De krimp in de markt van vaste telefonie in Nederland komt voornamelijk door een daling in het aantal digitale telefonie (VoIP)-lijnen van 0,7 procent. Het aantal digitale lijnen kwam uit op 5,49 miljoen. Dit is 37 duizend minder dan in Q1 2018. Daarnaast daalde het aantal PSTN/ISDN/WLR-lijnen met 5,4 procent naar minder dan 470.000. Q2 2018 is het vijfde kwartaal op rij waarin naast de traditionele telefonie lijnen ook de digitale lijnen dalen.
Bij digitale telefonie daalde kabel in het tweede kwartaal met 0,4 procent naar 2,644 miljoen. Bij DSL VoIP zet de digitale daling door waarbij DSL met 1,4 procent daalde naar minder dan 1,95 miljoen VoIP-lijnen. Glasvezel was stabiel gedurende het kwartaal en kwam uit op ongeveer 894.000 VoIP-lijnen.
Kabelaanbieder Ziggo heeft, ondanks het verlies in aantal vaste telefonie klanten, de voorsprong op nummer twee KPN uitgebreid in Q2 2018. Het marktaandeel van Ziggo groeide met 0,3 procentpunten naar 42,6 procent. Hiermee telt het bedrijf nu 2,5438 miljoen vaste telefonie klanten. Dit zijn 10 duizend klanten minder dan in Q1 2018. KPN verloor 57.000 vaste telefonie klanten en kwam uit op 2,38 miljoen. Hiermee heeft KPN een marktaandeel van 40 procent, 0,5 procentpunten minder dan in Q1 2018.
De Nederlandse vaste telefonieomzet daalde in het tweede kwartaal van 2018 met 3,5 procent (EUR 8 miljoen) naar EUR 228 miljoen.Â