De introductie van het nieuwe voiceplatform van Pocos mogen we gerust een mijlpaal noemen voor de leverancier van connectiviteit- en voice oplossingen. Het op Cisco BroadWorks gebaseerde platform is helemaal in huis ontwikkeld en belooft gemak, flexibiliteit én enterprise-functionaliteiten tegen een faire MKB-prijs. Wie beter kan ons meenemen in de achtergrond van het nieuwe Easy Voice dan de architect ervan, Joëll van Oostveen.
Een makkelijk te bedienen telefooncentrale in de cloud voor het MKB, met functionaliteiten die je voornamelijk bij een oplossing voor corporate enterprises verwacht. En dat met onder water alle mogelijkheden die de Cisco-systemen BroadWorks en WebEx bieden. Was dat er al? Niet echt, tenminste, tot nu toe. Joëll is achter de schermen al twee jaar bezig met de ontwikkeling van Easy Voice. Begin 2021 trad hij in dienst van Pocos, die op dat moment al voice-oplossingen bood van met name 3CX en Xelion. Joëll zelf kwam van RoutIT en later KPN, waar hij al twaalf jaar aan vlieguren opdeed in de UC en Voice.
“Het was altijd al de wens van Pocos om een carrier-grade SIP-oplossing neer te zetten”, vertelt hij. “Toen ik hier kwam hebben we een inventarisatie gemaakt; wat kunnen en willen we hierin betekenen op basis van onze huidige software-faciliteiten. We hebben primair gekeken naar de behoefte van de eindklant en de partner. Het moest een propositie worden voor het MKB, eenvoudig en laagdrempelig.”
Breed inzetbaar voor MKB-doelgroep
“Met Easy Voice wilden we een platform bieden wat we breed kunnen inzetten”, vervolgt Joëll. “Denk aan de bandencentrale met 20 vaste toestellen en vertegenwoordigers op de weg met een soft cliënt met vast-mobiel-integratie. Dat kun je ook voor de bakker om de hoek en mogelijk ook voor MKB+ inzetten. Dat is ook de doelgroep waar ons partnerkanaal op focust. De kracht van Pocos is dat we die extra stap zetten, richting partner, richting eindklant. Met tooling vanuit ons netwerk, gecombineerd met gestandaardiseerde bouwblokken en door in het platform dingen simpel te houden, kunnen we de foutkans verkleinen en de first time right rates verhogen. Een nieuwe klant kunnen we binnen enkele momenten in de lucht hebben.”
Keuze voor BroadWorks
Vervolgens moest een keuze worden gemaakt voor het juiste platform om de nieuwe cloud centrale op te bouwen. Joëll: “we hebben naar alternatieven als Metaswitch van Microsoft en RingCentral gekeken. Uiteindelijk kwamen we weer terug bij Cisco. Het staat tenslotte als een huis. Daarbij is UC een commodity en de meeste organisaties hebben al wel een oplossing. Met de overname van BroadWorks en de integratie van Cisco WebEx in combinatie met het onderliggende processing platform kun je een heel leuk alternatief voor UC in de markt zetten. Waarbij je met een app de unified experience op zowel mobiel, Android, iOS als desktop windows en Mac hebt. Heel toegankelijk en als volledig endpoint inzetbaar. We bieden de gebruikelijke hosted-voice-gebruikersfuncties, die uit te breiden zijn en te integreren met Microsoft Teams of WebEx. Met de toevoeging van WebEx krijg je via die interface toegang tot het hele Cisco ecosysteem.”
Onder de motorkap
Eenvoud én laagdrempeligheid stonden bij de ontwikkeling voorop. Veel oplossingen zitten standaard in Easy Voice. Daarnaast is er de mogelijkheid om de telefooncentrale uit te breiden. Denk aan uitgebreide gespreksrapportages of aan het opnemen en bewaren van gesprekken met Call Recording. Call Recording kan bijvoorbeeld worden ondersteund met een AI-tool, die emoties in een gesprek herkent en daarop kan acteren. Grootzakelijke functionaliteit is hiermee beschikbaar voor de MKB-gebruiker.
Joëll bevestigd dat Pocos gelijktijdig met de introductie van Easy Voice een cloud based contactcenter oplossing biedt dat toegevoegd kan worden. “Heel interessant voor kleine klantcontactcenters, zeker met onze prijsstelling. Waarmee je eenvoudig zaken als Call Recording, user provisioning en migraties kunt regelen. Enterprise functionaliteiten voor een MKB-propositie.”
Januari live
Easy Voice draait de komende maand als pilot en gaat in januari live voor alle partners van Pocos. Er zijn drie smaken om aan elke behoefte te kunnen voldoen; basic, next en pro. De komende tijd worden nog functionaliteiten toegevoegd. Zoals een standaard individuele back up, zodat je een centrale gemakkelijk terug kunt zetten als deze door een fout in bijvoorbeeld de configuratie niet meer beschikbaar is. Ook het switchen van provider moet in de toekomst met één druk op de knop kunnen.
Joëll: “Voor het huidige partnerkanaal bieden we hiermee de opstap naar een volwaardige oplossing, compleet met UC-suite. Daarnaast kunnen bestaande BroadSoft klanten makkelijk aanhaken, omdat ze zien hoe eenvoudig dit is en dat ze er meer mee kunnen dan met hun bestaande propositie. Onze focus zal met name liggen op partijen die nu nog op een ander platform zitten. Die zijn vaak toch wat meer op zoek naar een volwaardige UC-oplossing. Dat gat kun je dan met WebEx dichten. “
Excelleren in voice en UC
Met de introductie van Easy Voice is Pocos nog lang niet klaar, want als volgende stip op de horizon staat de introductie van een koppeling met Operator Connect, die in Q2 van 2023 wordt verwacht. “We zijn als Pocos natuurlijk een Cisco-huis, maar onze partners en hun klanten hebben verschillende wensen en we willen ze keuzes blijven bieden. We blijven 3CX zeker ook Xelion aanbieden, omdat het stabiel is, veel functionaliteiten heeft en er een vaste klantengroep voor is. En dan natuurlijk Easy Voice met WebEx en straks dus met Operator Connect.
Het meeste ontwikkelwerk, met name in de portals, zit erop, vertelt Joëll. De laatste loodjes, maar de eindstreep is in zicht. Je bent eigenlijk een bedrijf in het bedrijf aan het uitrollen. Het is een compleet ecosysteem wat je neerzet. Inmiddels is het hele team er mee aan de slag en begint het ook wel te voelen als een mijlpaal voor Pocos.
Bijzonder blijft het dat Pocos zich nu ook echt als voice-operator neerzet. “Connectivity heeft altijd de boventoon gevoerd, maar we zijn altijd al aanbieder van voice geweest met hosted voice en SIP-trunking. Nog steeds zijn er partijen die SIP-trunking willen en daar zijn we heel erg goed in. Dit blijft bestaan zoals je dat gewend bent, en nu voegen we daar Easy Voice aan toe.
De ambitie met de ontwikkeling van Easy Voice was groot, erkent Joëll: “We willen de extra stap zetten. Dingen simpeler maken, de kans op fouten kleiner verkleinen, betaalbaar zijn en flexibel blijven.