Kleine ondernemers zijn regelmatig slachtoffer van telecomaanbieders die telefonisch een aanbieding doen voor een nieuw abonnement. De verkopers gebruiken sluwe trucjes waardoor ondernemers denken dat zijn korting krijgen bij hun huidige telecomaanbieders. In werkelijkheid stappen ze – ongewild- over naar een andere aanbieder.
“Misleiding”, noemt staatssecretaris Keijzer deze praktijken in haar wetsvoorstel, dat voor consultatie online is gezet. Ondernemers zijn de dupe, omdat zij nu niet dezelfde bescherming hebben als consumenten. Voor consumenten is er al jaren geregeld dat een telecomcontract pas geldig is als er daadwerkelijk een handtekening is gezet. Bij ondernemers, onder wie ruim één miljoen zzp’ers in Nederland, is mondelinge toestemming voldoende om een contract in te laten gaan.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwde vorig jaar al voor ‘telecomcowboys’ die ondernemers abonnementen aansmeren. KPN kreeg in dat jaar zo’n honderd klachten per maand van ondernemers die zich opgelicht voelden.
De zzp’ers geven bijvoorbeeld telefonisch toestemming voor een ‘kortingsactie’, waarna hun abonnement bij de oude aanbieder wordt opgezegd en ze direct vast zitten aan een nieuwe aanbieder. Hun abonnement is zo ‘gekaapt’, daarom wordt ook wel van ‘lijnkaping’ gesproken.
In de nieuwe wet moeten ondernemers, net als consumenten, schriftelijk toestemming geven voor een overstap. “Dit betekent dat een per telefoon, mondeling aangegane overeenkomst op zichzelf nietig is”, aldus Keijzer in haar wetsvoorstel.
Afgelopen juni liet de staatssecretaris al weten dat zij bij de ACM in de gaten hield of het aantal klachten over ‘lijnkaping’ zou afnemen. Als dat niet het geval was, zou ze extra maatregelen nemen. Keijzer komt begin volgend jaar met een definitief wetsvoorstel.
Bron: De Gelderlander
Vorige artikelNieuw strategisch partnership tussen Honor en Belsimpel
Volgende artikel Amac opent flagshipstore in winkelcentrum The Wall Utrecht