De omzet van Europa’s grootste Apple Premium Reseller Amac bereikte afgelopen boekjaar een record: met een stijging van ruim 18 procent ten opzichte van het jaar ervoor kwam deze uit op 216 miljoen euro. De stijging is grotendeels te danken aan de nieuwe MacBook en iPad.
De EBITDA (operationele winst) groeide met een kwart naar 6 miljoen euro. Amacs moedermaatschappij Think Different zag in dit gebroken boekjaar – dat van april 2020 tot en met maart 2021 liep – de winst na belastingen stijgen tot 2,1 miljoen euro.
Na overname van de locaties van Apple Premium Resellers AM Bridge, C-Inside en YouMac (2011), iFactors (2012), iCentre (2017), Ivizi (2019) en Xando (2021) zijn alle in deze Apple-formule gespecialiseerde winkels sinds dit jaar in handen van Amac. De onderneming mag zich met vijftig winkels bovendien de grootste Apple Premium Reseller van Europa noemen.
Strategie tijdens corona
Desalniettemin was de coronaperiode ook voor Amac-CEO Ed Bindels en zijn team een zware dobber. “We gingen met vijftig winkels van intelligente lockdown via volledige lockdown naar open op afspraak”, vertelt hij. “Er waren extra marketing-uitgaven nodig voor de beweging naar online, terwijl de kosten van de onder restricties functionerende winkels nauwelijks daalden.”
Hij vervolgt: “Ik ben supertrots dat we in dit lastige jaar, waarin we voor een groot deel moesten overschakelen naar online, toch zo goed hebben weten te presteren. Dankzij onze omnichannel-strategie en de flexibiliteit van ons personeel hebben we de online verkoop van Apple-producten voor een groot deel naar ons toe kunnen trekken en daarmee alsnog een goede omzet weten te realiseren. Dat wordt bevestigd door deze jaarcijfers.”
Verschuiving productverkoop
Ook in het afgelopen jaar kwamen er nieuwe generaties MacBooks, iPads, iPhones en Apple Watches op de markt. Amac verkocht 42 procent meer computers en 26 procent meer iPads dan in het voorgaande boekjaar. “De behoefte om goed toegerust thuis te werken of te studeren heeft hier ongetwijfeld aan bijgedragen”, aldus Bindels.
Daarnaast signaleerde de CEO het afgelopen boekjaar een verschuiving in productverkoop. “We zagen bevestigd dat producten als de Apple Watch en accessoires toch het best in de winkel worden verkocht. Die willen mensen vasthouden en live bekijken. De omzet van deze producten en van diensten zoals verzekeringen daalde dan ook tijdelijk, zij het in geringe mate.” De verkoop van de Watch nam echter een enorme vlucht toen de winkels weer open mochten. “Dat maakte het ruimschoots goed.”
Apple Silicon M1
Meest in het oog springend was de introductie van Apple’s eigen M1 Silicon-chip in de MacBook Air en MacBook Pro die de Intel-processoren vervangt. “In één klap laat Apple met deze chip de concurrentie ver achter zich in snelheid en accuduur”, aldus Bindels. “De M1 was na lovende kritieken in de media meteen een doorslaand succes. De instapmodellen die deze chip al hebben werden ineens veel beter verkocht. Professionele Apple-gebruikers wachten tot ook de grotere MacBooks zijn voorzien van de Apple-chip. Dat zien we aan de sterke terugval in verkopen van de modellen die nog een Intel-chip hebben.”
De omzet van Amac Pro (zakelijke markt) steeg met 6 procent, mede gedreven door de gunstige en flexibele financieringsopties waarbij wordt gerekend met Apple’s hoge restwaarde. Bindels: “Bovendien hebben we met Amac Pro Services een breed aanbod aan device management-opties en andere services die onze zakelijke klanten nog beter in staat stellen hun Apple-producten optimaal in te zetten en te beheren.”
Unieke positie
Amac is sinds medio 2021 de enige Apple Premium Reseller van Nederland en tevens de grootste van Europa. De onderneming werd in 2005 opgericht door Ed Bindels met aanvankelijk één filiaal op de Utrechtse Mariaplaats. Bindels heeft Amac sindsdien weten uit te bouwen tot een premiumketen met inmiddels 50 vestigingen in het hele land, een zeer succesvolle webshop en Amac Pro voor zakelijke klanten en onderwijs. Amac biedt een compleet aanbod aan Apple-producten en accessoires voor Mac, iPad, iPhone en Apple Watch. Daarnaast levert het bedrijf nog andere diensten aan Apple-gebruikers, waaronder een reparatieservice en iMember voor persoonlijke ondersteuning en producttrainingen.