Groei in alle marktsegmenten
Op dit moment zijn 2,8 miljoen huishoudens in het bezit van één of meerdere smart home producten (36%). In 2017 had 29% van de huishoudens een dergelijk product. De groei van het bezit van smart home producten is binnen alle segmenten sterk, waarbij de meeste huishoudens een product in het segment ‘energie & verwarming’ bezitten. De slimme thermostaat is net als in voorgaande jaren het populairste smart home apparaat.
Vooral mannen willen een smart home
Mannen en 18- tot 49-jarigen blijken relatief vaker in het bezit van smart home producten. Deze groep was in het verleden ook een belangrijke voorloper voor de adoptie van technologische innovaties. Nederlandse consumenten zijn over de gehele linie positiever gestemd over smart home. Op dit moment is 27% positief over de mogelijkheid om bijvoorbeeld op afstand de kamertemperatuur te regelen, de wasmachine aan te zetten of boodschappen te bestellen (+3% ten opzichte van 2017).
Gemak en comfort zijn daarbij de belangrijkste drijfveren, maar ook kostenbesparing is net als in voorgaande jaren een belangrijke reden. Consumenten die minder enthousiast zijn, geven aan dat hun huidige apparaten nog voldoen of dat men de toegevoegde waarde van een vervangend slim product (nog) niet ziet.