Waar in 2020 slechts 16 procent van de ondervraagden ervaring had met refurbished tech-producten is dit in 2022 gegroeid naar 37 procent. 60 procent van de refurbished-gebruikers gebruikt nog steeds hun product en is tevreden met de aankoop (score van 8.8). Dit blijkt uit De Grote Refurbished Barometer 2022, die tech-uitgever BigSpark, bekend van iPhned en Androd Planet, heeft gepubliceerd.
De afgelopen twee jaar was er een verdubbeling van het aantal refurbished gebruikers: 37% heeft ervaring met een refurbished smartphone, tablet, laptop, computer of ander tech-product. Ruim een kwart van de consumenten overweegt nog steeds geen refurbished smartphone, maar 28% van deze groep kan alsnog overgehaald worden indien ze het product kosteloos en probleemloos kunnen laten retourneren als deze niet bevalt. Tien procent van de consumenten gebruikt momenteel een refurbished smartphone. Apple blijft daarbij het grootste aandeel hebben (45%), maar Samsung heeft de grootste groei doorgemaakt.
De gewenste prijsbesparing van refurbished smartphones lijkt te groeien als reden. Deze is sterk afhankelijk van de actuele nieuwprijs van het toestel. Refurbished wordt voor Apple een steeds serieuzer alternatief, omdat de actuele nieuwprijs nauwelijks daalt. Duidelijk is ook dat de prijsbesparing ten opzichte van een nieuw product cruciaal is, loyaliteit richting refurbished speelt geen rol bij aankoop. 58% van de consumenten is bereid hun oude smartphone in te ruilen waarbij de bereidheid hoger ligt onder refurbished-gebruikers.
Lange weg
Kort samengevat heeft de refurbished-markt in twee jaar tijd een mooie groei doorgemaakt en er is nog veel potentie voor groei. Stijgende introductieprijzen van smartphones, chip tekorten en een lager besteedbaar budget zorgen ervoor dat refurbished door steeds meer consumenten serieus wordt overwogen. Refurbished wordt steeds meer geadopteerd door de consument, maar er blijft ook een aanzienlijke groep over die hiervan nog niet overtuigd is. Apple blijft marktleider, maar Samsung heeft een grote inhaalslag gemaakt in de laatste twee jaar. De prijsbesparing ten opzichte van de actuele nieuwprijs is voor de consument erg belangrijk. Voor iedere aankoop wordt er telkens opnieuw gekeken of de besparing voldoende is. Wederom is er dus geen loyaliteit naar refurbished. De refurbished-consument is interessant voor alle partijen die zich focussen op het inruilen van oude smartphones. De bereidheid om een toestel in te ruilen is namelijk groter bij deze groep en zo wordt de circulaire economie ook nog eens gestimuleerd.
Voor De Grote Refurbished Barometer 2022 maakte BigSpark B.V. gebruik van:
– Gebruikersgegevens van Android Planet en iPhoned, gebaseerd op het klik- en koopgedrag van de huidige en potentiële refurbished consument. iPhoned heeft 1,45 miljoen bezoekers per maand, Android Planet 1,52 miljoen bezoekers per maand;
– Consumentenonderzoek door middel van een enquête waarin perceptie, intentie en tevredenheid werden ondervraagd. 2.664 mensen namen deel aan de enquête.