Als we lezen dat de wereldspeler PCS Wireless de Nederlandse New ComServe Group overneemt worden we al een beetje nieuwsgierig, maar als duidelijk is dat Pieter Waasdorp de nieuwe General Manager wordt, willen we helemaal het naadje van de kous weten. Pieter, hiervoor managing director van Renewd, heeft een verleden in de repairbranche. We vragen hem naar zijn overstap en de plannen van PCS Wireless met deze Nederlandse overname.
Voor wie PCS Wireless niet kent; PCS is dé wereldleider op het gebied van her-distributie van premium pre-owned consumentenelektronica en daarmee samenhangende services. Een hele mond vol, maar het komt neer op het inzamelen en vervolgens gereed maken van gebruikte elektronica om weer verkocht te worden. Met de slogan ‘powering the mobile secondary market’ richt PCS Wireless zich daarbij volledig op het verlengen van de levensduur van met name tablets, smartphones, (spel)computers en monitoren voor premium merken als Apple, Samsung, Google, Nintendo en Dyson. Pieter: “Dit zijn brands die hun waarde behouden. De kracht van PCS zit hem in het wereldwijd kunnen leveren van services, het vertrouwen van een grote groep klanten én de kwaliteit die een vaste groep vakmensen leveren.”
Van ComServe naar PCS Services NL
Dan de link naar ComServe, dat direct de naam heeft gewijzigd naar PCS Services NL. PCS Wireless vergroot met de overname haar aanwezigheid in Europa en breidt de activiteiten uit met de discipline repair. Pieter: “Wij faciliteren het hele reparatieproces voor diverse soorten partners in de hele Benelux. Van transport, installaties en geautoriseerde reparaties voor diverse merken als HP, Asus & Lenovo, tot retailers, resellers en verzekeraars. Het testen en verzendklaar maken van pre-owned apparatuur wordt hieraan toegevoegd. Het verschil tussen dit proces en reparatie van een product is niet zo groot.“
Voor de reparatie services blijft de focus op de Benelux. Pieter: “PCS Services NL staat bekend als één van de klantvriendelijkste bedrijven in de markt. We luisteren goed naar onze klanten en vertalen hun wensen in hun manier van werken. De grote merken en retailers waarderen dat en hiermee creëren we een solide basis. Met deze uitbreiding zal onze kwaliteit en dienstverlening alleen maar toenemen.”
Rosmalen
Zoals gezegd wordt een deel van de core business van PCS toegevoegd aan de werkzaamheden in Rosmalen. Via allerlei inkoopprogramma’s komen de toestellen binnen. Na controle, schoonmaak, datawipe, testen en kwalificeren op basis van cosmetische staat (graden), kunnen de toestellen als volwaardig gebruikt product hun tweede of zelfs derde leven in. Pieter: “Daarnaast gaan we vanuit Rosmalen ook de opslag en het logistieke gedeelte voor heel Europa op ons nemen. Hij vervolgt: “De havens, luchthavens en de infrastructuur zijn hier subliem, het is relatief eenvoudig om vanuit Rosmalen alles over Europa te distribueren. “
Uitbreiding
PCS Services NL fungeert al jaren als belangrijke spil in het proces van inkoop, reparatie cq. Klaar maken voor verkoop en speelt daarmee een belangrijke coördinerende rol. Met de komst van Pieter wordt die rol verder ingevuld. Het blijft zeker niet bij alleen de naamswijziging en de toevoeging van de standaard PCS services, stelt Pieter. “Hoofddoel is om binnen de PCS groep invulling te geven aan maximale verlenging van de levenscyslus van apparatuur en circulariteit. Steeds meer marktpartijen vinden die belangrijk en wij kunnen dit faciliteren. Op de locatie in Rosmalen is ruimte voor uitbreiding. Er komt een nieuwe hal bij en daarnaast zullen ook de werkzaamheden verder worden uitgebouwd. Naast de terugkoopprogramma’s, reparatieservices en logistiek en warehousing valt te denken aan diensten die meer gericht zijn op foward logistics en fulfilment.” Door deze uitbreiding van activiteiten wordt voor het komend jaar een forse groei verwacht van 100 naar 130 à 140 specialisten.
Onder de leiding van Pieter zullen processen worden geoptimaliseerd en er zal worden gekeken waar het bedrijf kan uitbreiden. Al eerder in zijn carrière leidde hij bedrijven in de reparatiesector. Pieter: “In de tijd dat ik eruit was, is er meer focus gekomen op de verkoop, maar de processen zijn vrijwel gelijk gebleven. Wat mij positief heeft verrast, al verbaasde het me eigenlijk ook weer niet, zijn de mensen die hier werken; enorm gemotiveerd en gedreven. Echte specialisten die gaan voor kwaliteit en service.”
Gezonde ambities
“Juist in deze overgangsfase is het van groot belang dat we de juiste koers blijven varen”, stelt hij. “In de eerste periode na de overgang hebben klanten nauwelijks gemerkt dat we zijn overgenomen. In de continuïteit van de business is ook niks veranderd. Zodra alles is geconsolideerd, gaan we kijken hoe het volume verder kan worden vergroot en hoe we nieuwe klanten kunnen aanhaken. In de reparatiemarkt draait alles om vernieuwing; efficiëntere processen, kosten onder controle; dan pas kun je geld verdienen.”
PCS Services NL heeft de wind mee, vindt Pieter. “Bij reparatiebedrijven zie je een golfbeweging. Nu zitten we in een fase waarbij partijen kiezen om zo dicht mogelijk bij de eindgebruiker te repareren, dus niet meer uitbesteden naar lagelonenlanden. Voordeel zijn de lagere vrachtkosten, het is minder milieubelastend en de doorlooptijd is een stuk korter. Door de groeiende vraag naar kwaliteit zie je aan de andere kant steeds minder reparatiewinkels in de winkelstraten. De reparatie van consumentenelektronica is niet altijd even makkelijk. Hiervoor heb je echt gekwalificeerd personeel nodig.”
Duurzaamheid zit in het DNA
Duurzaamheid zie je bij PCS overal in terug, stelt Pieter. “Niet alleen in het feit dat alle elektronica die het bedrijf verwerkt een tweede of zelfs derde kans krijgt. Ons pand in Rosmalen heeft energielabel A, onder meer doordat het hele dak vol ligt met zonnepanelen. Het transport wordt bij voorkeur geregeld via elektrisch vervoer. Sustainablility en circulariteit zijn de drijvende krachten van het bedrijf. Dat zit in ieders DNA hier.”
Wat helpt is dat de status van repair en refurbished sterk groeit. Pieter tot slot: “Er komt steeds meer nadruk op duurzaamheid te liggen. Zaken als Right To Repair, het verlengen van de levensduur door reparatie zijn hot items. Het wordt ook steeds aantrekkelijker om een gebruikt toestel in plaats van een nieuw toestel aan te schaffen, zeker in het kwalitatief hoge segment. De kwaliteit van toestellen wordt ook steeds beter. De levensduur van een smartphone is bijvoorbeeld al verdubbeld. Voorheen was dit 24 maanden, inmiddels al snel 36 tot 48 maanden.”