Enter your email Address

  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
  • Home
  • Telecom
  • Mobility
  • VoIP
  • ICT
  • IoT
  • Algemeen nieuws
  • Evenementen
  • TBM Magazine
  • Achtergrond
  • Contact
Facebook Twitter LinkedIn
Facebook Twitter LinkedIn
TBM
Login
  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
TBM
Home»Connexie»Ruim 7 miljoen abonnementen met gecombineerde telecomdiensten
Connexie

Ruim 7 miljoen abonnementen met gecombineerde telecomdiensten

27 juli 20223 Min leestijd
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

In het eerste kwartaal van 2022 waren er ruim 7 miljoen abonnementen met een combinatie van telefonie, internet of televisie. Consumenten die voor een bundel kiezen, geven vaker dan een jaar geleden aan dat korting daarvoor de voornaamste reden is. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in de Telecommonitor over het eerste kwartaal van 2022 en het jaarlijkse Consumentenonderzoek Telecommarkt, die vandaag beide zijn gepubliceerd.

De populairste bundel is een combinatie van mobiele en vaste diensten; daarvan waren er in het eerste kwartaal 3,2 miljoen. Consumenten noemen pakketkorting en gratis extra data als belangrijkste redenen om voor een bundel te kiezen. Bundels kunnen wel een drempel vormen om van aanbieder te wisselen: 40 procent van de consumenten zegt niet te willen overstappen omdat ze het combinatievoordeel van hun bundel niet willen verliezen. “Het is gunstig voor consumenten als ze kunnen profiteren van voordelen die ze krijgen met bundels, maar het zou wel jammer zijn als het tot minder concurrentie leidt doordat consumenten minder snel overstappen”, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.

Hogere rekeningen door mobiel internet

Terwijl het aantal belminuten en sms’jes de afgelopen twee jaar schommelt rond het niveau van 2020, blijft het mobiele dataverbruik al jarenlang stijgen: in het eerste kwartaal met 5 procent naar 350 miljoen gigabyte. Het lijkt erop dat mensen zich er niet altijd bewust van zijn dat ze meer mobiel internetten. In de afgelopen 12 maanden heeft een kwart van de consumenten een rekening ontvangen die hoger is dan het reguliere maandbedrag, en voor 10 procent van hen was de rekening onverwacht hoog. Hoewel het minder vaak voorkomt dat consumenten zo’n hogere rekening krijgen, zijn de extra kosten doorgaans wel hoger dan in eerdere jaren. Op de website van ACM’s ConsuWijzer staan tips om hoge rekeningen te voorkomen.

Meer mobiele abonnementen

Het aantal mobiele abonnementen steeg in het eerste kwartaal met 486 duizend naar 23,9 miljoen. De afgelopen twaalf maanden heeft een kwart van de consumenten een nieuw mobiel contract afgesloten. Gemiddeld betalen consumenten € 16,80 per maand. De meesten zijn tevreden over het aanbod en het grootste deel ook over de prijs. Zes op de tien consumenten vinden de informatie over prijzen en voorwaarden van mobiele abonnementen begrijpelijk. Wel vindt 48 procent het moeilijk om prijzen van verschillende aanbieders goed met elkaar te vergelijken. Dat percentage is na jaren van dalen weer opgelopen.

Consumenten vinden internet duur

Volgens de Telecommonitor heeft 54,1 procent van de huishoudens internet dat sneller is dan 100 Mbps. Dat is hoog vergeleken met andere Europese landen. In het eerste kwartaal waren er 2,3 miljoen abonnementen voor breedbandinternet via een koperverbinding, en 3,45 miljoen via de kabel. Intussen gaat de uitrol van glasvezel gestaag door: het aantal huishoudens in postcodegebieden waar glasvezel is aangelegd is gestegen met 170 duizend naar ruim 4,71 miljoen. Daarvan hebben 2 miljoen huishoudens een internetabonnement via glasvezel; 147 duizend meer dan in het kwartaal ervoor.

Consumenten zijn over het algemeen tevreden met hun internetaanbieder. Wel vindt 42 procent de prijzen voor internet over het algemeen erg hoog. Toch blijven velen bij hun huidige internetaanbieder; 10 procent heeft het afgelopen jaar een abonnement bij een andere aanbieder afgesloten. Daarvoor geven ze de prijs aan als belangrijkste reden.

Klik hier voor de volledige Telecommonitor, met een nieuw interactief dashboard

Klik hier voor de volledige resultaten van het Consumentenonderzoek Telecommarkt

Gerelateerd

Vorige artikelDECT als 5G volwaardige variant voor IoT?
Volgende artikel Overname 2Eenheid verstevigt positie Techone in Zuid-Holland

Gerelateerde berichten

Doek valt definitief voor BCC

Voor zakelijke communicatie bellen populairst, maar jongeren kiezen voor messaging

Voor zakelijke communicatie bellen populairst, jongeren kiezen messaging

TBM Magazine

Blijf up to date

Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

Vacatures
  • Vacature Support Engineer (FG 6)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • (Junior) Field Service Engineer

    • Woerden (Extern)
    • Telemos ICT Solutions Group
    • Full Time
  • X2com – Senior ISP Netwerk Engineer

    • Rosmalen
    • X2com
Evenementen
Current Month

TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

Over TBM
  • Home
  • TBM Magazine
  • Abonnement
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Kerkenbos 1015L
6546 BB Nijmegen

024-3454150
tbm@magentacommunicatie.nl

© 2023 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?
X
TBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!