Ondanks jarenlange aandacht voor diversiteit en inclusie, blijft het aandeel vrouwelijke leidinggevenden in de ICT-sector marginaal. Uit een recente analyse van Partner Navigator, uitgevoerd in opdracht van mediaplatform TBM, blijkt dat slechts 6 procent van de ICT-bedrijven in Nederland een vrouwelijke directeur heeft.

Bescheiden vooruitgang sinds de jaren negentig
“De vooruitgang is ronduit mager,” stelt Leo van Schie, mede-eigenaar van Partner Navigator. “In de jaren negentig lag het aandeel vrouwelijke directieleden op 5 procent. Vandaag de dag is dat gestegen naar slechts 6 à 7 procent.” Het onderzoek toont aan dat deze cijfers decennialang nauwelijks zijn veranderd.
Segmentatie laat kleine verschillen zien

Verticals maken verschil

Een kwestie van lange adem
Een markante uitzondering is Wolters Kluwer, opgericht in 1836, dat als oudste ICT-gerelateerde organisatie in de database wordt aangevoerd door een vrouwelijke CEO. Ook leeftijdsgenoot Noordhoff Uitgevers voldoet aan dit profiel.
Volgens Serife Bayar, contentmanager van TBM, is structureel beleid onmisbaar: “De sector heeft het kantelpunt nog niet bereikt. Willen we echt beweging creëren, dan zijn bewuste keuzes en doorlopende aandacht voor inclusie, zoals met deze TBM-special, cruciaal.”
TBM-special ‘Sales Women in Tech’
De volledige analyse verschijnt in juli in de TBM-special Sales Women in Tech, waarin inspirerende verhalen, initiatieven en kansen voor vrouwelijk leiderschap centraal staan.


