Volgens onderzoek van Canalys kende de wereldwijde smartphonemarkt in het vierde kwartaal van 2023 een groei van 8% op jaarbasis, tot 319,5 miljoen eenheden, wat verder wijst op tekenen van stabilisatie en herstel. Het totale aantal verzendingen voor het volledige jaar 2023 bedroeg 1,14 miljard eenheden, een daling van 4% ten opzichte van 2022.
Ondanks de uitdagingen in de kernmarkten claimde Apple voor het eerst de toppositie met een marktaandeel van 20% en 229,2 miljoen verzendingen in 2023 Samsung volgde het bedrijf op de voet en handhaafde winstgevendheid als strategie, verscheepte 225,4 miljoen eenheden en veroverde een marktaandeel van 20%. Xiaomi verstevigde zijn derde positie, met een marktaandeel van 13% en leveringen van in totaal 146,4 miljoen stuks. OPPO en TRANSSION staan op de vierde en vijfde plaats, met respectievelijk 9% en 8% marktaandeel.
Wereldwijde smartphonemarkt 2023
“Het herstel in de opkomende markten leidde tot een herstel in de tweede helft van 2023, waardoor de daling kleiner werd”, aldus Sanyam Chaurasia, Senior Analyst bij Canalys.
“Latens-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten profiteerden van extra strategische focus en middelen van leveranciers die een hele reeks massamarktmodellen lanceerden en vertoonden vanaf het derde kwartaal van 2023 een sterk herstelmomentum. Terwijl de macro-economische omstandigheden in de APAC-regio verbeterden, nam de consumentenvraag tegen het einde van het jaar aanzienlijk toe.
TRANSSION en Xiaomi hebben geprofiteerd van dit sterke herstel van de massamarkt en hebben in het vierde kwartaal een opmerkelijke groei op jaarbasis gerealiseerd. Volwassen markten, waaronder het vasteland van China, Europa en Noord-Amerika, worden echter nog steeds geconfronteerd met sterke tegenwind als gevolg van gematigde consumentenbestedingen en verminderde kanaalinvesteringen. In 2024 zullen de opkomende markten een strategisch strijdtoneel blijven voor de meeste smartphoneverkopers die op zoek zijn naar groei.”
Mondiale smartphonemarkt 2023
“Smartphoneleveranciers waren getuige van een aanzienlijke verbetering van de winstgevendheid ondanks de marktdaling in 2023”, aldus Toby Zhu, Senior Analyst bij Canalys.
“Verkopers zijn voorzichtig geweest met hun bedrijfsvoering door de kosten te stroomlijnen en zich te concentreren op hun belangrijkste markten als reactie op de marktdaling. Ondertussen werd de totale voorraadachterstand in de eerste helft van 2023 grotendeels teruggedrongen, waardoor de operationele druk voor leveranciers om de voorraden op te ruimen toenam. Ten slotte waren de prijzen van componenten en chipset het afgelopen jaar relatief laag, waardoor leveranciers hun winstmarges konden vergroten en concurrerende producten konden ontwikkelen. Leveranciers hebben financieel meer vertrouwen in het inspelen op de opkomende vraag en het ondersteunen van flexibelere stimuleringsmaatregelen.”
Apple-marktaandeel 2023
“Investeren in AI op apparaten voor het hogere segment en het uitbreiden van leveringen in het midden- tot lage segment zullen in 2024 twee strategische richtingen worden voor smartphoneleveranciers”, aldus Zhu.
“AI zal zich uitstrekken van differentiatie op productniveau tot operationele en bedrijfsstrategie, variërend per bedrijf. Samsung zal generatieve AI opnemen in zijn productstrategie voor de lange termijn. Tegelijkertijd hebben Chinese leveranciers zoals Xiaomi, vivo, OPPO en HONOR al vlaggenschipapparaten met gen-AI-mogelijkheden op hun thuismarkten uitgebracht. (zie de eerdere rapporten van Canalys voor AI-gerelateerde inzichten). Aan de andere kant zullen leveranciers zich blijven concentreren op het vergroten van het volume en de schaalvergroting om hun portemonnee-aandeel en prioriteitsniveau in retailkanalen en toeleveringsketens te behouden, zelfs in de volatiele omgeving. Het massamarktsegment zal het centrum voor leveranciers zijn, terwijl een goede prijs-kwaliteitsverhouding en betaalbaarheid op de korte termijn kernproductstrategieën zijn.”