Vijf grote Europese operators en de toonaangevende leveranciers van Android-smartphones hebben samen een nieuw Eco Rating-label gelanceerd voor duurzame smartphones. De vijf telco’s zijn Deutsche Telekom, Orange, Telefónica, Telia Company en Vodafone. Tot de leveranciers behoren Samsung, Huawei, Xiaomi, HMD Global (Nokia), Motorola/Lenovo, OnePlus, OPPO, TCL/Alcatel, ZTE, Bullitt Group (CAT en Motorola rugged telefoons) en Doro.
Na een gedetailleerde beoordeling krijgt elke mobiele telefoon een algemene Eco Rating-score van maximaal 100 om de milieu-impact van het apparaat gedurende zijn hele levenscyclus aan te geven. De Eco Rating zal richtlijnen geven op vijf belangrijke gebieden: duurzaamheid, repareerbaarheid, recycleerbaarheid, klimaatefficiëntie en hulpbronnenefficiëntie.
Eco Rating zal Gen Z . aanspreken
De Eco Rating komt tegemoet aan een groeiende roep van een opkomende groep consumenten voor milieubewuste en duurzame producten, de millennial en Gen Z demografie. Volgens de meest recente US Census is meer dan de helft van alle Amerikanen millennials of jonger, wat neerkomt op bijna 165 miljoen mensen. Gen Z is op weg om de komende twee jaar de grootste generatie consumenten te worden. Ze worden steeds vaker Generation Green genoemd en zijn milieubewust tot op het punt dat ze hun koopgedrag aanpassen om duurzame producten te prefereren. Bedrijven die dit probleem aanpakken en zich publiekelijk inzetten voor duurzaamheid, helpen daarmee hun merken toekomstbestendig te maken.
Consumentenelektronica met een korte levensduur, zoals smartphones, lenen zich niet goed voor duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Volgens de Verenigde Naties zijn de wereldwijde volumes e-waste tussen 2104 en 2019 met 21% gestegen en werd slechts 17,4% van het e-waste dat in 2019 werd weggegooid, gerecycled. De VN schat dat deze groei zal leiden tot een verdubbeling van e-waste in slechts 16 jaar, op een moment dat de jongste Gen Z-ers volwassen worden en koopkracht verwerven. Praktijken die de circulaire economie van een smartphone uitbreiden, zijn de behoefte van het uur en het Eco Ratings-project wil daar iets aan doen.
Toekomstbestendige merken
Hoewel Apple niet deel uitmaakt van dit op Android gerichte consortium van eco-labelling, pakt het ook de milieuproblemen van zijn toekomstige klanten aan. Apple heeft beloofd tegen 2030 100 procent CO2-neutraal te zijn voor zijn toeleveringsketen en producten.
In tegenstelling tot Apple is het Android-ecosysteem gefragmenteerd met meerdere OEM’s, die elk hun steentje bijdragen om deze problemen aan te pakken. Maar door samen te werken om duurzaamheid onder één standaard, kwantificeerbare beoordeling te brengen, is een snellere overgang mogelijk naar een meer circulair model voor mobiele telefoons, waardoor hun levensduur wordt verlengd en hulpbronnen worden bespaard door gerecyclede materialen te gebruiken.