Wie zijn klanten meer wil bieden dan alleen een datasim, komt al snel terecht bij Q data solutions in Den Bosch. De innovatieve 5G specialist gaat verder waar de propositie van de landelijke operator ophoudt. Met een duidelijke focus op managed 5G diensten, een state-of-the art portal én customer intimacy, zo benadrukt Jeroen Karel, oprichter en directeur van Q data solutions.
Vier jaar geleden werkte Jeroen bij Gamma Communications en besloot hij om voor zichzelf te beginnen. “Ik had altijd al de droom om ondernemer te worden, maar kom niet uit een ondernemersfamilie. Mijn vader was docent op de HEAO. Die stap voelde niet vanzelfsprekend”, vertelt hij openhartig. Inmiddels is het bedrijf Q data solutions, dat hij samen met een compagnon oprichtte, een gevestigde naam in het telecom- en IT-partnerkanaal. Met een heldere focus op 5G-connectiviteit, mobiele telefonie en een SD-WAN oplossing.
5G via wholesale partners
“We hebben echt alles vanaf scratch opgebouwd. Van businessplan tot technologie”, vertelt hij enthousiast. Al snel kwam de samenwerking met Odido Business tot stand. “We zagen een kans, en we zijn vol op de 5G-trein gesprongen, niet wetende waar dit exact toe zou leiden.
Vanaf dag één werd gekozen voor een duidelijke focus. “We kopen basis connectiviteit in en voegen daar extra waarde aan toe. Daarbij gaan we voor de volle 100% voor 5G en exclusief via wholesale partners. Onze slogan is niet voor niks; ‘the best experience of wireless connectivity’. Geen vaste connectiviteit, geen concurrerende diensten met operators.”
Managed portal als paradepaardje
Wat Q data solutions mede onderscheidt, is het zelfgebouwde, volledig managed en stabiele partnerportaal. “Een multi-operator portal, waar onze partners eenvoudig en 24/7 zelf bijvoorbeeld verbindingen kunnen activeren, voorraad en datapools beheren en vaste IP-adressen kunnen toevoegen.”
Waarbij alles zoveel mogelijk is geautomatiseerd, ook om werk voor de partner te besparen. “Zo hebben we een redundante uitgevoerde directe interconnect met Odido gebouwd waardoor we het dataverkeer over ons eigen platform routeren. Op deze manier kunnen we o.a. proactief en realtime het verbruik monitoren en volledig geautomatiseerd vaste publieke adressen (IPv4) toevoegen. En je kunt ze eenvoudig integreren via API’s.”
Naast Odido voeren zij een breed portfolio met andere operators, zoals KPN IoT, Orange Belgium en eigen ontwikkelde SD-WAN als oplossing. We bieden een one stop-shop portfolio van 2MB tot 2TB. Jeroen: “De afgelopen zes maanden hebben we gebruikt om die verbreding binnen ons partnerkanaal door te voeren. Steeds meer bedrijven kiezen voor minder leveranciers om grip te houden op hun IT en operatie. Wij spelen daarop in met diepere integratie: meerdere diensten en operators, centraal onder één dak.”
Een belangrijk verschil met andere aanbieders? “Wij bouwen alles in eigen beheer en blijven de managed portal voortdurend ontwikkelen. Partners spelen hier een grote rol in. Zij komen met ideeën die we analyseren en implementeren. Een goed voorbeeld is een partner die vroeg om inzicht in zijn APN instellingen. Dan bouwen we dat gewoon in.”
“Bij ons komt techniek eerst en dan pas de sales. In het IT-kanaal moet je platform stabiel zijn. Als het platform kraakt, ben je je geloofwaardigheid kwijt.” Volgens Jeroen zoeken IT-partners niet zozeer naar de laagste prijs, maar zijn op zoek betrouwbaarheid en efficiency. “En dat kunnen wij bieden. We hebben een robuust systeem, heldere propositie en goede persoonlijke ondersteuning.”
