Zetacom begeleidt al ruim 20 jaar zorginstellingen en ziekenhuizen bij de bereikbaarheid. Waar dit begon met het borgen van de telefonische bereikbaarheid gaat het tegenwoordig om het faciliteren van een omnichannel UC-functionaliteiten suite om de medewerkers, cliënten en patiënten optimaal te ondersteunen en uitdagingen in te vullen.
Uitdagingen op bereikbaarheid
Iedere organisatie heeft zo haar eigen uitdagingen op het gebied van bereikbaarheid. Ook daar ziet Zetacom dezelfde verschuiving, van enkel telefonie naar een uitdagingen over het volledige UC-landschap. Als bereikbaarheidspartner heeft Zetacom regelmatig contact met haar klanten over deze uitdagingen, en komt met ideeën om deze op te lossen. Door met veel zorginstellingen en ziekenhuizen te sparren ontstaat er een goed beeld van de bereikbaarheidsthema’s in de Nederlandse zorg, en blijven deze zorginstellingen en ziekenhuizen up-to-date over de ontwikkelingen in de markt.
Mobile First of Mobile Only
Een van de meest gemelde thema’s is de ‘ver-mobilisering’ van het personeel. Onder de labels ‘Mobile first’ of ‘Mobile only’ staat dit bij veel klanten van Zetacom hoog op de agenda. Mede gedreven door personeelskrapte worden medewerkers breder ingezet. Waar voorheen mensen vast achter een bureau zaten om de bereikbaarheid te borgen als kerntaak, verwachten organisaties steeds vaker dat deze medewerkers dat invullen, terwijl zij druk zijn met andere zaken op andere plekken of in transit zijn tussen deze plekken. Even een oproep uit de wachtrij oppakken op de mobiele telefoon en deze doorzetten naar de juiste afdeling was tot enkele jaren geleden nog flink uitdagend. Het vertrouwen hebben dat – terwijl jij heel eventjes uit de groep schakelt om met focus een cliënt, patiënt of bezoeker te helpen – de afdelingsbereikbaarheid slim geborgd wordt, klinkt anno 2023 toch wel heel normaal. Toch ziet Zetacom dat deze manier van werken nog lang niet overal optimaal ondersteund wordt, of dat het technisch wel aardig ingericht is maar het vertrouwen er nog niet is. Er valt op gebied van processen, technologie maar ook zeker bij de configuratie en inrichting van zorgtechnologie nog veel te winnen.
Choos Your Own Devices
Als gevolg van het ‘ver-mobiliseren’ van het personeel ontstaat ook bij veel van Zetacom’s klanten een dialoog over gedeelde versus persoonlijke devices. Juist nu de smartphone een centrale rol krijgt in de effectiviteit van medewerkers, is het moeten inleveren van het device op één van de vaste locaties lang niet overal meer praktisch. Of men dan verstandig doet aan een Choose Your Own Device, ingericht volgens het Corporate Owned/ Personally Enabled principe of dat er een door de organisatie gekozen device uitgedeeld
wordt met een strikte configuratie, daarover lopen de meningen behoorlijk uiteen. Zetacom’s consultants zijn dan ook druk met het meedenken over deze vraagstukken bij klanten. Wat kan er vanuit techniek zoals Microsoft Intune geregeld worden, wat moeten we procesmatig borgen en wat kunnen we van de medewerker verwachten? Zijn we in staat de werking van de juiste apps en de bereikbaarheid van de medewerker te monitoren zodat we weten dat iemand op zijn minst technisch beschikbaar is? Allemaal heel actuele en relevante vragen die Zetacom regelmatig helpt beantwoorden.
Microsoft Teams telefonie
Technologie vervangen vanwege ouderdom is ook een veel voorkomend thema in zowel Care als Cure. Telefoniesystemen blijken bij veel organisaties al wat langer te draaien dan wenselijk. Zetacom ziet een flinke opmars van Microsoft Teams telefonie. Voor veel ziekenhuizen is een complete overstap naar Microsoft Teams telefonie op de korte termijn nog niet goed te overzien. Deze voorziet Zetacom dan van een hybride inrichting, waarbij een ‘best of both worlds’ scenario ontstaat. Dit levert direct de voordelen van Teams, zonder dat men vooraf al direct commitment moet geven op een totaalvervanging. Zoals ook Zetacom zich goed kan voorstellen dat dit een prettige tussenoplossing kan bieden, zijn er ook organisaties waar minder tijd beschikbaar is vanwege zaken zoals ‘End of Support’, afschrijving, interne druk vanuit belangengroepen, etcetera.
Interessante case in de cure-markt
“Zo is er zelfs al een ziekenhuis dat ons heeft gevraagd om Teams voor hen te gaan inrichten met het doel compleet te migreren naar deze nieuwe vorm van communiceren”, vertelt Gabor. “We zijn al begonnen met de voorbereiding en de fase daarna. Als alles in de testomgeving naar wens werkt, gaan we door naar productie. Zij gaan dan afscheid nemen van de PBX die ze gebruiken. Daarmee hebben we een primeur. Ik denk dat we de eerste zijn die dit in Nederland voor een ziekenhuis voor elkaar hebben gekregen.
