40 procent van Nederlandse besluitvormers zegt dat ze potentiële deals mislopen en een zelfde aantal ziet zelfs omzetverlies door connectiviteitsproblemen. 78 Procent van hen zegt minimaal een uur aan downtime per week te ondervinden. Europees gezien loopt de schade in de miljarden. Dat blijkt tenminste uit nieuw onderzoek, dat Cradlepoint, van cloud-delivered LTE- en 5G-netwerkoplossingen voor edge computing, in samenwerking met marktonderzoeksbureau Censuswide heeft gepubliceerd. Volgens het rapport ‘State of Connectivity in Europe’ loopt het bedrijfsleven in de regio EMEA mogelijk miljarden euro’s mis.
74 procent van alle Europese bedrijven die aan het onderzoek deelnamen, organisaties met 250+ werknemers, ondervond wekelijks minimaal twee uur aan downtime. Volgens Statista kan één uur aan downtime een multinational 332.600 euro kosten, wat betekent dat connectiviteitsproblemen een enorme schadepost vertegenwoordigen voor Europese economieën. Uit het onderzoek blijkt dat connectiviteitsproblemen bij 47 procent van alle bedrijven in hogere operationele kosten resulteerden. 33 procent zegt zakelijke kansen mis te hebben gelopen.
Volgens het onderzoek heeft 21 procent van de Europese bedrijven ook talent verloren als gevolg van slechte connectiviteit. Dit vergroot de uitdagingen voor Europese bedrijven op de krappe arbeidsmarkt. De overgrote meerderheid van bedrijven denkt dat de verbeterde connectiviteit hun zakelijke veerkracht zou vergroten. 90,5 procent is het eens met de stelling dat ze daarmee economische, maatschappelijke en politieke problemen beter zouden kunnen opvangen. Dit besef lijkt echter niet te zijn doorgedrongen tot overheden. 47 procent van alle bedrijven vindt dat de lokale overheid onvoldoende in connectiviteitsprojecten investeert.
Het uitblijven van dergelijke investeringen vormt niet alleen een belemmering voor bedrijven. 80 procent van de respondenten zegt dat gebrekkige connectiviteit scholieren ervan weerhoudt om de vaardigheden op te doen die zij nodig hebben om mee te draaien en succesvol te zijn in de moderne economie. Hetzelfde percentage was het eens met de stelling dat verbeterde toegang tot gratis connectiviteit zou helpen om de kloof tussen armere en rijkere scholieren te dichten.
Nederlandse bedrijven zijn positiever gestemd over de investeringen van hun overheid. Slechts een kwart acht die onvoldoende. Dat betekent echter niet dat Nederlandse bedrijven minder met connectiviteitsproblemen kampen. 78 procent van hen zegt minimaal een uur aan downtime per week te ondervinden.
Duurzaamheidsinitiatieven blijken een ander slachtoffer van gebrekkige connectiviteit. 75 procent van alle Nederlandse respondenten zegt dat connectiviteitsproblemen hun duurzaamheidsprojecten in de weg zitten. Terwijl glasvezel in Nederland ruimschoots beschikbaar is, geeft 66 procent van de respondenten aan mobiele connectiviteit een duurzamer alternatief te vinden op de lange termijn. 81 procent van alle Nederlandse besluitvormers is het daarnaast eens met de stelling dat de energiecrisis de noodzaak van slimmere gebouwen heeft vergroot. 77 procent van alle bedrijven overweegt om IoT-apparatuur in te zetten om hun kantoor energie-efficiënter te maken. Gevraagd naar de (komende) 5G-connectiviteit is 36 procent van mening dat die het concurrentievermogen van Nederlandse bedrijven een belangrijke impuls kan geven. LTE en 5G-connectiviteit is voor 35 procent van alle Nederlandse bedrijven inmiddels van bedrijfskritisch belang. Nog eens 53 procent acht deze technologie enigszins belangrijk. Als men kijkt naar de komende twee jaar, dan groeit het percentage bedrijven dat LTE- en 5G-connectiviteit van essentieel belang vindt tot 46 procent.
Evert Suur, regional director Northern Europe bij Cradlepoint: “Dit onderzoek bevestigt dat connectiviteit een niet te onderschatten pijler is van economisch succes, duurzaamheid, gelijkwaardigheid en innovatie. Dit verklaart de groeiende belangstelling voor mobiele technologie in de connectiviteitsmix van bedrijven. Deze is namelijk speciaal ontwikkeld om snel te kunnen voorzien in betrouwbare connectiviteit op locaties waar vaste verbindingen geen optie zijn, en om betrouwbare failover te bieden om verbindingsproblemen te voorkomen. We zien nu dat een draadloze mindset in elke denkbare sector bijdraagt aan creatieve oplossingen en toepassingen. En we denken dat deze trend de komende jaren alleen maar aan kracht zal winnen.”
Onderzoeksmethodiek
Het ‘The State of Connectivity in Europe’-rapport is gebaseerd op de resultaten van een enquête door Censuswide onder 3.000 IT-besluitvormers in Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. De respondenten waren ondernemers, managers op C-niveau of senior managers bij bedrijven met meer dan 250 werknemers.
De respondenten waren actief in de verticale markten Kunst en cultuur, Onderwijs, Financiële dienstverlening, Gezondheidszorg, HR, IT en telecommunicatie, Juridische dienstverlening, Productie en nutsvoorzieningen, Retail, Catering en vrije tijd, Reizen en transport, Overheid, Noodhulpverlening, Openbaar vervoer, Auto-industrie, Gebouwenbeheer, Toevoerketen en logistiek, Maritiem en Landbouw.