Eén van de topmerken van Alcadis in de snelgroeiende markt van private 5G is Celona, dat pas 5 jaar bestaat en zich volledig richt op private 5G-oplossingen. TBM had het voorrecht om met hun CEO en medeoprichter Rajeev Shah in gesprek te gaan.
Wat is de achtergrond van Celona en van uzelf?
Celona werd in 2019 opgericht door vier mensen met een carrière in de draadloze industrie. Er is een zakelijke draadloze wereld rond WI-FI en daar kom ik vandaan. Ik heb lang bij Aruba gewerkt, van begin 2002 tot aan de overname door HP. En dan is er nog de andere draadloze wereld, vanuit de telecom. Onze CTO heeft in die hoek 18 jaar in het R&D-team bij Qualcomm gezeten. Hij heeft daar veel nieuwe producten ontwikkeld, waaronder een aantal chipsets die in de meeste access points en radio’s zitten.
We zagen dat private netwerken een belangrijke rol spelen bij het veranderen van de perceptie van betrouwbaarheid van draadloos in het bedrijfsleven. Traditioneel dachten klanten dat alleen bedraad betrouwbaar is. Wie met iets minder betrouwbaarheid kan leven, kan draadloos en heeft dan het voordeel van mobiliteit.’ Ik denk dat Wi-Fi fantastisch is voor veel dingen. Maar als je de problemen van een productiefabriek of een magazijn of een raffinaderij probeert op te lossen, is het duidelijk al heel lang niet de juiste technologie. Maar er was geen alternatief en nu wel. Wij zagen een kans om de perceptie van draadloze betrouwbaarheid in bedrijven te veranderen door betrouwbare mobiele technologie via private netwerken te leveren. Zo willen we de volgende generatie draadloze ondernemingen creëren door elk obstakel weg te nemen.
De eerste paar jaar draaide het allemaal om producten en technologie. Hoe creëren we een end-to-end-oplossing die deze technologie toegankelijk maakt voor bedrijven? Toen vertelden klanten ons dat ze wilden dat onze technologie in meer delen van de wereld beschikbaar zou zijn. Dus de afgelopen twee jaar hebben we variaties van dat platform gemaakt die in verschillende spectrumbanden over de hele wereld werken, en partnerschappen opgebouwd zodat we konden opschalen. Nu zitten we in de derde fase waarin ons wordt gevraagd om alle handelingen die nodig zijn om een netwerk te implementeren en te runnen, verder te automatiseren.
Ik heb een romantisch beeld van jou en je collega’s die in een garage beginnen…
We begonnen in een klein kamertje in een sportschool, maar zijn sindsdien wereldwijd uitgebreid met teams in de VS, Latijns-Amerika, Europa, het Midden-Oosten en Azië. Het was drie jaar geleden heel duidelijk dat we wereldwijd actief moesten zijn. We zagen een maakindustrie die net één van de belangrijkste transformaties doormaakte. Elke keer dat ik met klanten sprak, probeerde elk land erachter te komen hoe ze ervoor konden zorgen dat hun productie en hun toeleveringsketens toekomstbestendig en veilig was. On-shoring en near-shoring zorgen voor een dramatische transformatie. En de belangrijkste onderliggende technologie die dat mogelijk maakt, is automatisering. Daarvoor is connectiviteit onmisbaar. Verder zeiden onze klanten ook: wat er ook gebeurt, we zullen altijd wereldwijd actief zijn.
We zien ook dat de vraag naar energie omhoog schiet door de AI-revolutie, waardoor een aanzienlijke toename van de energieproductie in alle bronnen nodig is. Tegelijkertijd elektrificeren industrieën zich snel, wat leidt tot een enorme behoefte aan nieuwe infrastructuur. Dit omvat alles van energiebronnen en -distributie tot raffinaderijen en laadstations. De omvang van deze faciliteiten maakt traditionele Wi-Fi ontoereikend voor connectiviteitsbehoeften, wat leidt tot een wereldwijde vraag naar private 5G netwerken.