Zo zijn volgens Jeroen, naast de portal en het uitgebalanceerde portfolio, goede support, service en marketing het fundament voor de snelle groei.
Van start-up naar scale-up fase
Het bedrijf draait inmiddels een jaarlijkse omzetverdubbeling, al is Jeroen waakzaam op arrogantie. Dat past niet. “Dat is natuurlijk makkelijker als je net begint, maar het is ons elk jaar gelukt. We zijn kritisch op groei. Liever een goede match in een partnership dan iemand erbij voor de cijfers. We hebben momenteel zo’n 120 partners verspreid door heel Nederland; van techneuten tot resellers. De ambitie: elke maand actieve partners toevoegen. “Als iemand met één verbinding begint en tevreden is, dan groeit dat vanzelf door.
Een ander belangrijk element is het persoonlijke contact. “Ik ken de verjaardagen van alle partners en stuur dan een berichtje. ik vraag waar ze op vakantie gaan. Er is oprechte interesse. Dat klinkt als bijzaak, maar het is bij ons een belangrijk onderdeel van de samenwerking. Het is de basis van vertrouwen.” Jeroen noemt het zelf ‘customer intimacy’. “We zijn geïnteresseerd wat mensen drijft, ook in hun privé leven. Zaken doe je uiteindelijk met mensen, niet met bedrijven.”
Van bouwplaats tot back-upverbinding
5G is voor Q data solutions veel meer dan alleen snelle mobiele data. “We onderscheiden drie toepassingen: primair internet, tijdelijke verbindingen en back-up. Zeker back-up is een groeimarkt. In mijn optiek zou elke glasvezelverbinding standaard een 5G-back-up moeten hebben.” We zeggen vanaf de oprichting: we zijn niet geïnteresseerd in de eindklant, wel in de toepassing, vertelt Jeroen. Op deze wijze kunnen we de partner voorzien van het juiste advies”, Bovendien geeft het aan dat jouw klant ook echt jouw klant blijft. Je hoeft geen contactpersonen aan te leveren.’’ Q data solutions richt zich via haar telecom en ICT-partners op het MKB, waarbij een aantal partners zich richt op partijen die voor tijdelijke verbindingen extra interessant zijn, zoals bouw en beveiliging.
Een mooie case is de samenwerking met Movida en de BAM. “Via Movida leveren wij internet op zo’n 200 bouwlocaties van BAM. Ed Moné, directeur van Movida stelde in een interview: ‘Innovatie ontstaat wanneer vertrouwen en samenwerking hand in hand gaan. Q data solutions en Movida blijven samen bouwen aan een slimme connectiviteitsoplossingen voor de bouw’. “Een mooie opsteker”, stelt Jeroen.
Uitbreiding team
Wat de toekomst betreft, is hij ambitieus maar realistisch. “Over vijf jaar willen we de toonaangevende serviceprovider zijn voor 5G connectiviteit in het partnerkanaal. Niet de grootste qua personeel, maar wel vooruitstrevend qua techniek en klantrelatie. Ik denk dat we goed op weg zijn. We zijn niet gedreven door en gebouwd op externe financiering. Dat is onze kracht. Q data bereidt zich voor op verdere groei. “Onze infrastructuur en organisatie zijn er klaar voor. We zijn op zoek naar de juiste mensen. De rol van accountmanager binnendienst hebben we inmiddels ingevuld. Na de zomer zullen we een partner manager toevoegen aan ons team.
En die nieuwe dienst die eraan komt? Die blijft nog even geheim, al horen we dat het in de hoek van een buitenlandse operator zit. “We zijn aan het testen met een paar partners. Pas als het echt staat, brengen we het naar buiten.”
Tot slot benadrukt Jeroen nog één keer de kern van zijn bedrijf: “We hebben een duidelijke focus, een stabiel platform én persoonlijke aandacht voor onze wholesale partners. We breiden graag uit met partners die dezelfde filosofie nastreven.”


