De algehele marktgroei wordt daarnaast gevoed door structurele factoren zoals de opkomst van esports, technologische innovatie, en een groeiende groep veeleisende pc-gamers. Die combinatie leidt tot een verwachte wereldwijde omzet van ruim 250 miljard dollar in 2030—een toename van 45 procent ten opzichte van 2025.
Met name het accessoiresegment is booming. Sinds 2020 zijn de uitgaven aan accessoires met 60 procent gestegen tot 2.150 dollar in 2024. Die trend zet zich door, wat leidt tot een significante verschuiving binnen het totale hardwarelandschap.
De gamingindustrie blijft zich daarmee ontwikkelen tot een kapitaalkrachtige en volwassen techmarkt waarin gebruikers steeds meer investeren in beleving en performance.