De Sennheiser Consumer-business maakt sinds deze week officieel deel uit van Sonova Holding AG. Sonova is vooral bekend als leverancier van hoortoestellen en breidt hiermee zijn assortiment aanzienlijk uit en blijft wel de merknaam Sennheiser voeren. De overname werd al een jaar geleden aangekondigd. Sennheiser gaat zelf verder in de zakelijke markt met zijn drie business units, Pro Audio, Business Communication en Neumann.
“Sennheiser en Sonova delen vele waarden en zullen verschillende complementaire sterktes als hefboom kunnen gebruiken,” zegt Martin Grieder, die als Global Vice President Consumer Hearing verantwoordelijk wordt voor de nieuw gevormde business bij Sonova. “Beide merken hebben een passie en toewijding ten aanzien van hoogkwalitatieve audio, en hebben innovatie als kern van hun business.”
Zakelijke markt
“In de toekomst zullen we onze middelen en financiële kracht richten op onze Pro Audio, Business Communication en Neumann business units. Hier zijn we van plan om in een bovengemiddeld tempo te groeien, onze positie op de wereldmarkt verder uit te breiden en achtereenvolgens onze bedrijfsgebieden uit te breiden,” verklaart Daniel Sennheiser, Co-CEO van Sennheiser. “Vanaf nu kijken we ernaar uit om nog nauwer samen te werken met onze klanten in de professionele sector en nog dichter bij de markt te staan. Dit is waar we al onze kennis en uitgebreide expertise als een van ’s werelds toonaangevende bedrijven in de audio-industrie zullen inzetten,” voegt Andreas Sennheiser, Co-CEO van Sennheiser, toe.
In de afgelopen jaren heeft de Sennheiser Group alle fundamenten gelegd voor een succesvolle toekomst als professioneel audiobedrijf: “We hebben het bedrijf getransformeerd en kunnen – ondanks de pandemie – terugkijken op een zeer succesvol boekjaar: we hebben niet alleen onze verkoopdoelstellingen voor 2021 in alle bedrijfsgebieden gehaald, maar zelfs onze eigen verwachtingen overtroffen, ondanks het feit dat met name de evenementenindustrie voor het tweede jaar op rij gekenmerkt bleef door onzekerheid als gevolg van de Covid-19 pandemie,” merkt Daniel Sennheiser op.
In de Business Communications unit zal Sennheiser in de komende jaren zijn portfolio van audio-oplossingen voor universiteiten en vergaderzalen voor bedrijven sterk uitbreiden. Het doel is om met Sennheiser producten aanwezig te zijn in het merendeel van de collegezalen en vergaderzalen in de wereld en om klanten oplossingen te bieden die niet alleen hoorbaar beter en makkelijker in gebruik zijn, maar in het bijzonder de uitdagingen van hybride werken en van leren aanpakken.
Consumententak
Sennheiser en Sonova zullen onder de koepel van het merk Sennheiser opereren en de klanten van Sennheiser audio-oplossingen aanbieden die tot de beste in hun klasse behoren. Met Sonova werd een licentieovereenkomst op lange termijn gesloten voor het gebruik van het Sennheiser-merk. De nieuwe set-up sluit perfect aan bij de belangrijkste behoeften van consumenten die een nieuwe hoofdtelefoon kiezen. Hifi-geluidskwaliteit, draagcomfort, lange batterijduur, ruisbeperking en beter horen zijn essentiële eigenschappen voor zowel de Sennheiser Consumer-producten als Sonova.
Het Sennheiser Consumer Innovation-persevent gisteren bevestigde ook dat premium hoofdtelefoons, audio geluid, beter horen en soundbars de vier belangrijke productsegmenten zullen zijn. Sonova Consumer Hearing maakte bekend dat er een pak innovaties in de pipeline zitten. Het verwacht in 2022 nieuwe producten in alle vier deze categorieën, inclusief nieuwe producten in zijn MOMENTUM-lijn. Het bedrijf verdubbelde ook zijn investering in hoofdtelefoons voor audiofielen, na de recente lancering van de bekroonde IE-hoofdtelefoonserie, en meer spannende producten volgen nog.
De markt voor premium hoofdtelefoons wordt momenteel geschat op circa 20 miljard USD en er wordt een drievoudige groei tot 60 miljard USD verwacht in de volgende zeven jaar. Deze groei zal gedreven worden door smartphonekoppeling, aangezien momenteel slechts 20% van de smartphonegebruikers over een ‘true wireless’ hoofdtelefoon beschikt. Dit zal groeien tot 70% in de volgende zeven jaar.* Het merk Sennheiser zal met zijn premium ‘true wireless’ sound vooroplopen in deze transitie.
De technology achter ‘true wireless’ hoofdtelefoons en hoortoestellen loopt ook steeds meer samen om een snelgroeiend segment voor beter horen te te creëren. Met de acquisitie van de Sennheiser Consumer-business plaatst Sonova zichzelf in een sterke positie om de markt aan te voeren.