De Europese smartphoneverzendingen daalden met 10% op jaarbasis in het eerste kwartaal van 2022 en kwamen uit op 41,7 miljoen stuks. Samsung begon 2022 op de eerste plaats, met een marktaandeel van 35% toen het aanbod begon te herstellen voor zijn lage en middenklasse modellen. Apple werd tweede, gedreven door een sterke vraag naar iPhone 13. Xiaomi behaalde de derde plaats dankzij de nieuwe Redmi Note 11-serie, terwijl realme en OPPO de top vijf voltooiden en een marktaandeel van 5% en 4% behaalden.
“Het grootste deel van de daling in Europa was te wijten aan de harde klappen van Rusland en Oekraïne. De verzendingen in de landen daalden respectievelijk met 31% en 51% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2021”, zegt Canalys Research Analyst Runar Bjørhovde. “De verzendingen in de rest van Europa daalden jaar op jaar slechts met 3,5%, wat aantoont dat de vraag intact blijft. Maar de aanhoudende oorlog heeft de inflatie naar een recordniveau gedreven en het consumentenvertrouwen daalt. De echte test voor de smartphonemarkt komt in de komende twee kwartalen, wanneer de economische impact van de oorlog echt voelbaar wordt.”
“Opkomende leveranciers versnellen ondanks de onzekerheid”, zegt Canalys Research Analyst Ayush Shastry. “Aanbodbeperkingen en variërende vraag van markt tot markt hebben kansen geboden voor nieuwe namen om door te breken en marktaandeel te winnen. De focus van realme en vivo op indirecte retail- en e-commercekanalen heeft zijn vruchten afgeworpen. Aangezien de industrie met veel risico’s wordt geconfronteerd, zowel aan de aanbod- als de vraagzijde, zal het verbeteren van specifieke kanaalpartnerschappen van cruciaal belang zijn voor leveranciers in de komende kwartalen. De concurrentie binnen het kanaal is groot en leveranciers hebben een unieke kans om het aanbod van hun kanaalpartners te differentiëren en sterkere langetermijnrelaties op te bouwen.”