Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Mobility»Nederlanders geven meer uit in buitenlandse webshops
    Mobility

    Nederlanders geven meer uit in buitenlandse webshops

    5 december 20183 Min leestijd
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    China is nog steeds de grootste cross-bordermarkt; 30% van alle cross-borderbestedingen wordt uitgegeven via Chinese webwinkels. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

    Bijna drie op de tien Nederlanders van 15 jaar en ouder hebben in 2017 een of meerdere aankopen via buitenlandse webwinkels gedaan. In totaal hebben 3,8 miljoen cross-border kopers € 817 miljoen uitgegeven via buitenlandse webwinkels in 2017. De cross-borderuitgaven stijgen hiermee met 28% ten opzichte van 2016. Hiermee ligt de groei van het cross-borderkanaal hoger dan vorig jaar (2016 vs. 2015: +24%). Op totaalniveau gaat 4% van de Nederlandse consumentenbestedingen naar buitenlandse webwinkels (2016: 3%).

    Ook in 2017 is China de grootste cross-bordermarkt voor Nederlands consumenten, want 30% van alle uitgaven bij buitenlandse webwinkels gaat naar China (2016: 30%). In totaal geven Nederlanders € 248 miljoen uit op Chinese websites, een groei van 31% ten opzichte van 2016). Deze groei zwakte wel iets af ten opzichte van de groei die vorig jaar te zien was (2016 vs. 2015: + 59%). China is vooral erg populair voor het kopen van consumentenelektronica, IT, home & garden, telecomproducten en speelgoed. Voor consumenten die nog nooit bij Aziatische webshops hebben besteld, ligt de drempel hiervoor vooral in het feit dat zij de productkwaliteit niet vertrouwen en het makkelijker vinden om via een Nederlandse website te bestellen.

    “China is opnieuw de populairste bestemming voor Nederlandse cross-border shoppers, met name vanwege de lage prijzen en bezorgkosten”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Chinese bedrijven hebben jarenlang grote voordelen gehad ten opzichte van Europese retailers, waardoor zij hun producten goedkoper in de Europese Unie op de markt konden brengen. Per 1 januari 2018 is er echter een einde gekomen aan het goedkoop verzenden van pakketjes als brievenbusstuk. Er geldt nu een nieuw internationaal tariefsysteem waardoor het vanuit China versturen van commerciële post duurder is geworden. Daarnaast moeten Chinese webwinkels met ingang van 2021 ook btw gaan afdragen voor cross-border zendingen met een orderwaarde lager dan € 22,-. Hiermee komt er een einde aan de jarenlange uitzonderingspositie van China en de btw-ontwijking die daarmee gepaard ging. Twee maatregelen die mede op aandringen van Thuiswinkel.org tot stand zijn gekomen en die bijdragen aan een level playing field voor Nederlandse (web)winkels.”

    Buurland Duitsland is na China het populairst voor Nederlandse online shoppers. 17% van de Nederlandse cross-borderbestedingen gaat via Duitse webwinkels. Groot-Brittannië staat op een derde plaats met een aandeel van 14%. Opvallende stijgers dit jaar zijn Frankrijk en Spanje. Spanje heeft (nog) een relatief laag aandeel van 4% binnen de cross-borderbestedingen, maar ziet wel bijna een verdubbeling van de Nederlandse cross-borderbestedingen terug. Ook Frankrijk wint aan populariteit (+84%).

    Gerelateerd

    Vorige artikel‘Tele2 kan niet zelfstandig overleven in Nederland’
    Volgende artikel Partners van dean one krijgen met Mobile Wholesale unieke toegang tot @Work-portfolio T-Mobile

    Gerelateerde berichten

    Gatehouse-Satcom

    Gatehouse Satcom en Druid Software gaan samenwerken om satellietcommunicatie te verbeteren

    CapX Nederland neemt voorsprong met unieke oplossing; Private 4G en 5G Radio in één

    CapX Nederland neemt voorsprong met unieke oplossing; Private 4G en 5G Radio in één

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    mei 21
    21 mei - 23 mei

    GITEX Europe Berlin

    mei 26
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Almere

    jun 3
    3 juni - 5 juni

    ANGA COM 2025

    jun 7
    7 juni - 13 juni

    InfoComm 2025

    jun 11
    Gehele dag

    Telecom Insights 2025

    jun 11
    12:00 - 18:00 CEST

    Partner Event Internet on Demand: ‘FWA: the next big thing in telecom’

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!