Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Connexie»Smart Home helpt om grip te krijgen op de energierekening
    Connexie

    Smart Home helpt om grip te krijgen op de energierekening

    30 september 20224 Min leestijd
    Fictive application controlling the modern house
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Voor 44% van de huishoudens is energiebesparing na gemak, de belangrijkste reden om Smart Home producten aan te schaffen. Dit blijkt uit cijfers van de GfK Smart Home Monitor 2022. Sinds dit jaar staat ook kostenbesparing op de lange termijn in de top 3. Door de aanschaf van slimme verwarming, verlichting, beveiliging of huishoudelijke apparaten kunnen consumenten hun huis eenvoudig energiezuiniger maken en de energierekening ermee omlaag krijgen. Meer dan de helft van de consumenten is zelfs bereid om tot 20% extra te betalen voor slimme producten. In een tijd waarin de energierekening voor velen onbetaalbaar lijkt te worden, is kostenbesparing een nog belangrijkere reden geworden om ‘Smart Home’ producten te kopen.

    Interesse in ‘Smart Home’ blijft stijgen

    De bekendheid met de term ‘Smart Home’ is in de afgelopen 7 jaar toegenomen van 32% naar 72%. Het aantal consumenten dat (erg) geïnteresseerd is in ‘Smart Home’ producten groeit mee en is in 2022 met maar liefst 10% toegenomen tot 4,6 miljoen consumenten. Alhoewel databescherming en privacy belangrijk gevonden worden, zijn kosten en kwaliteit nog altijd leidend in de keuze voor de aankoop van slimme apparaten.

    Trend verschuift van gezondheid en thuiskantoor naar ‘smart security’

    Nederlandse huishoudens bezitten nu gemiddeld 5,4 slimme apparaten. 71% van de consumenten geeft zelfs aan bewust voor Smart-technologie te kiezen.

    Afgelopen jaar was er een grote toename in interesse voor gezondheidsproducten zoals slimme bloeddrukmeters en luchtreinigers en alles voor het inrichten van een thuiswerkplek. In de periode na de lockdowns zien we juist een afname in deze categorieën. Consumenten zijn niet alleen bezig met het besparen van energie. Ook op het gebied van beveiliging is een sterke groei te zien: slimme deurbellen, IP camera’s en slimme rookmelders laten dubbele groeicijfers zien in de GfK Retail data Deze toename in rookmelders wordt uiteraard deels gestimuleerd, omdat het vanaf 1 juli verplicht is op iedere verdieping in huis een rookmelder te hebben.

    Tessa Holzenbosch, Technology expert bij GfK, zegt: “De 2 grootste drijfveren voor de consument om over te stappen op ‘Smart Home’ of uit te breiden zijn gemak en kostenbesparingen. In 2022 zien we een verdere toename in bijvoorbeeld slimme deurbellen. De toegevoegde waarde van dit product is duidelijk voor de consument en deze categorie is het afgelopen jaar wederom gestegen, nu met 29%. Daarnaast zorgen de hoge energieprijzen voor een extra stimulans bij de consument om naar kostenbesparende oplossingen te zoeken.

    Muziek luisteren en eten bestellen met een spraakassistent

    De meerderheid van de consumenten bezit al 1 of 2 apparaten met spraakassistent. Een derde van de consumenten heeft zelfs drie of meer apparaten met spraakassistent in huis. Naarmate er meer slimme apparaten in huis zijn, neemt het gebruik van spraakassistenten voor de bediening ervan toe. De spraakassistent heeft daarmee blijvend een centrale plek in huis veroverd.

    GfK ziet dat ook online shoppen en eten bestellen in opkomst zijn: van een taxi en maaltijdbezorging tot het bestellen van de dagelijkse boodschappen. De belangrijkste drijfveren voor het gebruik van spraakassistenten zijn gemak en tijdsbesparing. Tessa Holzenbosch: “Of een “hé Google bestel mijn favoriete pizza” en “hé Siri zet een pak melk op mijn boodschappenlijst” ook echt gaat doorbreken, hangt af van zowel technische factoren, het ervaren van gemak, als het vertrouwen bij de consument. Het koppelen van betaalgegevens aan de spraakassistent vormt nu nog een belangrijke barrière.”

    Over de GfK Smart Home Monitor (onderzoeksverantwoording)

    In 2015 is de GfK Smart Home Monitor als eerste in Nederland gelanceerd. De jaarlijkse trends over kennis, interesse en houding van Nederlandse consumenten ten aanzien van Smart Home oplossingen, is daarin uitgebreid onderzocht. Daarnaast kunnen we (uniek in Nederland) de inzichten koppelen aan de daadwerkelijke verkopen uit de GfK Retail data. Jaarlijks wordt de vragenlijst geüpdatet naar de actualiteit zoals het gebruik van spraakassistenten.​

    Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Smart Living Society. Meer informatie over de Smart Living Society vindt u op www.smartlivingsociety.nl

    Er is een representatieve steekproef van 1.010 Nederlandse respondenten ondervraagd in de leeftijdscategorie van 18+. Het onderzoek is uitgevoerd in augustus 2022.​ Er is kennis over en interesse in Smart Home gemeten.

    Gerelateerd

    Vorige artikelPocos support: Alles voor de partner
    Volgende artikel Trendanalyse biedt beeld van alle IT-aanbestedingen in Nederland

    Gerelateerde berichten

    stock

    Wereldwijde smartphonemarkt krimpt licht in tweede kwartaal 2025

    Vandaag start de 3,5 GHz 5G veiling, wat gaat er veranderen? Uitspraak rechtbank opent weg veiling 5G 3,5 GHz band

    Nederland koploper in Europese 5G-ervaring, ondanks late start

    TBM Magazine
    TBM 2025-03
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    sep 15
    15 september - 18 september

    NL Tech Week

    sep 23
    23 september - 25 september

    KPN Partner Network: Vision 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!