Colruyt Group, Decathlon, LEGO Group, L’Oréal en….Renewd. Een opsomming die enige uitleg behoeft. Want hoe komt Renewd terecht in dit rijtje van globals? Wat zijn de (Europese) ambities? We vragen het Pieter Waasdorp, managing director van Renewd.
Begin januari gaf de Europese Unie de aftrap van de zogeheten ‘Green Consumption Pledge’, een belofte om het gebruik van consumentenartikelen duurzamer te maken en als voorbeeld te dienen voor de rest van Europa. Bovenstaande bedrijven haakten als eersten aan bij dit initiatief, dat inmiddels tientallen deelnemers heeft opgetekend uit de wereld van leveranciers en retailers, in zowel food als non-food.
Renewd lijkt een vreemde eend in deze bijt van multinationals, maar is dat zeker niet, vertelt Waasdorp: “Als Renewd zijn we er trots op deel uit te maken van dit evenement en ons samen met deze grote bedrijven aan onze beloftes te houden. Samen willen we bijdragen aan een duurzamere toekomst, en onze dagelijkse processen en onze producten zijn daar een perfect voorbeeld van.”
Samen met de Europese Unie
“We zijn er erg trots op dat Renewd als relatief klein bedrijf tussen deze grote namen staat”, aldus Pieter Waasdorp, “Na een eerste kennismaking met Renewd bleek dat de Europese Commissie erg enthousiast was over de manier waarop we te werk gingen. Dit laat nog maar eens zien dat onze bedrijfsvoering en producten een meer dan toegevoegde waarde hebben in de (circulaire) economie. Goed om te zien dat onze groene aanpak wordt herkend en erkend door de EU. En dat we dat doen vanuit een gezond en winstgevend businessmodel. Het is super dat de EU heeft ingezien dat Renewd als scale-up een voorname rol heeft. Het past ook in onze ambitie om de business naar de rest van Europa uit te breiden.”
Dit nieuwe Europees initiatief was in eerste instantie ingericht op grote multinationals en niet direct uitvoerbaar voor een relatief kleine organisatie als Renewd. Het kostte de nodige inspanning, maar om toch voor het MKB het goede voorbeeld te geven en de groene transitie te stimuleren, zijn Renewd en de Europese Commissie samen tot een aantal duurzame beloftes gekomen. Zo gaat Renewd de komende jaren nog gedetailleerder in kaart brengen hoeveel de Europese consument kan besparen bij de keuze voor gebruikte producten ten opzichte van nieuwe producten. Daarnaast wil Renewd deze besparingen verder concretiseren en optimaliseren. Ook staat een uitbreiding van het assortiment op de planning, om duurzame consumenten elektronica nog toegankelijker te maken voor de consument.
Toevoeging
“Onze droom om e-waste te verminderen, de carbon footprint te verkleinen en het gebruik van edelmetalen en waardevol drinkwater in Europa te verlagen, is nog nooit zo tastbaar geweest als vandaag. Door gebruikte elektronica een tweede leven te geven, verlengen we direct de levensduur van deze producten en voorkomen we dat ze veel te vroeg e-waste worden. Dat is waar Renewd voor staat. Inmiddels hebben we ook al meerdere inruil-programma’s opgezet met onze partners en zijn we altijd op zoek naar mogelijkheden om bijvoorbeeld de verpakking te verbeteren. Circulariteit en duurzaamheid zitten echt in ons DNA.”
“Vanuit deze Europese belofte gaan we zelfs nog verder. Zo beloven we om de CO2-voetafdruk van onze gebruikte producten vanaf 2021 te berekenen in vergelijking met het gebruik van nieuwe producten en deze in 2023 met 20 % te verminderen. Hier valt nog zoveel winst te behalen. Gebruikte smartphones en andere devices dragen hier enorm aan bij. Tachtig procent van de CO2-footprint is te wijten aan het productieproces van een smartphone. Nog los van de honderd liter water die er nodig is om één smartphone te maken. Door ervoor te zorgen dat men kiest voor een gebruikte telefoon in plaats van een nieuw toestel, bespaar je dus een hoop.””
Indirect kanaal
De partners spelen een cruciale rol bij de groei van Renewd, vertelt Waasdorp. “We bieden onze resellers minimaal een gelijke, en eerdere een hogere marge, dan bij nieuwe toestellen. Dat is natuurlijk een goede stimulans om gebruikt aan te bieden. Renewd biedt daarnaast ook 24 maanden garantie op toestellen én accu’s. Bovendien, halen we een device voor reparatie gratis op en sturen we het ook weer gratis toe.
Ruim zes jaar geleden zijn wij begonnen met de verkoop van gebruikte iPhones. Renewd garandeert dat al onze iPhones alleen maar 100 procent originele Apple-onderdelen hebben. Alle toestellen worden gecontroleerd door de fabrikant geautoriseerde partner. Hierdoor kunnen wij garanderen dat onze toestellen aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen.”
Bijzonder is verder dat Renewd enkel via partners hun iPhones, iPads, Macbooks en sinds kort ook Watches en smartphones van Samsung levert en niet rechtstreeks. We werken via resellers, netwerken en met retailers als bol.com, Coolblue en MediaMarkt. Niet alleen in Nederland, zo leveren we aan de grote e-tailer Alza uit Tsjechië maar ook aan T-Mobile in Oostenrijk.
Ook eindklanten zien het belang van refurbished, want bij steeds meer aanbestedingen komt er ruimte voor gebruikte goederen. Niet zo vreemd, want door gebruikte smartphones en andere devices een tweede leven te geven kun je een scherpere prijs maken voor je aanbieding.”
De vooraanstaande rol binnen de ‘Green Consumption Pledge’ geeft ook wel de ambities van Renewd weer. Waasdorp “We zijn heel optimistisch. We breiden de business uit vanuit met name de Benelux naar de rest van Europa. Het is het goede moment om onze ambitie te verwezenlijken; de grootste speler in de EU worden. Een andere belofte uit de ‘Pledge’ is die om het productassortiment nog verder uit te breiden met andere gebruikte producten, om de Europese consument meer mogelijkheden te geven bij het kiezen van een duurzaam alternatief voor nieuw. Naast smartwatches, zullen smart speakers en vergelijkbare devices in voldoende aantallen en vooral van goede kwaliteit beschikbaar komen. Bij alle producten die we leveren blijft gelden dat het gaat om gebruikte hardware, voorzien van originele onderdelen én de eerdergenoemde lange garantie. Dat is key om consumenten en zakelijke gebruikers, plus uiteraard het kanaal, te overtuigen van de meerwaarde van het aanschaffen van goede gebruikte hardware”, stelt hij tot slot.
De vijf kernbeloften van de Green Consumption Pledge
1. Het berekenen van de carbon footprint van de onderneming om de voetafdruk
overeenkomstig de doelstellingen van de Overeenkomst van Parijs te
verminderen.
2. Het berekenen, publiceren en bekendmaken van de carbon footprint van een selectie
van toonaangevende producten van de onderneming.
3. Het uitbreiden van de productrange van duurzame producten of diensten.
4. Een PR-campagne uit voeren onder consumenten om awareness voor de duurzaamheid van gebruikte producten te realiseren.
5. Zorgen dat de door ons verstrekte informatie omtrent de carbon footprint van onze producten makkelijk vindbaar, transparant en up-to-date is.