Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»AI»Talkdesk AI als fundament voor klantinteractie en innovatie
    AI

    Talkdesk AI als fundament voor klantinteractie en innovatie

    21 mei 20257 Min leestijd
    Talkdesk AI
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Bij Talkdesk is kunstmatige intelligentie geen losse module, maar vormt het de ruggengraat van het platform. Van selfservice tot klantanalyse, AI ondersteunt elke stap van de customer journey. Pedro Andrade, Vice President AI bij Talkdesk, licht toe hoe de CCaaS-specialist AI toegankelijk maakt voor organisaties én wat we de komende tijd kunnen verwachten op het gebied van agentic AI, generatieve technologie en sectorgerichte toepassingen.

    Hoe beïnvloedt AI de manier waarop bedrijven jullie oplossingen inzetten?

    Bij Talkdesk is AI integraal onderdeel van alles wat we doen: van de producten die we ontwikkelen tot de klantervaringen die we helpen verbeteren. In tegenstelling tot veel organisaties die stand alone oplossingen bieden, integreren wij AI binnen onze platforms. Dit om een naadloze customer journey te ondersteunen en het toepassen van AI te vereenvoudigen.

    We vinden het belangrijk dat de inzet van onze AI-oplossingen eenvoudig en gebruiksvriendelijk is. Al onze AI-gedreven oplossingen – van UI-ontwikkeling tot beheer en analyse – zijn ontworpen vanuit dit principe. Daardoor kunnen organisaties onze AI inzetten zonder dat er programmeerof technische expertise nodig is. Plus dat alle betrokkenen – klanten, agents, supervisors en beheerders – profiteren van AI met zo min mogelijk obstakels.

    Talkdesk AI Agents, aangedreven door ‘agentic AI’, bieden bijvoorbeeld verregaande maar eenvoudig te gebruiken mogelijkheden voor het automatiseren van werkprocessen. Zo kunnen beheerders AI-agenten creëren, testen en implementeren voor selfservice of ondersteuning bij live-interacties, allemaal op basis van gewone taal, zodat programmeerkennis of datascientists niet nodig zijn.

    Deze agenten creëren zelfstandig virtuele assistenten die integreren met bestaande platforms of API’s, op basis van simpele prompts en doelstellingen die de beheerder kan definiëren. Terwijl traditionele bots uitgebreide scriptontwikkeling en intentie training vereisen, is onze aanpak zo simpel als een opdracht als: “Help klanten met het retourneren of omruilen van producten uit hun bestelling.

    Wees beleefd en compliant. Haal orderinformatie op via Shopify. Reageer in de taal van de klant.”
    Talkdesk AI Agents kunnen worden ingezet om geautomatiseerde gespreksagenten te ontwikkelen, deze te koppelen aan andere systemen (zoals core banking, digitale bankomgevingen, CRM, enzovoorts) en deze vervolgens snel uit te rollen na validatie en testen.

    Van instructie tot uitrol: één reeks prompts resulteert in
    een AI-agent die zelfstandig de juiste acties bepaalt, relevante gegevens ophaalt, zich aanpast aan klantbehoeften in realtime en in 59 talen communiceert – zonder dat vertaling nodig is.

    Welke AI-functionaliteiten zijn momenteel en welke innovaties staan op de planning?

    Twee jaar geleden heeft Talkdesk generatieve AI (GenAI) geïntegreerd binnen het hele platform en het aanbod aan applicaties voor omnichannel-interactie, selfservice, routering, CX-analyse en personeelsbeheer. In oktober vorig jaar introduceerden we ‘agentic AI’ binnen het platform, waarmee realtime gepersonaliseerde antwoorden mogelijk zijn dankzij AI die beslissingen neemt en continu leert.

    Belangrijke functionaliteiten zijn:
    AI voor geautomatiseerde zelfservice:

    Onze oplossingen gebruiken agentic AI om geautomatiseerde gespreksagenten te leveren die klantvragen oplossen zonder menselijke tussenkomst. – Talkdesk AI Agents voor Autopilot: Deze agents creëren doelgerichte virtuele assistenten op basis van simpele prompts – zonder codering. De AI ontwerpt, test integreert en implementeert deze agenten zelfstandig. – Talkdesk AI Agents voor voice: Breidt agentic AI uit naar digitale en spraakkanalen met empathische, menselijke reacties in meerdere talen.

     AI voor agentondersteuning:

    Talkdesk Copilot gebruikt GenAI om menselijke agents te ondersteunen tijdens klantgesprekken,
    met suggesties voor antwoorden, samenvattingen van gesprekken en automatisering van werkzaamheden na het gesprek. – AI Rewriter en Translator helpen agents om snel duidelijke antwoorden op te stellen en om meertalige klanten te bedienen.

    AI voor CX Discovery:

    Talkdesk CX Analytics™ analyseert klantinteractiedata om kwaliteitsbeheer op te schalen en patronen
    te herkennen. – Mood Insights vult sentimentanalyse aan door emotionele veranderingen gedurende
    interacties te volgen. – Knowledge Creator detecteert actief kennishiaten in de kennisbank en stelt voorgeschreven content voor. Na goedkeuring is deze informatie beschikbaar voor kennisopvraging in applicaties zoals Autopilot en Copilot.

