Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Connexie BE»Onderzoek: schermtijd verleidelijker voor kinderen dan snoep
    Connexie BE

    Onderzoek: schermtijd verleidelijker voor kinderen dan snoep

    5 december 20185 Min leestijd
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Ouders voelen zich schuldig. Ze spenderen te veel tijd online voor de neus van hun kinderen. Volgens recent onderzoek van Norton by Symantec schromen kinderen niet om hun ouders hierop te wijzen. Uit het onderzoek blijkt dat bijna zeven op de tien ouders (66%) in Nederland toegeeft zich zorgen te maken het slechte voorbeeld te geven door te veel tijd online door te brengen. Bijna drie op de tien ouders geeft toe door hun eigen kinderen op de hoogte gebracht te zijn van hun gedrag (29%). Dit benadrukt de wijze waarop gezinnen vandaag de dag worstelen met het handhaven van gezonde schermtijdroutines in een wereld die steeds meer online is.

    Onder bijna 7.000 ouders in Europa en het Midden-Oosten (EMEA) met kinderen tussen de vijf en zestien jaar oud, onderzoekt Norton’s “My First Device Report” de uitdagingen waarmee de eerste generatie “digital-first” ouders geconfronteerd worden. In tegenstelling tot deze ouders hebben de kinderen nooit een wereld zonder smartphones en tablets gekend. Daarom manoeuvreren de ouders van nu zich in onbekend gebied, waarbij ze zichzelf de vraag stellen op welke leeftijd hun kinderen moeten worden blootgesteld aan schermtijd en of ze een “eigen” apparaat moeten bezitten. Ondertussen worden ze zich ook steeds meer bewust van hun eigen gewoonten en de mogelijke effecten hiervan op hun kinderen.

    “Modern ouderschap is niet eenvoudig”, zegt Robert den Drijver, Regional Director Benelux & Nordics bij Norton. “De uitdagingen om kinderen hun groentes te laten eten, op tijd naar bed te gaan en hun huiswerk te laten doen is er nog steeds. Maar er is nu nog een extra laag waarbinnen ouders moeten navigeren: technologie. In tegenstelling tot hun kinderen zijn de meeste ouders niet opgegroeid met verbonden apparaten, zoals smartphones en tablets, waardoor ze worstelen met het maken en handhaven van schermtijdregels.

    Daarnaast wijst het onderzoek uit dat kinderen meer verlangen naar mobiele schermtijd dan naar snoep of andere zoetigheden. Kinderen spenderen meer tijd achter een scherm dan buiten, waarbij meer dan een kwart van de ouders zegt dat hun kind of kinderen zelfs meer tijd online doorbrengen dan de ouders. In de onderzochte landen besteden kinderen gemiddeld meer dan tweeënhalf uur van hun vrije tijd op mobiele apparaten. Dat is meer dan een half uur langer dan dat ze gemiddeld buiten spelen.

    In Nederland zijn de kinderen ook niet van de mobiele apparaten weg te krijgen. Zo besteden kinderen in Nederland per dag gemiddeld 2 uur en 34 minuten van hun vrije tijd op mobiele apparaten, waar zij ‘slechts’ 1 uur en 55 minuten buiten spelen.

    Zegen of vloek? Ouders zijn in conflict over het gebruik van mobiele apparaten door hun kinderen

    Meer dan de helft van de Nederlandse ouders gelooft dat mobiele technologie en mobiele apparaten kunnen helpen bij probleemoplossings- en leervaardigheden (54%), creativiteit (48%) en geluk (45%) van kinderen. Bijna driekwart van de ouders (71%) vindt dat kinderen die de baas zijn over hun eigen apparaten op die manier leren over verantwoordelijkheid.

    Maar er is niet alleen maar goed nieuws, want ouders maken zich flink zorgen over de mogelijke negatieve gevolgen van het gebruik van apparaten. Bijna de helft van de Nederlandse ouders (47%) zegt namelijk dat mobiele schermtijd van invloed is op de kwaliteit van de slaap van hun kind. In de onderzochte landen maken ouders zich over het algemeen ook zorgen over de schadelijke gevolgen van apparaten voor het energieniveau (42%), sociale vaardigheden (40%) en geestelijke gezondheid (37%).

    Deze zorgen nemen alleen maar toe aangezien kinderen al op steeds jongere leeftijd hun eigen apparaten krijgen. Het onderzoek laat zien dat ouders toegeven aan de “zeurterreur” van hun kinderen; in de onderzochte landen krijgen kinderen gemiddeld op hun negende hun eerste apparaat, dit is gemiddeld een jaar jonger dan dat ouders vinden dat zij hier klaar voor zijn. In Nederland krijgen kinderen gemiddeld op hun tiende hun eerste apparaat. Hier houden de Nederlandse ouders wel voet bij stuk, aangezien zij over het algemeen vinden dat kinderen op hun tiende oud genoeg zijn voor hun eerste apparaat.

    De meeste ouders proberen de regels rond schermtijd te handhaven, maar geven toe dat ze zelf hun grootste vijand kunnen zijn, omdat ze het gevoel hebben dat ze falen in het geven van het goede voorbeeld. De helft van de Nederlandse ouders (56%) zegt dat ze te veel tijd online doorbrengen en meer dan vier op de tien (42%) voelt zich schuldig over de hoeveelheid tijd die ze online spenderen. Meer dan een derde (38%) geeft aan zich zorgen te maken niet het goede voorbeeld te geven. Bijna een derde van de Nederlandse ouders (29%) geeft toe dat hun eigen kinderen hen berispen omdat ze te veel of op ongeschikte momenten online zijn.

    “Ouders zien duidelijk het voordeel van mobiele apparaten voor hun kinderen, maar willen ook gezonde schermroutines toepassen omdat ze de nadelen zien die smartphones en tablets kunnen hebben op de slaap en geestelijke gezondheid,” voegde den Drijver toe. “We moeten ons allemaal bewust zijn van de hoeveelheid tijd die we online doorbrengen en het probleem van de overmatige schermtijd aanpakken, waarbij ouders het goede voorbeeld moeten geven. We hebben geconstateerd dat 39% van de ouders in Nederland al ‘tech free’ tijd of dagen in huis hanteren waarin iedereen uit de buurt blijft van hun gadgets. Dit biedt een geweldige kans om onze afhankelijkheid van apparaten opnieuw te beoordelen”.

    Gerelateerd

    Vorige artikelNFON kondigt nieuwe generatie NFON-client aan
    Volgende artikel BlackBerry en Baidu werken aan zelfrijdende auto

    Gerelateerde berichten

    Belgisch Distributeur en fulfilment partner BMS neemt Schuurman Consumentenelektronica over

    Belgisch distributeur en fulfilment partner BMS neemt Schuurman Consumentenelektronica over

    MediaMarkt lanceert Marketplace in België

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    jun 23
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Den Bosch

    jul 3
    Gehele dag

    Cloud Expo Beach Party 2025

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!