Wat was jouw meest verrassende inzicht of les in 2024, zowel zakelijk als privé?
Zeker niet het meest verrassende, maar het meest teleurstellende is dat we keer op keer zien dat machogedrag leidt tot polarisatie. Zowel op geopolitiek vlak als in het bedrijfsleven. Zelf ben ik een groot voorstander van eerlijk en transparant samenwerken, aandacht hebben voor belangen van partners en samen klanten gelukkig maken. Mijn persoonlijke inzicht is om zakelijk en privé vast te houden aan je eigen idealen.
Welk besluit of strategie in je organisatie heeft dit jaar de grootste impact gehad en waarom?
In september 2023 hebben we ons merk Odido gelanceerd. Dat was niet in 2024, maar had wel nog enorme impact op 2024. We hebben in 1 jaar tijd een nieuw merk laten groeien tot een merk dat niet meer weg te denken is uit de Nederlandse markt. Het is ons eigen merk, en nog veel meer dan dat. Het is onwijs gaaf om het samen met alle Odido collega’s en partners in Nederland uit te laten groeien tot hét toonaangevende merk.
Welke technologische innovatie of trend binnen de IT/Telecomsector vind je op dit moment onderbelicht, maar zal in de toekomst groot worden?
Nog onderbelicht voor de markt zijn de toepassingen met behulp van 5G. In 2024 heeft Odido het mogelijk gemaakt om 5G-diensten te lanceren. Dit dankzij de veiling van het 5G-spectrum en de bouw van een volledig nieuw, landelijk dekkend 5G-radionetwerk. Een voorbeeld van een 5G-dienst is Fixed Wireless Access, die we in oktober gelanceerd hebben. Ik weet zeker dat we van deze en andere 5G-diensten nog heel veel gaan horen. We willen de 5G-toepassingen graag tastbaar maken voor bedrijven. Daarom hebben we op ons hoofdkantoor in Den Haag de Odido Tech Hub geopend. Hier is volop ruimte voor inspiratie en ideeën.
Als je één bedrijf binnen de sector mocht kiezen dat écht het verschil maakte in 2024, welke zou dat zijn?
Namen noemen vind ik zo 1988. Voetbalkenners weten het vast: het jaar dat Nederland nog wel Europees Kampioen werd. Er zijn heel veel bedrijven die meer dan noemenswaardig zijn. Ik vind het persoonlijk mooi en bijzonder om de telecom- en IT-sector steeds sneller te zien integreren, waarbij ook nieuwe diensten worden ontwikkeld voor deze sectoren. Een voorbeeld hiervan is dat we in september samen met Microsoft, Teams Phone Mobile als eerste hebben gelanceerd. Deze dienst integreert mobiele telefonie in de digitale werkomgeving. Zo kunnen medewerkers flexibel, veilig en productief werken.
Wat is de grootste uitdaging of kans die je ziet voor de sector in 2025, en hoe gaan jullie als organisatie hiermee om?
De grootste uitdaging voor bedrijven in de telecom- en IT-sector blijft het voldoen aan de verwachtingen van gebruikers. We zijn volop bezig met digitaliseren, automatiseren en dienstverleningen integreren. Hierbij gebruiken we steeds vaker AI als hulpmiddel. De kans en daarbij ook de uitdaging is dat we de techniek menselijk houden. Want klanten willen techniek makkelijk kunnen gebruiken.