     Sectorgerichte AI:

    Gebouwd op Talkdesk CX Cloud, zijn de Talkdesk Industry Experience Clouds™ kant-en-klare oplossingen met sectorspecifieke AI, workflows en integraties voor onder andere de financiële sector, verzekeringen, gezondheidszorg en retail, en leveren ze vanaf dag één toegevoegde waarde. –

    In 2024 introduceerde Talkdesk de Healthcare Experience Cloud™ for Payers,
    specifiek voor zorgverzekeraars.

    – De platformen kregen directe integraties met branchespecifieke systemen zoals Epic EHR (elektronisch patiëntendossier), Q2 Digital Banking en BigCommerce.

    – Talkdesk CX Cloud™ Government Edition behaalde de FedRAMP-autorisatie voor gebruik, wat garant staat voor topniveau beveiliging en naleving.

    –  Talkdesk lanceerde Autopilot™ voor de gezondheidszorg, het bankwezen en retail in 2024. Hiermee kunnen virtuele agenten worden uitgerold via vooraf gebouwde workflows en sectorintegraties, en GenAI wordt ingezet om zelfstandig vragen af te handelen zoals herhaalrecepten of overschrijvingen van rekeningen.

    – Talkdesk AI Agents voor retail en gezondheidszorg kregen agentic AI-mogelijkheden voor klantselfservice, zodat complexe, meerledige vragen kunnen worden afgehandeld.

    We blijven innoveren om AI in te zetten binnen al onze platformen en producten. Houd ons in
    de gaten voor nieuwe AI-gedreven CX-innovaties van Talkdesk.

    Welke AI-gedreven innovaties verwacht Talkdesk de komende jaren?

    We verwachten dat AI-gedreven innovaties in multimodale selfservice-oplossingen de manier waarop klanten communiceren met bedrijven volledig gaan transformeren. Deze ontwikkelingen zullen zorgen voor naadloze communicatie via chat, spraak en videogesprekken binnen één geïntegreerd platform. Geavanceerd taalbegrip gecombineerd met geavanceerde redeneervaardigheden zal AI in staat stellen om klantbehoeften beter te begrijpen, erop in te spelen en realtime beslissingen te nemen voor een uitzonderlijke gebruikerservaring.

    Het in balans brengen van AI-automatisering en menselijke interactie vraagt om een strategische benadering

    Hoe bewaakt Talkdesk de balans tussen AI-automatisering en menselijke interactie in communicatieprocessen?

    Dat is een belangrijk punt. Het in balans brengen van AI-automatisering en menselijke interactie vraagt om een strategische benadering, waarbij de sterke punten van beide optimaal worden benut. Om deze
    balans te bereiken, is het belangrijk om goed te bepalen welke taken zich lenen voor automatisering en welke juist vragen om een menselijke benadering. Dankzij de vooruitgang van AI en de ontwikkeling van geavanceerde redeneermodellen, kunnen AI Agents tegenwoordig niet alleen eenvoudige (Tier 1), maar ook meer complexe klantvragen (Tier 2 en zelfs deels Tier 3) afhandelen.

    Voor gebruikssituaties die zich minder goed lenen voor selfservice, blijft de menselijke agent essentieel. AI ondersteunt deze medewerkers dan door hen tijdens interacties realtime assistentie te bieden, of door taken na het gesprek automatisch af te handelen.

    Zowel de AI-systemen als de menselijke agents blijven in ontwikkeling: AI leert continu via machine learning, terwijl agents worden bijgeschoold en ondersteund in hun professionele ontwikkeling. Het monitoren van
    klanttevredenheidsmetingen – voor zowel geautomatiseerde als menselijke interacties – helpt om te zien wat beter kan. Zo helpt technologie om klantcontact niet alleen efficiënter, maar ook persoonlijker te maken;  precies wat de moderne klant verwacht én wat goed is voor de bedrijfsvoering.

    In hoeverre speelt AI een rol in gespreksanalyse en hoe helpt dit bij klantinteracties?

    AI is cruciaal in gespreksanalyse en betekent een fundamentele verandering in hoe klantinteracties worden begrepen en geoptimaliseerd. Met behulp van geavanceerde technologieën zoals redeneermodellen analyseert AI heel efficiënt grote hoeveelheden gespreksdata. Hierdoor zie je patronen, trends
    en sentimenten die voor menselijke analisten vaak onopgemerkt blijven. Dit leidt tot diepere inzichten in klantbehoeften, voorkeuren en knelpunten.

    Zo kan AI terugkerende problemen signaleren, die mogelijk wijzen op verbeterpunten in producten of dienstverlening van de betreffende organisatie. Door tijdens gesprekken realtime feedback en suggesties te geven aan agents, verhoogt AI de kwaliteit van de klantservice. Dit zorgt voor accuratere informatie, snellere oplossingstijden en uiteindelijk een betere klantervaring.

    Gerelateerd

    Vorige artikel’T is altijd lente…
    Volgende artikel Faruk Kocabas nieuwe General Managing Director MediaMarkt Benelux

    Gerelateerde berichten

    AI

    AI maakt zakelijke communicatie slimmer en menselijker

    thijs van den einde Hype

    Van hype naar echte waarde voor de gebruiker

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    jul 3
    Gehele dag

    Cloud Expo Beach Party 2025

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    okt 14
    14 oktober - 16 oktober

    Network X 2025

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!