Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Achtergrond»Storytelling
    Achtergrond

    Storytelling

    8 juli 20223 Min leestijd
    Cabaretiers Van Kooten en De Bie zongen het al: ‘zoek jezelf broeder, zoek en blijf alleen jezelf’. Het recente overlijden van Wim de Bie deed deze klassieker weer langskomen.
    Marcel Ederveen • Senior Consultant van MEcom Consulting (verbonden aan Nivo)
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    In de westerse maatschappij zijn we van de feiten (hoewel soms in twijfel getrokken).

    Vraag wie iemand is en je krijgt naam, adres, woonplaats, geboortedatum, opleiding, beroep, enzovoort. Je krijgt nog nét niet het BSN-nummer of de pincode.

    Hoe anders zijn de antwoorden die je in het oosten van onze planeet (gerekend vanaf de 0-Meridiaan) krijgt. Vraag bijvoorbeeld in Israël aan iemand in de Joodse traditie wie iemand is, dan volgt er een heel relaas. Er wordt een verhaal verteld. En zo’n verhaal geeft zoveel meer informatie, veel meer dan onze koele opsomming. Het mooiste voorbeeld is het meest gelezen boek ter wereld, de Bijbel. Het staat vol met verhalen (niet allemaal even makkelijk en niet allemaal even mooi, maar grotendeels met een mooie boodschap).

    Zo besloot ik bijna 30 jaar geleden, bij het overlijden van mijn vader, bij het in memoriam een verhaal te vertellen (gebaseerd op een echte gebeurtenis) dat mijn vader karakteriseerde. Het ging over zijn handelen in een bepaalde situatie, wat hem typeerde als diegene die hij werkelijk was.

    Enige tijd geleden heb ik een verhaal geschreven om op te nemen in een offerteaanvraag. Hoe maak je duidelijk waar je als organisatie wilt staan over een aantal jaren? Beschrijvingen van beschikbaarheid, capaciteit, functionaliteiten, enzovoorts zijn dan niet voldoende. Ze beschrijven wat er moet worden aangeboden. Dat is belangrijk voor de aanbieding. Zeker. Maar dat helpt niet om je als aanbieder in te leven aan wat voor organisatie je die aanbieding doen. Het inleven in een verhaal kan helpen om vragen te stellen voor de nota van inlichtingen, die anders misschien niet gesteld zouden zijn.

    Het liep anders, de klant wilde het verhaal toch liever niet gebruiken. Overigens inspireerde het door mij geschreven verhaal wel het projectteam.

    Op het moment van het schrijven van deze column (juni) heb ik voor een ander project een ‘dreampaper’ geschreven. Het moet inspiratie bieden aan te interviewen medewerkers om out-of-the-box te denken. Ook enkele marktpartijen zullen deze dreampaper krijgen om hun presentatie aan deze klant over de toekomstvisie te finetunen.

    Medewerkers dromen soms over hun werk, hoe ze beter hun vak kunnen uitoefenen, de mooie en leuke dingen kunnen doen en minder onnodig of minder tijdrovend werk kunnen doen die hun afhoudt van de reden waarom men juist voor dit werk heeft gekozen. Dromen zijn vergezichten, ‘wat zou het toch mooi zijn als…..’. Die verhalen dragen bij aan de zoektocht naar zinvolle innovaties.

    Daarom zou ik ervoor willen pleiten dat we vaker verhalen vertellen, wat vaker een sfeer neerzetten die uitdaagt tot instappen en meerijden met de Delorean van ‘Back to the future’.

    Samen dromen, kijken wat te realiseren valt. Samen bedenken hoe de toekomst eruit zou kunnen zien. En dan samen tot een concept komen. Dan komen die feiten en cijfers vanzelf wel.

    En voor wie zegt ‘lekker dit verhaal, deze column, maar doe dat maar eens bij een aanbesteding’. Dan zeg ik: “Een verhaal in een aanbestedingsdocument, daar kun je toch vragen over stellen”?

    Ik wens u veel mooie dromen en mooie verhalen toe.

    Marcel Ederveen

    Senior Consultant

    MEcom Consulting (verbonden aan Nivo)

    Gerelateerd

    Vorige artikelISE laat zien; breder portfolio leveranciers en UC wordt steeds veelomvattender
    Volgende artikel Lab9 investeert 4 miljoen euro na overname Switch-winkels

    Gerelateerde berichten

    Strategische samenwerking Axians en Odido biedt optimale bereikbaarheid

    Strategische samenwerking Axians en Odido biedt optimale bereikbaarheid

    XTIUM breidt uit naar Europa en opent EMEA-hoofdkantoor in Rotterdam Leon Schuurmans

    XTIUM breidt uit naar Europa en opent EMEA-hoofdkantoor in Rotterdam

    TBM Magazine
    TBM 2025-03
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    sep 15
    15 september - 18 september

    NL Tech Week

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    okt 14
    14 oktober - 16 oktober

    Network X 2025

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!