Vanaf nu kent Nederland een volwaardige inkooporganisatie voor IT en Telecom. Dankzij de komst van de Duitse coöperatieve inkoopvereniging GFT naar Nederland. In veel branches zijn inkooporganisaties heel gewoon, maar nog niet in de IT. En dat, terwijl er veel voordelen verbonden zijn aan krachtenbundeling, vertellen Dr. Stefan Touchard, CFO bij GFT, en Harmen Teesselink, managing director van GFT Benelux aan TBM. “Alleen ben je sterk, samen ben je onverslaanbaar.”
Stel, je leverancier besluit ineens zijn tarieven te verhogen, wat zeer actueel is door materiaal schaarste en hoge transportkosten. Of je wilt een rekening betwisten dan wel tegenhouden van een leverancier? Hoe makkelijk is het dan als je lid bent van een coöperatie die tot 3 maanden prijsgaranties afgeeft. En die met een ledenbestand dat een omzet van 1,5 miljard euro vertegenwoordigt wel een vuist kan maken. Het zijn maar twee voorbeelden die de voordelen aangeven van een krachtenbundeling zoals GFT die al sinds 1972 organiseert op de Duitse markt. Want ook zaken als voorfinanciering, collectieve IT verzekeringen, centrale inkoop en facturering, betere leveringsvoorwaarden en (financiële) support bij grote projecten geven voordelen voor de individuele partner. Nóg een voordeel; je hebt rechtstreeks toegang tot de volledige portefeuille van leveranciers zonder de screening die je als individueel bedrijf moet doorkomen. Kortom, Een unieke formule binnen Europa, die in 2021 ook naar Oostenrijk is uitgerold en nu ook in Nederland actief wordt. Op korte termijn volgen waarschijnlijk ook België, Luxemburg en Frankrijk. Hoe meer leden, hoe krachtiger de coöperatie en hoe meer voordeel voor de partners.
Sterke merken
GFT, ooit opgericht als Gemeinschaft Fernmel de-Technik, richt zich op de resellers van ICT en beveiligingstechnologie, vertelt Touchard. De organisatie telt 187 aangesloten leden. De omzetverdeling binnen het assortiment is 70 procent telecom gerelateerd, 20 procent security en 10 procent netwerktechnologie. Zo zitten in het portfolio zo’n 100 leveranciers waaronder Also, Unify, Alcatel, Snom, Swyx, Mitel. Veelal hardware, maar ook software-licenties. Zo vinden we ook gnTel, inmiddels onderdeel van Gamma Communications Nederland in het portfolio. En ook gekende merken als APC, Honeywell, Lancom en Telenot.
“Als coöperatie hebben we in 2020 een omzet gehaald van 132 miljoen euro, de leden profiteren daar rechtstreeks van, zo steeg de totale uitkering naar bijna 5 miljoen euro voor alle leden samen”, vertelt Touchard. Bij een coöperatie koop je een aandeel van het vennootschap, wat je jaarlijks recht geeft op een goederenvergoeding In verhouding van jou omzet via GFT. “Alles wat de coöperatie genereert, komt dus ten goede aan de leden. Zij zijn namelijk de aandeelhouders. Vrijwel geen enkele andere vorm van ondernemen biedt zoveel mogelijkheden voor participatie en mede-ontwerp.”
Focus op klanten
Doel van GFT is om de inkoop te bundelen via raamcontracten met leveranciers en zo de inkoop te vereenvoudigen voor de leden, zodat deze zich kunnen focussen op hun klanten. Via het uitgebreide intranet kunnen de aangesloten partners hun inkoop organiseren. Via het dashboard kunnen zij met behulp van een controlling tool alle relevante gegevens individueel tot op artikelniveau inzien. Deze verkoopinformatie is ook beschikbaar voor de leveranciers. Niet onbelangrijk is ook de enorme zekerheid die het werken onder GFT biedt. Allerlei risico’s zijn daarbij afgedekt voor de partners via een multi-risk polis op maat. Daarnaast is ook de uitwisseling van kennis een belangrijk onderdeel binnen GFT. Zo wordt in Duitsland twee keer per jaar een grote beurs gehouden, waar 80 procent van de leden aanwezig is. Daarnaast zijn er speciale mogelijkheden om kennis te vergaren via speciale e-learning modules en webinars en krijgen leden bedrijfs-, fiscaal en juridisch advies.
Uitbreiding naar Nederland
Zoals gezegd start de formele operatie in Nederland begin 2022. Achter de schermen werkt managing director Nederland Harmen Teesselink al enkele maanden aan de voorbereidingen. Voordat hij bij GFT kwam, werkte hij jarenlang aan beide kanten van de Duits-Nederlandse grens als leidinggevende en consultant voor inkoopcombinaties in verschillende sectoren. De voordelen voor Nederlandse partners zijn duidelijk, benadrukt Teesselink: “Ze kunnen met hun bestaande leveranciers blijven werken of kiezen uit het brede aanbod aan leveranciers uit het GFT-netwerk – afhankelijk van hun behoeften.”
GFT heeft onderzocht dat er in Nederland ongeveer 200 bedrijven zijn die goed bij de coöperatie zouden passen. “En voor wie wij ook een aanzienlijke toegevoegde waarde zouden kunnen zijn”, benadrukt Teesselink. “Sommige bedrijven die al internationaal actief zijn en zodoende lid van GFT, zoals SPIE, zijn ook vertegenwoordigd in Nederland. De ambitie voor de middellange termijn is om in Nederland 30 tot 50 nieuwe leden te verwelkomen. GFT gaat daarbij voor de lange termijn. “Ons bedrijfsmodel is ontworpen op duurzaamheid. Een duurzame vertrouwensbasis met onze leden en leveranciers is ons belangrijkste doel.”
Nederland is in een aantal opzichten verder dan Duitsland, beaamt Teesselink. Zo komt er
met de uitbreiding naar Nederland een extra productaanbod voor passieve netwerktechnologie en gebouwautomatisering. Verder is hij bezig met het opbouwen van een Nederland-specifiek leveranciersnetwerk. GFT wordt daarbij goed ontvangen: “De Nederlandse leveranciers zien veel potentieel. Door een partnerschap met GFT staat voor hen in één klap een netwerk van meer dan 240 Duitse en Oostenrijkse middelgrote bedrijven open, naast de toekomstige leden van GFT Nederland.”
Want ook voor leveranciers is aansluiting bij GFT interessant, stelt hij vast. “Nederland heeft zeer zeker interessante leveranciers die via ons toegang tot de internationale markt kunnen realiseren. Daarnaast gaan we onze partners in Nederland vragen welke leveranciers ze missen in ons portfolio.” ”Ik zie in Nederland bijvoorbeeld ook een groot potentieel voor security”, besluit Touchard. Kortom, Nederland heeft er een nieuwe distributeur bij met een unieke plek op de markt.