Uit een nieuw rapport van Ringcentral over bedrijfscommunicatie blijkt dat 90% van de bedrijfsleiders de voorkeur geeft aan de telefoon boven andere communicatiemiddelen
95% van de zakelijke beslissers zegt dat voice belangrijk is voor klantbetrokkenheid en het genereren van inkomsten.
Voor het  rapport over zakelijke communicatie werden zakelijke leiders en technologische besluitvormers  ondervraagd over hun huidige en verwachte telefoon- en technologiegebruik. Uit het onderzoek bleek dat telefonie nog altijd relevant is voor bedrijven van elke omvang – en een strategische motor is voor klantervaring en omzet. Niet duidelijk is of daarbij over de telefoon enkel wordt gesproken om te bellen. Aangezien de meeste werknemers smartphones voor veel meer toepassingen gebruiken.
Zeven belangrijke bevindingen van het onderzoek:
- Telefoon is nog steeds koning – Meer dan 90% van de respondenten zegt dat de telefoon als een van hun belangrijkste communicatiemiddelen wordt beschouwd, waarbij een meerderheid (52%) zegt dat het hun belangrijkste communicatiemiddel is. En meer dan 95% van de zakelijke beslissers zegt dat het belangrijk is voor klantenbinding en het genereren van inkomsten.
- Bedrijfsgrootte doet er niet toe – Hoewel kleine bedrijven het vaakst zeggen dat de telefoon hun belangrijkste communicatiemiddel is (58%), gebruiken zelfs de grootste ondernemingen (10.000+) nog steeds hoofdzakelijk de telefoon (55%).
- De telefoon wordt voor alles gebruikt – Bedrijven gebruiken telefoons voor alles: meer dan de helft van de respondenten zegt dat ze worden gebruikt voor interne gesprekken (74%), interne vergaderingen (59%), externe klantengesprekken (82%), externe klantenvergaderingen (61% ), externe leveranciersgesprekken (70%), uitgaande klantengesprekken (64%) en inkomende klantenservice (52%).
- Traditionele systemen heersen nog steeds – een meerderheid van de respondenten zegt dat hun bedrijf mobiele of on-prem telefoons gebruikt, terwijl een kleinere maar groeiende groep cloud-oplossingen gebruikt (31%).
- Telefoongebruik zal naar verwachting toenemen – De toekomst van telefoongebruik is rooskleurig volgens de respondenten: een meerderheid verwacht dat het telefoongebruik in hun bedrijf op korte termijn zal toenemen en slechts 5% meldt een verwachte afname.
- Altijd en overal – de belangrijkste functies die professionals willen, zijn de mogelijkheid om hun telefoon te gebruiken voor gesprekken (34% staat in hun top drie) en sms’jes (30%) waar ze al op de laptop of desktop werken.
- SMS is een blijvertje en wordt alleen maar groter – meer dan 95% meldt dat ze in hun bedrijf op de een of andere manier gebruik maken van SMS, vooral bij grotere organisaties.
“Telefonie is al tientallen jaren een constante op de werkplek. Hoewel digitale kanalen zoals messaging en video aan populariteit hebben gewonnen, toont het onderzoek aan dat spraak een blijvertje is en zelfs de favoriete communicatiemethode,” aldus Steven Zachok, vice president product management bij RingCentral. “Cruciaal voor klantbetrokkenheid, zoals blijkt uit de 85% van de respondenten die de telefoon een belangrijk hulpmiddel noemen. Het is duidelijk dat bedrijfsleiders blijven investeren in telefonische communicatie omdat het gemakkelijk te gebruiken is voor werknemers, en het is het kanaal waar consumenten de voorkeur aan geven.”
“Bedrijven weten dat telefonie meer is dan alleen een communicatietoepassing en centraal staat voor de productiviteit op de werkplek,” aldus Jon Arnold, Principal, J Arnold & Associates, een onafhankelijk analistenbureau. “Bij het investeren in technologieën om hybride werk te ondersteunen, kunnen geen compromissen worden gesloten met telefonie gezien het real-time karakter ervan, evenals het feit dat het onderzoek laat zien hoe het gebruik van telefonie alleen maar zal toenemen.”