Het laatste onderzoek van Canalys toont aan dat De wereldwijde smartphoneverzendingen zijn met 5% jaar op jaar zijn gestegen in Q3 2024, wat een vierde opeenvolgende kwartaal van groei betekent. De huidige groei wordt voornamelijk aangestuurd door een veerkrachtige vraag in opkomende economieën, gelijk lopend met de eerste tekenen van een vervangingscyclus in Noord-Amerika, China en Europa, zo meldt onderzoeksbureau Canalys. Apple hijgt daarbij Samsung in de nek als koploper.
Samsung heeft 18% van de smartphones verzonden in Q3, waarmee het zijn poleposition ternauwernood verdedigde tegen Apple, waarvan de iPhones 18% van de verzendingen uitmaakten. Xiaomi nam 14% marktaandeel en behield zijn positie als de op twee na grootste smartphoneleverancier. OPPO heroverde voor het eerst dit jaar de vierde plek op de ranglijst met een marktaandeel van 9%, ondersteund door een sterke groei in India en Latijns-Amerika. Vivo completeerde de top vijf en liet zijn verzendingen met dubbele cijfers groeien tot 9% van de markt.
“Apple behaalde zijn hoogste derde kwartaalvolume tot nu toe en is nog nooit zo dicht bij het leiden van de wereldwijde smartphonemarkt in een Q3 geweest als nu”, benadrukt Runar Bjørhovde, analist bij Canalys. “De aanhoudende sterke vraag naar de iPhone 15-serie, samen met Apple’s legacy-modellen, speelde een cruciale rol in de Q3-prestaties. De verschuiving van de markt naar premiumapparaten, doorsneden door een voortdurende vernieuwingscyclus van apparaten die tijdens de pandemie zijn gekocht, is gunstig voor Apple, met name in zijn sterke regio’s zoals Noord-Amerika en Europa. Apple’s verbeterde productdiversificatie heeft geholpen de doorlooptijden te verkorten. Ondanks een bescheiden eerste ontvangst, wordt verwacht dat de iPhone 16 Apple zal helpen een sterke finish te behouden tot 2024 en het momentum in H1 2025 zal helpen, met name omdat Apple Intelligence uitbreidt naar nieuwe markten en extra talen ondersteunt.”
“De kloof tussen de vijf grootste leveranciers is kleiner geworden, waardoor het concurrentielandschap is geïntensiveerd”, aldus Le Xuan Chiew, analist bij Canalys. “Verkopers gaan het vakantieseizoen in met een solide momentum en voorzichtig optimisme, met als doel consumenten aan te trekken die het upgraden van hun apparaten hebben uitgesteld in afwachting van deals tijdens grote evenementen zoals 11.11 en Black Friday. Het belang van effectieve resourceplanning kan echter niet genoeg worden benadrukt. Hoewel de marktomstandigheden verbeteren, blijft de vraag kwetsbaar, aangezien verkopers worden geconfronteerd met toenemende wereldwijde uitdagingen op het gebied van vraaggeneratie en wettelijke hindernissen, zoals de ecodesignrichtlijn van de EU. Effectief beheer van de toeleveringsketen, het handhaven van gezonde voorraadniveaus en het optimaliseren van de toewijzing van verkoop- en marketingfondsen worden nog belangrijker voor marktleiderschap.”