Thijs van den Ende is CEO van Xelion. Samen met hem kijken we terug op 2024 en vooruit naar 2025.
Wat was jouw meest verrassende inzicht of les in 2024, zowel zakelijk als privé?
Ik ben op 1 januari in mijn nieuwe rol als CEO begonnen. De afgelopen 11 maanden hebben bol ge-staan van lessen en inzichten. Al doende leert men en ik heb het geluk gehad in een rijdende trein in te stappen. Daardoor heb ik minder wakker gelegen of de salarissen wel betaald konden worden aan het einde van de maand. Maar heb ik juist veel met gelijkgestemden contact gezocht om te leren van lessen die zij geleerd hebben. Het gaf me het inzicht dat iedereen graag vertelt over de dingen die ze goed of juist fout gedaan hebben. En hoe ze daar op terugkijken. Of je nu een relatie, een concurrent of gelijkgestemde in een andere branche bent – delen doet iedereen graag.
Welk besluit of strategie in je organisatie heeft dit jaar de grootste impact gehad en waarom?
Xelion bestaat al 35 jaar. Wij hebben in die tijd een heleboel dingen gedaan, maar ons logo is altijd hetzelfde gebleven. Maar de rebranding dit jaar was niet alleen een leuk kleurtje en een hip logo, het is een heel proces. Van je visie en missie naar je brand story, naar je tone of voice en wat doorwerkt, tot en met je apps aan toe. Een mega-klus waar ik trots op ben, maar ook blij dat dit nu bijna afgerond is. Het is ongekend op hoeveel plekken je na 35 jaar je logo terugvindt!
Welke technologische innovatie of trend binnen de IT/Telecomsector vind je op dit moment onderbelicht, maar zal in de toekomst groot worden?
Ik weet niet of het onderbelicht genoemd mag worden, maar de stroomversnelling die AI heet is overal merkbaar. Dit leidt ertoe dat ik in plaats van voicemails inspreken hele auto attendants aan de lijn krijg die het mij makkelijker moeten maken. Toch zit er een keerzijde aan deze automatisering. Soms wil je gewoon een mens spreken. Er is niets zo vervelend als slechte AI. Daarom denk ik dat we in de toekomst voor specifieke zaken bereid zijn langer te wachten om door een mens geholpen te worden. Human interaction als USP.
Als je één bedrijf binnen de sector mocht kiezen dat écht het verschil maakte in 2024, welke zou dat zijn?
Ik ben enorm onder de indruk van de beslissing die Voys uit Groningen gemaakt heeft. Het bedrijf ‘teruggeven’ aan het personeel via steward ownership vind ik een lovenswaardige actie. Het laat zien dat je continuïteit wil garanderen voor je grootste kracht als bedrijf, je medewerkers. Een beslissing waar je organisatie wel op ingericht moet zijn, al heb ik daar bij Voys geen twijfel over.
Wat is de grootste uitdaging of kans die je ziet voor de sector in 2025, en hoe gaan jullie als organisatie hiermee om?
De krapte op de arbeidsmarkt is groot en blijft onverminderd, denk ik. Daardoor merken wij dat onze resellers minder handjes beschikbaar hebben dan ze soms zouden willen. Dit is op marketing-, maar ook op technisch gebied. Wij willen ze daarin ondersteunen door zelf mensen op te leiden als Xelion consultant, die vervolgens ingezet kunnen worden om projecten te begeleiden. Zo helpen we de reseller aan tevreden klanten met minder nazorg en zorgen wij er tegelijk voor dat projecten niet onnodig stilliggen omdat er handjes tekort zijn!
Wat is je persoonlijke mantra of leidraad voor het komende jaar, zakelijk en privé?
Secuurheid voor snelheid. Ik zeg het heel vaak en dat is ook nodig. De verleiding om direct te reageren op mails of vragen is heel groot. Niet dat het echt helpt, maar ik blijf er aan werken.
Welk onverwacht advies zou je de lezers willen meegeven om zichzelf of hun bedrijf in 2025 verder te laten groeien?
Bereid je voor op een draai in de tech naar binnen toe. Daarmee bedoel ik dat we nu voor 100% afhankelijk zijn van Amerikaanse techbedrijven voor ons bedrijfsleven, kritische infrastructuur en overheid. Geluiden voor een Europese Hyperscaler of EU-mailserver worden (te laat) maar wel langzaam luider. Als je nu in het voorstadium hier al over nadenkt dan kun je straks, als er wel keuze is, hier je klanten ook mee helpen. Daar ga je nu geen groei uit halen, sterker nog, dat kost geld. Maar op termijn laat je wel aan je klanten zien dat je in staat bent om een keuze te bieden. En dat levert ook geld op.