In de laatste editie van TBM een serie visieverhalen van prominente branchegenoten. Dit keer Peter Gijzenberg, Head of Partnersales en IoT Odido.
Welk cijfer geef je 2025 – zakelijk gezien – en waarom?
Ik geef 2025 het cijfer 10 op zakelijk vlak. Gewoon omdat het kan! We hebben ons nieuwe 5G-netwerk volledig geïmplementeerd, onze klanten weten te verrassen met nieuwe relevante diensten als ‘5G Internet voor Bedrijven’ en hebben met de Teams Phone dienstverlening de koppeling gemaakt tussen onze dienstverlening en de werkplek. Zo zorgen we voor een nog betere ervaring voor onze klanten.
Welke trend of ontwikkeling heeft je het afgelopen jaar het meest verrast?
Vanuit Odido Business is dat het succes van ‘5G Internet voor Bedrijven’. Echt gaaf om te zien hoeveel positieve reacties we krijgen van partners en klanten die deze Fixed Wireless Access-dienst zijn gaan gebruiken. Ik vind het heel mooi om te zien dat de markt hier zo enthousiast over is.
Welke beslissing, innovatie of samenwerking had in 2025 de grootste invloed op jullie koers?
We hebben bij Odido al heel lang een heel duidelijk doel: technologie toegankelijk maken voor iedereen. Zodat mensen en bedrijven gebruik kunnen maken van de digitale mogelijkheden van vandaag en morgen. Afgelopen jaar hebben we een aantal innovaties gelanceerd die hieruit voortkomen. Bijvoorbeeld onze vergaande samenwerking met Tampnet, waar Odido haar klanten en partners gebruik kan laten maken van ‘Roam Like at Home’-diensten op de Noordzee tot aan Noorwegen aan toe.
Hoe vertaalt maatschappelijk verantwoord ondernemen (denk aan duurzaamheid, diversiteit, lokale betrokkenheid) zich binnen jullie strategie – is het nog een thema of inmiddels vanzelfsprekend onderdeel van de bedrijfsvoering?
Als bedrijf zit duurzaamheid in ons hart. We doen er alles aan om onze technologie duurzamer te maken en zijn dit jaar bekroond met een platinum EcoVadis certificaat, een erkenning voor al onze inspanningen en initiatieven die goed zijn voor onze maatschappij en planeet.
Wat zie jij als de grootste kans of uitdaging voor de IT- en telecomsector in 2026, en hoe bereid je je daarop voor?
Ik zie er twee. De eerste is dat we klanten blijven helpen, met eenvoudige oplossingen en dienstverlening, bij hun uitdagingen waarbij de techniek complexer wordt.
Daarnaast is er vanuit onze sector steeds meer aandacht voor digitale kwetsbaarheid. En terecht ook. Belangrijk is dat we eraan bijdragen om onze klanten weerbaar te maken. Want het is niet de vraag óf je wordt geraakt door cybercriminaliteit, maar hoe je bedrijf in staat is om snel te herstellen en kan leren van incidenten.
Als je binnenkort een gastcolumn in TBM mocht schrijven, waar zou die over gaan en waarom?
Leuke vraag! Een gastcolumn van mij zou gaan over het ecosysteem van providers, telecom en ICT-bedrijven. Hoe dat zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. En nog interessanter; de evolutie van dit ecosysteem in de komende jaren.


