In het derde kwartaal van 2024 steeg de consumentenomzet met 1,4%, maar elektronicawinkels kampten met een flinke daling van 3,3%. Dat blijkt uit een analyse van ING Research op basis van ING-data over het derde kwartaal.
Terwijl uitgaven aan diensten zoals vakantie en reizen toenamen, bleven consumenten in deze sector achter. Andere goederenwinkels zagen kleine fluctuaties: warenhuizen (-0,9%) en bouwmarkten (0,0%). Drogisterijen (+2,2%) en fashionwinkels (+2,6%) presteerden beter. De daling bij elektronicawinkels onderstreept hoe deze sector het moeilijk heeft ondanks de bredere opleving in consumentenuitgaven, mede door stijgende prijzen en veranderend consumentengedrag.
Volgens ING Research hebben consumenten in het derde kwartaal zo’n 0,3 procent meer gekocht dan in het kwartaal ervoor, maar het grootste deel van de toename van de transactiewaarde (+1,4 procent) komt door hogere prijzen. Zo werden voedingsmiddelen het derde kwartaal 3 procent duurder. Prijzen voor elektronica en modeartikelen bleven gemiddeld nagenoeg onveranderd.
ING Research concludeert uit de cijfers dat de consument de weg omhoog weer gevonden heeft en dat de krimp van de totale consumptie van huishoudens in het tweede kwartaal vooralsnog tijdelijk lijkt te zijn.