Arjan Dekker is eigenaar/CEO van de Lumen Vera Groep (Epatra Benelux, GoBright, AENC Audiovisual, Symbis en LRS Solutions)Â
Wat was jouw meest verrassende inzicht of les in 2024, zowel zakelijk als privé?
De waarde van op een open en transparante manier van communiceren levert veel op voor een organisatie. Je bouwt een veel sterkere relatie met al de stakeholders indien er sprake is van deze manier van omgang. Een duidelijke visie met daaraan gekoppelde doelen helpen daar enorm bij. Alles is bespreekbaar en niets is gek. Medewerkers kunnen heel veel aan wat dat betreft. Â
Privé; niet zozeer verrassend, als wel dat je bewust moet zijn om met betekenis te leven. Er zijn zoveel dingen waar je je druk om maakt, maar die er eigenlijk helemaal niet toe doen. Dit jaar hoorde ik dat ik in 2025 opa wordt op mijn 53e levensjaar. Dat geeft weer een enorme betekenis, dat we als ouderen verantwoording dienen te dragen voor de volgende generaties. Uiteindelijk is dat een mooi doel waar we voor leven. Â
Welk besluit of strategie in je organisatie heeft dit jaar de grootste impact gehad en waarom?
Epatra heeft al iets langer dan dit jaar de strategie om op basis van kennis en innovatie te transformeren van algemeen distributeur naar een meer gespecialiseerde smart office distributeur.  De beslissing om dit op een zo efficiënt mogelijk manier te doen heeft de meeste impact gehad. Veel medewerkers hebben dit concept inmiddels omarmt, maar er zijn collega’s die in de verandering niet mee konden en zijn afgehaakt. Dat heeft vanzelfsprekend impact op de organisatie. Â
Welke technologische innovatie of trend binnen de IT/Telecomsector vind je op dit moment onderbelicht, maar zal in de toekomst groot worden?
De technologie wordt vaak als doel gezien en te weinig als middel om een groter doel te halen. Zo denk ik dat de integratie van mens en gebouw in de Smart Office nog steeds te laag is. Gebouwbeheerders zijn bezig met het gebouw en veel minder met de gebruikers. Hetzelfde geldt andersom. Deze werelden zijn nog veel te ver verwijderd van elkaar. Er zal een soort middleware nodig zijn om deze werelden makkelijk aan elkaar te kunnen verbinden. De technologie is er aan beide kanten en er zijn al initiatieven, maar nog niet op wereldschaal. Daar hoop ik de komende twee jaar verandering in te brengen.  Â
 Â
Als je één bedrijf binnen de sector mocht kiezen dat écht het verschil maakte in 2024, welke zou dat zijn? Â
Toch wel de techreuzen als Microsoft, Google en Amazon. Je ziet de IT-wereld niet direct gigantisch wijzigen, maar de investeringen die nu gedaan worden in AI en Machine Learning zijn zo groot, dat ze binnen nu en twee jaar een compleet ander IT-landschap en daarmee ook een geheel andere manier van werken gaan bewerkstelligen. Niemand dan alleen deze spelers kunnen bepalen hoe wij in de komende tien jaar gaan werken. En als ik er één moet kiezen is Microsoft wel de winnaar. Ik ben nieuwsgierig naar die nieuwe wereld en wil ook onderdeel zijn binnen deze verandering, zij het natuurlijk op veel kleinere schaal. Â
Wat is de grootste uitdaging of kans die je ziet voor de sector in 2025, en hoe gaan jullie als organisatie hiermee om?
De vraagstukken die grotere bedrijven al aan het aanpakken zijn, zullen doorsijpelen naar de wat kleinere bedrijven. De eisen voor normeringen betreffende het klimaat zullen hun weerslag hebben op het gebruik van ruimtes. De gebouwen zullen ‘smarter’ worden. Denk hierbij aan de beheersing van energieverbruik, toepassen van fijnmazige sensoring, etcetera. De uitdaging voor mij in 2025 en ook 2026 is dat ik het gebruik van het gebouw en de gebouwintelligentie technisch met elkaar in contact wil brengen. Het doel is om de medewerker het gebouw energiezuiniger en efficiënter te laten gebruiken. Hier zijn nog gigantische kostenvoordelen te behalen. Â
Wij zullen oplossingen aanbieden die deze transitie van gebouw en gebruiker faciliteren.  Â
 Â
Wat is je persoonlijke mantra of leidraad voor het komende jaar, zakelijk en privé?
Zakelijk is dit ‘Alles na de netwerkstekker is van Dekker’. Dit houdt in dat alles wat via een Internet Protocol zowel hard- als softwarematig wordt gestuurd mijn interesse blijft houden. Met deze beperking dat ik dit toe zal passen binnen de B-to-B markt en niet op de consumentenmarkt. Â
Een ander mantra/motivatie is het in verbinding blijven met mensen in mijn omgeving. Dit geldt zowel privé als zakelijk. In deze polariserende tijd ‘mismoeten’ we nogal veel, terwijl we beter elkaar zouden kunnen ‘ontmoeten’.  Alleen in de ontmoeting kan je tot betekenis komen. Daar geloof ik heilig in. Â
Welk onverwacht advies zou je de lezers willen meegeven om zichzelf of hun bedrijf in 2025 verder te laten groeien?
Omarm technologische innovatie, maar blijf menselijk. In 2025 zal technologie – met name AI, automatisering en digitale transformatie – een nog grotere rol spelen. Dit biedt enorm veel kansen voor efficiency, schaalvergroting en het verbeteren van de klantbeleving. Toch is het belangrijk om te blijven focussen op menselijke waarden: authenticiteit, empathie en verbinding. Technologie mag geen vervanging zijn voor echte menselijke relaties, maar een aanvulling die je bedrijf slimmer maakt.  Â