We begrijpen de zorg en helpen zorgorganisaties bij hun digitale transformatie
Dat is natuurlijk supergaaf! Dat is het mooie aan (werken bij) Zetacom, wij houden de ontwikkelingen en trends in de markt goed in de gaten zodat we voortdurend kunnen meebewegen met de behoeftes van onze klanten en de juiste oplossingen kunnen bieden.”
In de Care ziet Zetacom al veel meer adoptie van Microsoft Teams telefonie. Zowel in hybride vorm als in een volledige vervanging ziet Zetacom veel tra tie. Integratiemogelijkheden met omliggende zorgdomotica technologie bieden een veel betere ondersteuning van de primaire zorgprocessen. Zo heeft Zetacom al diverse zorginstellingen begeleid in de migratie naar Microsoft Teams telefonie.
Goede bereikbaarheid
Een thema dat met name in de Cure genoemd wordt is de bereikbaarheidsdienst. Artsen dienen op gezette dagen en tijden bereikbaar te zijn. De roostering daarvan is veelal in een applicatie gedaan die nog niet geïntegreerd is met de technologie die gebruikt wordt om de arts te bereiken. Dat is in deze tijd eigenlijk niet meer uit te leggen. Zetacom integreert deze beide werelden dan ook regelmatig om tot een goed geoliede
machine te komen, met aandacht voor het stuk ‘Governance’. Afhankelijk van het gekozen technologische ecosysteem, denk bijvoorbeeld aan Anywhere365, Mitel of IQ Messenger, wordt naast de logica ook goed gekeken naar accountability. Mocht een arts niet bereikt zijn, dan wil het ziekenhuis immers wel kunnen verklaren wat daarvan de oorzaak was.
Centrale oplossing
In de Care wordt nog veel gewerkt met een technologische lappendeken. Care organisaties hebben vaak meerdere locaties, die vanuit het verleden een flinke diversiteit in toegepaste technologie laten zien. Dat is voor de medewerkers enorm schakelen. Zeker als men over diverse locaties heen werkt, wordt dit vaak gezien als een van de grootste uitdagingen. Er zijn echter maar weinig organisaties die het zich budgettair kunnen veroorloven alle locaties tegelijk te voorzien van het gekozen ecosysteem. Zetacom ziet hier een enorme toename in integratie van deze lappendeken. Door bijvoorbeeld een centrale oplossing op te stellen, die midden in de lappendeken opereert, kan de interactie met de medewerkers vereenvoudigd worden tot één applicatie. Dit vereist uiteraard goede integratie tussen deze oplossing en alle puntoplossingen in de lappendeken. Dit is vandaag de dag goed te realiseren, en voorkomtde noodzaak vroegtijdig oplossingen af te schrijven.
Zetacom adviseert haar klanten op al deze thema’s door een zeer actueel beeld te onderhouden van de laatste ontwikkelingen, in balans gebracht door alle ervaring en ‘boerenverstand’. Zo is het prachtig te zien dat fabrikanten nieuwe protocollen omarmen. Door deze ontwikkelingen ook grondig te testen in het Zetacom zorglab, te toetsen samen met de early adopting klanten van Zetacom én de ervaringen te bespreken in een panel van specialisten, ontstaat er een veel completer beeld van de potentie en risico’s van een dergelijke innovatie.
Onderscheidend vermogen
“We onderscheiden ons omdat we een single point of contact zijn”, stelt Govert tot slot. “We zijn een partner waarbij je alles kunt neerleggen, omdat wij actief zijn in drie domeinen: Communication & Collaboration, Healthcare Automation & Alarming en Networking & Security. Per domein hebben we gecertificeerde specialisten die onze klanten kunnen adviseren. De afgelopen jaren zien wij steeds meer een verschuiving van system integrator naar sparrings- en adviespartner. Daar is steeds meer behoefte aan. Je kunt een vraagstuk bij ons neerleggen. Wij kijken vervolgens wat het beste bij de situatie past, wat er in de markt speelt en wat er qua technologie beschikbaar is om het betreffende vraagstuk op te lossen. We worden dan ook vaak een verlengstuk genoemd van de interne IT-organisatie. Voor klanten voelt het vaak dat onze mensen bijna directe collega’s van hun IT-organisatie zijn.”
Zorg & ICT
Van 13 tot en met 15 juni staat Zetacom samen met partners op de beurs Zorg en ICT in de Jaarbeurs Utrecht. Daar geeft Zetacom diverse breakout sessies, waarvan er één specifiek gaat over de business case in de cure rond Teams, die in dit artikel wordt omschreven.
Over Zetacom
Zorg kan altijd beter. Hetzelfde geldt voor communicatie. Betere communicatie is naast betrouwbaar en veilig, vooral ook efficiënt en slim. We begrijpen de zorg en helpen zorgorganisaties bij hun transformatie naar smart. Met intelligente ICT-oplossingen helpen wij de zorgketen goed functioneren. Onze uitgebreide dienstverlening en ervaring als system integrator maken dat opdrachtgevers hun regierol goed kunnen uitoefenen. Door verder te digitaliseren, zorgen wij ervoor dat zorgorganisaties, met de krapte op de arbeidsmarkt en de toenemende zorgvraag door de vergrijzing, ook in de toekomst kwalitatieve zorg kunnen verlenen en dit laagdrempelig kunnen houden. Met minder capaciteit meer betekenen voor patiënten en cliënten en daarbij het verlagen van de werkdruk voor zorgmedewerkers dankzij slimme inzet van technologie. Dát is onze passie en waar wij voor staan.