De omzet van de Nederlandse markt voor mobiele diensten daalde in het tweede kwartaal naar 938 miljoen euro. Dat is 8,2 procent minder in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De omzetdaling op jaarbasis was vergelijkbaar met het eerste kwartaal. Normaliter is het tweede kwartaal sterker dan het eerste, maar net als vorig jaar vertoonde de markt ook dit jaar geen groei.
Groter marktaandeel voor Tele2
De enige speler die in het tweede kwartaal wel een groei noteerde, is Tele2 (13,8%). Het bedrijf, dat nog op goedkeuring wacht om samen te gaan met T-Mobile, blijft weliswaar de kleinste mobiele operator met een eigen netwerk, maar wist wel zijn marktaandeel te vergroten naar 6,7 procent. Van de andere drie spelers daalde de omzet van KPN het minst (-5,8%). De provider breidde daardoor zijn marktleiderschap iets uit naar een aandeel van 41,7 procent. T-Mobile zag zijn omzet op jaarbasis iets meer dalen (-7,2%) en wist zijn marktaandeel te verhogen naar 22,8 procent. De grootste klap was voor Vodafone, die een omzetdaling liet zien van 15,9 procent. De operator verloor als enige marktaandeel en kwam uit op 28,8 procent.
Regelgeving en prijsdruk
Volgens de mobiele providers is de daling vooral te wijten aan regelgeving en prijsdruk, gecombineerd met zware concurrentie. Zo berekende Vodafone dat regulering in het tweede kwartaal een impact had ter waarde van 17 miljoen euro. Dit had vooral te maken met lagere inkomsten voor het afwikkelen van gesprekken, maar ook door lagere roaming inkomsten.
Verdere omzetdaling tot 2022
Naar verwachting krimpt de mobiele markt in Nederland dit jaar met ongeveer 4 procent in omzet naar ongeveer 3,9 miljard euro. Ook voor de komende vier jaar voorspelt Telecompapier een verdere daling, met een negatief gemiddelde jaarlijkse groei van 1,8 procent, tot een omzet van rond de 3,7 miljard euro in 2022. De marktonderzoeker baseert deze voorspelling op de verwachting dat concurrentie en prijsdruk niet afnemen, ook niet na de mogelijke fusie van T-Mobile en Tele2. De groei van de omzet uit data en extra diensten is niet voldoende om de structurele daling van de omzet uit spraak en sms volledig te compenseren. “Hoewel het aandeel van abonnees met een onbeperkt data-abonnement nog klein is, zijn er wel steeds meer mensen die een grotere databundel nemen. Door de aanhoudende concurrentie worstelen operators echter nog altijd met de vertaling van deze vraag naar hogere tarieven en omzetten,” aldus Research Analist Alejandra van de Roer, auteur van het Dutch Mobile Operators rapport.