Uit het laatste onderzoek van Canalys blijkt dat de wereldwijde verkoop van smartphones in het vierde kwartaal van 2022 met 18% is gedaald tot 296,9 miljoen stuks. Omdat de vraag afnam, verscheepten leveranciers minder dan 1,2 miljard eenheden in het volledige jaar 2022, wat leidt tot een daling van 12% in jaarlijkse verzendingen. De top vijf van leveranciers in 2022 bleef dezelfde als in 2021. Samsung verdedigde zijn eerste plaats met een marktaandeel van 22% en 257,9 miljoen zendingen. Apple werd tweede met 232,2 miljoen stuks en een marktaandeel van 19%, ondanks het feit dat het in 2022 voor het eerst in het vierde kwartaal met dubbele cijfers daalde als gevolg van COVID-19-beperkingen voor Chinese productiefaciliteiten en een zwakkere vraag. Xiaomi werd derde met 152,7 miljoen zendingen en een marktaandeel van 13%. Met een marktaandeel van respectievelijk 10% en 9% stonden OPPO en vivo op de vierde en vijfde plaats. Â
Acherpe daling Q4-2022
“De belangrijkste markten kampten tegen het einde van 2022 met een scherpe daling van het aantal zendingen, waardoor zowel Samsung als Apple hard werden getroffen”, aldus Sanyam Chaurasia, analist bij Canalys. “Ondanks enige stabilisatie in het derde kwartaal hadden Azië-Pacific en Europa in 2022 de slechtste prestaties in het vierde kwartaal in de geschiedenis. In topmarkten zoals India en de Volksrepubliek China stapelden de voorraden zich op, wat leidde tot een teleurstellend laatste kwartaal. Intussen heeft de economische onrust de consumentenuitgaven in Noord- en Latijns-Amerika aangetast. Verkopers moeten hun nieuwe productlanceringen zorgvuldig plannen omdat retailers en telecombedrijven terughoudend zijn met het verhogen van hun voorraden.”
Wereldwijde smartphone-markt-2022
“Naar 2023 toe zijn Apple en Samsung beter gepositioneerd om de huidige onzekerheden het hoofd te bieden dankzij hun dominante positie in het topsegment”, aldus Le Xuan Chiew, onderzoeksanalist bij Canalys. “De populariteit van de iPhone Pro-modellen zal Apple helpen zijn omzetaandeel uit te breiden, ondanks dat de totale vraag onder druk staat. Ondertussen hebben de onverwachte leveringsproblemen met de Pro-modellen geleid tot een versnelling van Apple’s productiediversificatie, die het bedrijf zal helpen het leveringsrisico en de aanhoudende geopolitieke spanningen te beperken. Samsung blijft zich ook richten op winstgevendheid door zijn high-end portfolio te versterken en een premium nichesegment te creëren via zijn Fold-serie. Aan de andere kant zijn de Chinese verkopers nog steeds kwetsbaar voor internationale tegenwind en een moordende thuismarkt. Naast de zwakke vraag vormen ook de kanaalvoorraad, de margedruk en de operationele efficiëntie een uitdaging voor hun expansiestrategieën.”
Moeilijk 2023
“2023 wordt een moeilijk jaar. Recente macro-economische trends wijzen op een toenemend risico op een wereldwijde recessie”, aldus Amber Liu, analist bij Canalys. “De weg naar herstel voor de smartphonemarkt is bewolkt met onzekerheden. Verkopers en kanalen zullen de marktdynamiek op de voet volgen en een voorzichtige aanpak hanteren. Kleinere verkopers moeten zich richten op het veiligstellen van de winstgevendheid door nichekansen te vinden met gestroomlijnde portfolio’s en efficiënt kanaalbeheer. Aan de andere kant zullen de populaire merken manieren onderzoeken om de vraag te stimuleren via hun gevestigde IoT-ecosystemen, gedifferentieerde high-end aanbiedingen en effectieve kanaal- en promotiestrategieën.”