Dus het belangrijkste doel was om wereldwijd te zijn. Met meer dan $ 135 miljoen aan opgehaald kapitaal hebben we in korte tijd een wereldwijd productportfolio en distributienetwerk opgebouwd om te voldoen aan de behoeften van een snel veranderende markt.
Transport en logistiek is ook een grote groeimarkt?
Als je grote ruimtes hebt en je hebt connectiviteit nodig en je bent een onderneming, dan heb je privénetwerken nodig. Dat past dus in alle havens, dus ook zeehavens, luchthavens en spoorwegemplacementen. Het past in productiefaciliteiten binnen en buiten omdat ze erg groot zijn en daardoor moeilijk radiosignalen kunnen verspreiden. Het past in magazijnen en distributiecentra die steeds groter worden. Er vindt steeds meer automatisering plaats buiten het magazijn omdat alle vrachtwagens en wagenparken steeds meer geautomatiseerd worden.
En raffinaderijen ondergaan ook een enorme transformatie. Dus de vier belangrijkste verticals voor ons zijn productie, energie en petrochemie, logistiek en transport.
Wat onderscheidt Celona van uw concurrenten?
Wij bouwen alleen de end-to-end-technologie voor zakelijk gebruik van private 5G. Wij verkopen geen radio’s of core netwerken aan operators of systeemintegratoren. In plaats daarvan bouwen we een volledige end-to-end-oplossing in eigen huis. Hardware, software, alles. Die verticale integratie en focus op bedrijven is echt wat ons onderscheidt in de markt.
Onze netwerken sluiten naadloos aan op bestaande bedrijfsnetwerken. Ze creëren geen nieuwe silo. Bij traditionele oplossingen worden er steevast nieuwe switches, nieuwe bekabeling, nieuwe firewalls en nieuwe routering geïntroduceerd. De IT-scope is compleet anders. Terwijl ons model een overlay wordt op het bestaande netwerk. Dus de total cost of ownership wordt lager. Het beveiligingsmodel wordt beter en de manier van werken is bekend bij IT-partners. Ze weten dus hoe ze het moeten bedienen alsof ze hun Wi-Fi-netwerken beheren.
Je promoot private 5G als een gamechanger voor mobiele communicatie?
Opeens kun je mobiele robots veel goedkoper inzetten, omdat je er nu geen volledige intelligentie meer op hoeft te bouwen. Dat is slechts één voorbeeld. In elke branche zijn er zoveel vergelijkbare use cases waarbij je, zodra je kritieke communicatie via draadloos krijgt, echt kunt veranderen hoe deze branches werken. Tot nu toe heeft niemand gezegd: wat heeft een industrieel bedrijf echt nodig voor een uiterst betrouwbaar draadloos netwerk? Er zijn zoveel branches die vanuit het perspectief van communicatietechnologie zijn verwaarloosd en nu eindelijk echt geavanceerde technologie krijgen.
Dus wat Wi-Fi de afgelopen 20 jaar heeft gedaan, is wat private 5G de komende 20 jaar of langer zal brengen.
Wi-Fi introduceerde het concept dat je je daadwerkelijk kon verplaatsen en mobiel kon zijn. Het kantoor van vandaag is onvergelijkbaar met het kantoor van 1999. Ik denk niet dat Wi-Fi zal verdwijnen. Ik denk dat de vraag naar draadloze connectiviteit in deze wereld oneindig is. Het verandert alleen naar connectiviteit voor bestaande kantoorapplicaties, terwijl nieuwe applicaties op private 5G verschijnen. We zullen niet langer enkel vragen om draadloos, maar zeer betrouwbare en veilige draadloze private 5G eisen.
