Wat is er bijzonder aan 2019? In dat jaar opende MVS International de Nederlandse vestiging MVS Benelux. Met meer dan 800 servicemonteurs is deze voormalige dochter van IBM Italië de grootste smart logistieke dienstverlener van dat land, die ieder jaar meer dan 450.000 opdrachten verwerken. Met hun meertalige 24/7 365 Europese help- en supportdesk worden iedere dag duizenden klanten geholpen.
Wij ontmoeten Ronald van Vark, commercieel directeur bij MVS Benelux, op een zonnige dag in september bij hun Nederlandse logistieke hub. “Laat ik maar met de deur in huis vallen”, zo begint Ronald de kennismaking. “Wij hebben er vandaag net een nieuwe klant bij en het is razend druk. Hoewel wij ruim 35 medewerkers hebben, die allemaal uitstekend getraind zijn, is zo’n eerste dag altijd een beetje spannend. Aan de andere kant, wij zijn maanden bezig geweest met de implementatie. Er kan gelukkig weinig fout gaan”. Trots wijst hij naar de pallets die keurig opgesteld staan bij de ingang van het magazijn. Om ons heen klinkt het gepiep van scanners, stapelen van dozen en het lichte gezoem van elektrische vorkheftrucks. Een drukte van belang, maar iedereen lijkt precies te weten wat er gedaan moet worden.
Volop dynamiek
Glunderend gaat Ronald ons voor en betreden wij het domein van MVS Benelux. Het is duidelijk. Hier wordt hard gewerkt. “Wij beginnen iedere ochtend rond 6 uur en gaan pas naar huis als de laatste producten zijn klaargemaakt voor verzending. Dagelijks passeren bijna 500 orders onze systemen. En wat echt uniek is, is dat wij altijd precies weten waar een pakket is. Zowel in ons magazijn maar ook onderweg. Door ons geavanceerde systeem raken wij ook nooit iets kwijt”, zo vervolgt hij de rondleiding. In het voorbijgaan wijst van Vark op de verlichting: “Net hebben wij alles omgezet naar Ledlampen. Dat bespaart ieder jaar heel veel elektriciteit. Maar wij doen meer. Zo gebruiken wij elektrische auto’s voor het vervoer, waar mogelijk. En gaan wij binnenkort een proef doen met het afleveren van pakketjes in de grote stad met een fietskoerier en een speciale ontwikkelde elektrische bestelscooter. Kijk, MVS is groen waar het kan.”
Smart logistical services
Maar wat doet MVS Benelux nu precies? Ronald zucht: “Ja, dat is een lastige vraag om te beantwoorden. Kort samengevat doen wij alles rond zogenaamde smart logistical services. Van het op voorraad houden tot en met pick, pack en ship en de zogenaamde last mile leveringen. Daarnaast het terugnemen van IT-producten en het weer verkoopbaar maken door een volledig geautomatiseerd refurbishment-proces, het beheer van werkplekken met als belangrijk kenmerk het configuren en installeren op iedere locatie van hardware. Wat ik zelf een heel mooie service vindt is onze 24/7 help -en supportdesk, die gebruikers in hun eigen taal te woord staan. Dit wordt allemaal gedaan door native speakers. En dat allemaal vanuit ons hoofdkantoor in Italië. Maar wat ons anders maakt dan ieder andere aanbieder is dat alles tot in de puntjes procesmatig wordt gedaan en altijd volledig traceerbaar.”
