Techone neemt de laatste anderhalf jaar in rap tempo bedrijven over. TBM en haar lezers zijn uiteraard zeer benieuwd naar het bedrijf en de persoon hierachter. Reden voor een gesprek met Coert Coomans (45), CEO van Techone.
Je kwam twee jaar geleden voor velen vanuit het niets onze industrie binnen, kun je iets over jezelf vertellen, achtergrond ed.?
Blijkbaar heb ik dan altijd goed verstopt gezeten! Ik ben namelijk al sinds 1990 actief in de IT met Protagonist en heb in die periode onder andere de consolidatieslag meegemaakt in de webhosting. De verbeteringen in techniek maakte dat je met hoogwaardige apparatuur efficiënt steeds meer klanten kon bedienen, daar waren dan alleen wel grote investeringen voor nodig. Om dat te kunnen betalen zijn een aantal partijen actief op overnamepad gegaan.
In die periode heb ik ervoor gekozen om daar niet in mee te gaan en mij juist meer te gaan richten op Telecom met een nieuw bedrijf genaamd Digihero. We zijn daar begonnen met het aanbieden van VOIP diensten aan MKB-Nederland en inmiddels is dat uitgebreid met Internet en Clouddiensten.
Dat laat ook precies zien waar mijn hart sneller van gaat kloppen; andere ondernemers in staat stellen door middel van slimme techniek hun bedrijf uit te oefenen in een breder team van andere ondernemende mensen. Zo draag ik bij aan puur ondernemerschap en daar wordt iedereen uiteindelijk beter van. En net zo belangrijk: een ondernemer wordt daar ook blij van!
Ik ben de tel kwijt, maar volgens mij heb je afgelopen anderhalf jaar als Techone 25 bedrijven overgenomen, wat is de strategie erachter?
Een bedrijf is voor mij nooit een getal, dus dat getal zegt me niks. Dit zou ook geen recht doen aan ieder van die bedrijven die allemaal met passie zijn opgebouwd door de pioniers. Iedere bedrijf dat we mochten overnemen was op z’n eigen manier uniek en maakte het geheel sterker. Maar ter verduidelijking: we zijn actief in een viertal focusgebieden; IT, Telecom, Hosting en Beveiliging. Deze vormen aparte bedrijven binnen Techone. Binnen deze focusgebieden zoeken we naar overnames van specifieke ondernemingen die het geheel kunnen versterken. Elke overname past binnen het plan van één van die focusgebieden en voegt daar iets concreets aan toe. De strategie per focusgebied is natuurlijk wel wat verschillend.
Overkoepelend werken we toe naar een breder productenaanbod met bijbehorende expertise. Waar het kan en logisch is proberen we diensten – zoals VOIP en Internet – binnen de groep te hebben om op die manier de meest stabiele en kostenefficiënte oplossing te kunnen bieden. Uiteindelijk met als doel dat we de juiste oplossing en expertise beschikbaar hebben.
Welk soort bedrijven wilde je met name overnemen en kunnen we meer overnames verwachten?
We zoeken naar bedrijven die ook actief zijn in het MKB-segment, met een sterke naam in hun regio en die qua expertise een bijdrage kunnen leveren aan de andere bedrijven in de groep. Belangrijk is Dat we als filosofie hebben wat we zoeken naar een win-win voor alle betrokkenen, zoals klanten en personeel. De strategie om sterke bedrijven verder aan elkaar te verbinden willen we voortzetten. We zien heel duidelijk een ‘samen zijn we beter’ effect en dat is heel waardevol. Het zou onlogisch zijn hier te stoppen. Dus mocht iemand dit lezen en denken: ik heb een mooi bedrijf dat iets toevoegt en ik wil me graag aan sluiten bij een ondernemende club. Bel me meteen.
Waarin onderscheiden jullie je van andere partijen die op het overnamepad zijn?
Ik kan me nog goed herinneren dat ik zelf een externe partner zocht voor mijn bedrijf. Dat is een spannend proces. Ik heb mijn partner toen geselecteerd omdat ze duidelijk waren, hun afspraken nakwamen en wilde doorpakken. Zo wil ik graag zakendoen. Ik denk dat we ons daarin onderscheiden. Ons diepe respect voor ondernemers en ondernemerschap maakt dat we nooit denken dat we de wijsheid in pacht hebben, maar altijd luisteren naar ‘de andere kant’. Dit is maatwerk pur sang. Er zijn veel wegen die naar Rome leiden, maar het is belangrijk om in een overnametraject op een prettige manier op dezelfde weg te zitten en te zorgen dat iedereen met een fijn en blij gevoel voor de notaris verschijnt!
Welke overname is je tot nu toe het meest bijgebleven?
Iedere overname is een bijzonder verhaal. Vaak de afsluiting van een lange reis die een eigenaar met het bedrijf gemaakt heeft. Iedere keer dat iemand dat met mij wil doorlopen is mij dierbaar. Het zijn natuurlijk intensieve trajecten en er komen weleens bijzondere dingen voorbij.
Wat is je visie op het kanaal en hoe zal die zich volgens jou de komende jaren ontwikkelen?
Het IT landschap wordt steeds breder en ik denk dat er behoefte zal zijn aan partijen zoals wij die klanten daar in kunnen bij staan, niet met één specifieke oplossing, maar met een totaaloplossing. En met veel en brede expertise, zodat het proces bij de eindklant goed en efficiënt verloopt. Dan kan de eindklant ook bezig zijn met waar hij goed in is: beter ondernemen!