Als je 10 jaar vooruit spoelt, zul je de productieplants, de magazijnen en de raffinaderijen niet meer herkennen. En die transformatie zal komen van de private 5G-industrie. Ik denk echt dat dit de volgende grote stap is in communicatie voor ondernemingen.
Hoe zie je de ontwikkelingen rond private 5G in Nederland?
De grootste les die ik heb geleerd, is dat het echt uitmaakt wat de cultuur van de klant is. Zijn ze echt visionair en vooruitstrevend? En ik denk dat dat is wat we meer zijn gaan toepassen in ons kwalificatieproces.
Dat is één van de dingen waar ik erg in geïnteresseerd ben in Nederland en de Nederlandse markt. Het is één van de early adopter-markten en het land leunt op technologie als een concurrerend onderscheidend vermogen. Ik ben erg enthousiast om Nederland te betreden, omdat ik het gevoel heb dat dat een cultuur is die innovatie aanmoedigt.
Wat is jouw filosofie over het werken met partners?
Wij zijn een 100 procent door channelpartners aangestuurd bedrijf. In Europa hebben we een two-tier channel partner-model. Zoals bij Alcadis. Wij zien Alcadis als een hybride distributeur, omdat ze dicht bij de klant staan. Ze begrijpen de toegevoegde waarde van het aanbieden van andere diensten dan alleen distributie. En als we een nieuwe markt betreden, is het van cruciaal belang om een lokale partner te vinden die die markt echt begrijpt. Daarom denk ik dat de samenwerking met Alcadis erg strategisch is.
Over het algemeen hebben we verschillende partners die ons helpen op te schalen naar de markt. Distributeurs zoals Alcadis, via wie we ook resellers hebben die met klanten kunnen praten en hen uiteindelijk kunnen bedienen. We werken ook met serviceproviders in verschillende delen van de wereld. We hebben een partnerschap met Verizon in de VS en met stc in Saoedi-Arabië, en werken aan de afronding van soortgelijke service provider partnerships in Europa. Dan hebben we wereldwijde systeemintegrators, zoals ons partnerschap met NTT DATA, we hebben verschillende andere global system integrators aankondigingen gepland voor dit najaar.
Wat interessant is aan Alcadis, is dat ze zowel in private netwerken als in Wi-Fi zitten.
Vóór Celona verkochten alleen telecombedrijven en telecompartners private netwerken. In de VS hebben we de afgelopen vier jaar ongeveer 120 kanaalpartners toegevoegd. Ik zou zeggen dat 80% van hen voornamelijk Wi-Fi-resellers waren. Die categorie kanaalpartners begrijpt de zakelijke klant veel beter dan een kanaalpartner die voornamelijk telecomdiensten heeft verkocht. Ze begrijpen misschien wel mobiel, maar niet de klant. En we denken niet dat deze technologieën concurreren. We denken eigenlijk dat mensen die zich zeer bewust zijn van de Wi-Fi-omgeving, ook weten waar private 5G een betere keuze is dan Wi-Fi.
Wat kunnen we van Celona verwachten voor de komende periode?
De markt staat op het punt om de komende 18 maanden aanzienlijk te groeien. We hebben zo’n 100 grote wereldwijde klanten die net beginnen met hun eerste paar sites, maar ze hebben er nog honderden of zelfs duizenden te gaan. We verwachten een snelle transformatie in het komende jaar en hebben zin om snel op te schalen naar grootschalige implementaties.
Aan de technologische kant hebben we private 5G toegankelijk gemaakt voor enterprise IT. Ons volgende doel is om de meeste IT-operaties te automatiseren met AI, waardoor menselijke betrokkenheid tot een minimum wordt beperkt. Complexe RF-interferentieproblemen, waarvoor traditioneel on-site engineers nodig zijn, kunnen bijvoorbeeld binnenkort volledig worden opgelost door AI. Dit zal IT-beheertaken stroomlijnen en hun dagelijkse werklast aanzienlijk verminderen.