Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Telecom»Nederlands ‘digitaal bedrijventerrein’ gekocht door Amerikanen
    Telecom

    Nederlands ‘digitaal bedrijventerrein’ gekocht door Amerikanen

    17 december 20194 Min leestijd
    nederlands-digitaal-bedrijventerrein-gekocht-door-amerikanen
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Eerder deze week bleef enigszins onder de radar dat een grote Nederlandse speler in deze sector, Interxion, voor 8,4 miljard dollar (7,5 miljard euro) wordt overgenomen door de Amerikaanse branchegenoot Digital Realty. Ter vergelijking: maaltijdbezorger Takeaway.com bood deze zomer rond de 5,5 miljard euro voor de Britse concurrent JustEat. Als de aandeelhouders toestemming geven voor de overname, ontstaat zo de tweede speler op de Europese markt, achter het Amerikaanse Equinix, dat ook de grootste speler is wereldwijd.

    Wat koopt Digital Realty, dat zelf 210 datacentra bestiert op vijf continenten? Interxion is in 1998 ontstaan in Amsterdam-West. Het bedrijf met het hoofdkantoor in Hoofddorp beheert 55 datacentra in elf Europese landen. Vorig jaar had het een omzet van 561 miljoen euro en werd een nettowinst geboekt van ruim 31 miljoen euro. Er werken zo’n zevenhonderd mensen, van wie ongeveer driehonderd in Nederland. Digital Realty (omzet 3 miljard dollar) en Interxion hebben beide zo’n tweeduizend klanten.

    Toegangswegen tot het internet

    Datacenterbedrijven beheren niet zelf de servers, maar leveren de ruimtes waarin klanten, van grote multinationals tot regionale opererende bedrijven, hun servers laten draaien. Daarvoor zijn grond en een gebouw nodig, maar ook fysieke beveiliging, koelsystemen en een energievoorziening die niet ophoudt als de stroom uitvalt. Datacentra zijn daarmee een digitale versie van het aloude concept van een bedrijventerrein, waar bedrijven ruimtes kunnen huren maar zich niet hoeven te bekommeren om de gebouwen zelf of de straatverlichting en beveiliging.

    Na overname wordt ‘Interxion, a Digital Realty company’ de tweede speler op de Europese markt

    De centra van Interxion staan bewust vlakbij de ‘toegangswegen’ tot het internet, waardoor snelheid gegarandeerd is. Het bedrijf is bijvoorbeeld sterk in de vier ‘hoofdsteden’ van het Europese internet: Frankfurt, Londen, Amsterdam en Parijs, (kortweg FLAP genoemd in de branche).

    Volgens marktkenners waren er de afgelopen jaren wel meer bedrijven en investeringsfondsen geïnteresseerd in Interxion. Dat komt mede doordat het Nederlandse bedrijf de controle heeft over een datacentrum in Marseille, waar veertien zeekabels vanuit Afrika, het Midden-Oosten en Azië in uitkomen.

    Marseille gaat door die kabels Amsterdam achterna. „In de afgelopen dertig jaar is in Amsterdam een heel dicht netwerk ontstaan van 250 tot 300 verschillende netwerken”, legt Michel van den Assem, de directeur van de Nederlandse tak van Interxion, uit. „Dat komt doordat hier de eerste zeekabels vanuit de Verenigde Staten het strand opkwamen, waardoor de regio rond Amsterdam de toegangspoort werd voor de toegang tot het Europese internet. Afgelopen jaren zie je andere digitale economieën groeien, in bijvoorbeeld Afrika en het Midden-Oosten. Marseille is daardoor een belangrijke toegangsplaats geworden. En door nieuwe technieken gaat dat sneller dan in Amsterdam.”

    Om datacentra te kunnen ontwikkelen is veel kapitaal nodig: voor de grond, maar ook voor de infrastructuur zoals backupbatterijen en complexe koelsystemen. De fusie tussen Digital Realty en Interxion is dan ook niet de eerste in de sector; grotere bedrijven komen immers doorgaans gemakkelijker aan kapitaal.

    In de eerste helft van 2019 werden 52 fusies afgesproken, een vijfde meer dan een jaar eerder, meldde onderzoeksbureau Synergy Research in augustus. Equinix en Digital Realty zijn bij die overnames elkaars concurrent: tussen 2015 en 2019 waren de twee bedrijven goed voor ruim een derde van de transacties. In 2016 troefde Equinix bovendien Interxion af bij de overname van het Europese Telecity voor 3,8 miljard dollar.

    Digital Realty en Interxion denken samen niet alleen makkelijker aan kapitaal te komen, maar ook aantrekkelijker te zijn voor grote klanten. „Je ziet dat er steeds meer vraag is naar datacapaciteit. De vraag van de grote merken zoals de Facebook en Google van deze wereld is daarbij: kun je alles voor me regelen? Na de fusie kunnen we die partijen wereldwijd van dienst zijn.”

    Gerelateerd

    Vorige artikelCisco komt met reeks nieuwe oplossingen voor het mkb
    Volgende artikel Evert Ruiten start bij Futura

    Gerelateerde berichten

    Sewan versterkt partnerpositie met verbreding portfolio en vertrouwde aanpak

    Sewan versterkt partnerpositie met verbreding portfolio en vertrouwde aanpak

    https://www.fcbarcelona.com/en/FC Barcelona lanceert met Barça Mobile eigen MVNO

    FC Barcelona lanceert met Barça Mobile eigen MVNO

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    mei 21
    21 mei - 23 mei

    GITEX Europe Berlin

    mei 26
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Almere

    jun 3
    3 juni - 5 juni

    ANGA COM 2025

    jun 7
    7 juni - 13 juni

    InfoComm 2025

    jun 11
    Gehele dag

    Telecom Insights 2025

    jun 11
    12:00 - 18:00 CEST

    Partner Event Internet on Demand: ‘FWA: the next big thing in telecom’

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!