Eigen software
Tijdens het koffiedrinken wijst Ronald ons op een bijzonder aspect van MVS: “Wist je dat wij een grote eigen softwareontwikkelingsafdeling hebben? Cruciaal voor ons succes. Hierdoor hebben wij de flexibiliteit om onze diensten snel en adequaat aan te passen aan een veranderende wens van een klant. Wij zien vaak dat na implementatie de klantbehoefte verandert. Geen probleem, wij schakelen mee. Een mooi voorbeeld is het door ons zelf ontwikkelde ticketsysteem, dat volledig is geïntegreerd met onze helpdesk, IVR en zelfs klanten eigen ‘marktplaats’ op hun intranet. Medewerkers kunnen zelf bijvoorbeeld accessoires voor hun smartphone of laptop bestellen en reparaties aanmelden. Maar ook werkt onze mobiele app, speciaal ontwikkeld voor onze field-engineers, naadloos samen met ons magazijnbeheersysteem. De benodigde onderdelen zijn hierdoor altijd op het juiste moment beschikbaar. En dat is wel zo efficiënt.”
Duurzame basis
We staan op en gaan een hoek om in het magazijn. Daar stuiten we op pallets en kratten vol met gebruikte gereedschappen van Hilti, het bekende gereedschap merk uit Liechtenstein. Ronald loopt naar een pallet en pakt een bestofte klophamer op. “Gisteren werd deze nog gebruikt op de bouwplaats ergens in Nederland. En nu bij ons om duurzaam te worden verwerkt. Het MVS-proces begint bij een contractbeëindiging, waar klanten in overleg met Hilti bepalen wat er met het gereedschap moet gebeuren. Dit kan variëren van het teruggeven van gereedschap na contractbeëindiging tot het vervangen van oude apparatuur bij het aangaan van nieuwe leasecontracten. Ook het ophalen van defecte apparatuur of tijdelijke leenapparatuur is mogelijk.
Efficiency centraal
Het logistieke coördinatieproces kan plaatsvinden via Hiltiwinkels die regelmatig door MVS worden bezocht of direct op de bouw- of werkplaats. Na het ophalen worden In het magazijn van MVS Benelux de opgehaalde gereedschappen nauwkeurig geregistreerd, accu’s gescheiden en gereedschappen gesorteerd op type en conditie. Materialen zoals accu’s, apparatuur, kabels en accessoires worden verder gescheiden voor gerichte milieuvriendelijke en duurzame verwerking. Een regelmatige afvoer van materialen, zoals accu’s en apparatuur, is cruciaal voor het duurzaam beheer. Erkende verwerkers halen wekelijks de gescheiden materialen op en refurbishen, recyclen of vernietigen ze volgens de regelgeving.”
Midden in het magazijn, dat beveiligd is met de hoogste klasse, staat een enorme kluis waar wij niet in mogen. Volgens Ronald liggen daar mobiele apparaten, zoals smartphones en laptops, van een groot en heel bekend bedrijf. Een van de grootste in zijn branche in ons land. “Kijk, als je op locatie bent bij een klant dan moet je koste wat kost door kunnen werken. Grappige woordspeling”, glimlacht hij. “Omdat een van onze kenmerken is dat wij onze services in heel de Benelux, en eigenlijk wereldwijd, bijzonder kostenefficiënt kunnen uitvoeren. Zelfs met onze hoge kwaliteit”. Snel gaat hij verder met het uitleggen van het proces.
“Via een webportaal komt er een vraag van een medewerker binnen. Wij zorgen dat wij de volgende werkdag op iedere plek in Nederland in een tijdvak van 4 uur zijn. Een bijvoorbeeld defect toestel wordt opgehaald en wij leveren een werkend vervangend exemplaar af. Dat kan bij een medewerker op kantoor of thuis zijn, maar ook natuurlijk bij een klant. Dat maakt ons niet uit. Het is alleen wel handig als wij weten waar. En daar zorgt het portaal voor.”
En hier eindigt de rondleiding. Wij hebben een goed beeld gekregen van de dienstverlening van MVS Benelux, maar beseffen ons dat wij slechts een klein deel van het serviceportfolio hebben gezien. Voordat wij weggaan fluistert de gedreven commercieel directeur ons als laatste in: “Weet je dat als je in Italië om ons bedrijfsterrein loopt, je dat meer dan 40 minuten kost?”