Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Algemeen nieuws»MS Teams volwaardig alternatief voor traditionele of cloud based PBX
    Algemeen nieuws

    MS Teams volwaardig alternatief voor traditionele of cloud based PBX

    1 december 20215 Min leestijd
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Microsoft Teams wordt steeds meer de dagelijkse centrale hub voor alle mogelijkheden binnen Microsoft 365 en oplossingen van een groot aantal partners. Ook de geïntegreerde telefoniefunctionaliteit in Teams op basis van Microsoft Phone System wordt hierdoor interessanter. Teams ontwikkelt zich dan ook steeds meer als een interessant alternatief voor bestaande traditionele of cloudgebaseerde telefonieomgevingen.

    Microsoft Teams (Teams) is binnen bedrijven tegenwoordig het centrale platform voor diverse communicatiediensten en directe koppeling met alle Microsoft 365-fuctionaliteit en die van derde partijen.

    Het samenwerkingsplatform wordt tegenwoordig ook steeds vaker voor telefonie gebruikt. Veel functionaliteit die traditionele of gehoste (cloudgebaseerde) telefonie-omgevingen hebben, is nu ook in Teams aanwezig en daardoor toegankelijk voor iedere eindgebruiker.

    Microsoft Phone System
    De telefoniefunctionaliteit is gebaseerd op de cloudgebaseerde telefoniefunctionaliteit van Microsoft; Microsoft Phone System. Deze functionaliteit is niets anders dan een normale cloudgebaseerde telefooncentrale (PBX) die de noodzakelijke telefooncentrale met de bijbehorende controlemogelijkheden voor de belfunctionaliteit levert.

    De integratie van deze cloudgebaseerde Microsoft PBX van de techgigant verenigt alle telefoniefunctionaliteit met die van het samenwerkingsplatform. Inclusief de diverse integraties met oplossingen van derde partijen. Dit biedt eindgebruikers van Teams natuurlijk extreem veel mogelijkheden en vormt zo een geduchte concurrent voor de bestaande traditionele of cloudgebaseerde telefonieomgevingen van bedrijven.

    Drie opties voor telefonieverkeer
    Telefonie is binnen Teams beschikbaar onder de naam Teams Calling en vereist een aparte licentie voor de meeste Microsoft 365-abonnementen. Alleen in het meest uitgebreide Microsoft 365 Enterprise-abonnement is Phone System standaard inbegrepen.

    Eindgebruikers van telefonie en aanverwante diensten binnen Teams moeten wel verbindingen hebben met telecomoperators of andere leveranciers die de daadwerkelijke inkomende en uitgaande verbindingen verzorgen. Microsoft Phone System biedt hiervoor een drietal opties: Calling Plans, Direct Routing of Open Connect.

    Calling Plans
    Met Calling Plans handelt Microsoft de hele telefoniefunctionaliteit en integratie binnen Teams af. De techgigant levert als enige partij niet alleen de functionaliteit en verbindingen, maar ook het beheer. Daarnaast levert Microsoft de bijbehorende belabonnementen op basis van per maand/gebruiker. Er zijn belabonnementen voor alleen binnenlands bellen, maar ook voor binnenlands- en intrnationaal bellen. Verder krijgen abonnees een door Microsoft uitgegeven telefoonnummer. In Nederland is dit altijd een 020-nummer. De dienst is in 26 landen beschikbaar. Eindgebruikers kunnen alles zelf beheren vanuit Microsoft 365. De rekening wordt toegevoegd aan de al bestaande factuur voor hun zakelijke Business- of Enterprise-abonnement voor Microsoft 365.

    De optie Calling Plans geeft alleen de telefoniefunctionaliteit aan Teams die Microsoft in zijn Phone System heeft geïntegreerd. Opties die daarin niet aanwezig zijn, zoals de nog steeds verwachte contactcenter-functionaliteit, moeten klanten nog steeds elders halen. Deze brengen dus extra kosten met zich mee.

    Direct Routing
    De tweede optie is Direct Routing. Hierbij hebben klanten de minste bemoeienis met Microsoft voor de telefoniefunctionaliteit en integratie in Teams. Concreet levert de techgigant hierbij alleen Phone System. Dit is de enige functionaliteit waarvoor gebruikers aan Microsoft betalen. Klanten kiezen met de Direct Routing-optie zelf hun eigen operators of intermediairs voor de verbindingen en noodzakelijke connectiviteitstechnologie als SIP trunks of Session Border Controllers (SBC’s).

    Ook kunnen zij bestaande nummers behouden of deze door hun aanbieder laten toewijzen. Het hele belverkeer verloopt over de netwerken van deze aanbieders en niet via de Microsoft-datacenters zoals bij Calling Plans. De aanbieders leveren daarnaast belabonnementen voor het dekken van de specifieke behoeftes van bedrijven. Bij Direct Routing verzorgen de aanbieders het iets complexere beheer en kunnen ze ook extra functionaliteit bieden. Denk daarbij aan contactcenterfunctionaliteit en/of koppelingen met Customer Relationship Management (CRM)-systemen.

    Operator Connect
    De derde optie Operator Connect is sinds begin dit jaar beschikbaar. Deze optie is een nauwe samenwerking tussen Microsoft en geselecteerde telecomoperators en andere dienstverleners. Operator Connect brengt eigenlijk de beste voordelen van Calling Plans en Direct Routing samen. Klanten nemen bij Microsoft een Phone System-licentie af en kiezen voor de verbindingen uit een lijst van door de techgigant geselecteerde operators of intermediars. Het beheer en de implementatie van alle telefoniefunctionaliteit verloopt daarna via deze specifieke aanbieders. Klanten handelen dit zelf in de Teams-administratieconsole. De aanbieders leveren de complete telefonie-infrastructuur tussen de klant en Microsoft en alle integratie in Teams. Klanten besparen zo op bijvoorbeeld belabonnementen, maar ook op hardware. Bovendien bieden de directe koppelingen tussen de geselecteerde aanbieders en de Azure public cloudomgeving van Microsoft meer betrouwbaarheid.

    Welke optie is de beste?
    Welke van de drie opties het meest geschikt is voor een bedrijf, hangt af van de gestelde eisen. Wie alleen basisfunctionaliteit nodig heeft en al het beheer aan de techgigant wil overlaten, is beter af met Calling Plans. Bedrijven met veel nevenkantoren, ook in het buitenland, kunnen misschien beter terecht bij bestaande of andere aanbieders en intermediairs. Zij kiezen dan voor Direct Routing. Deze optie is ook handig voor bedrijven die de Teams-integratie door deze partijen wil laten uitvoeren. Ook voor het toevoegen van extra functionaliteit, zoals contactcentermogelijkheden, is Direct Routing wellicht het beste. Voor bedrijven die het beste van twee werelden willen hebben, is er Operator Connect. Hiermee krijgen zij de zekerheid dat connectiviteit, belabonnementen en overige functionaliteit van de geselecteerde aanbieders en de Teams-integratie geheel op de Microsoft-cloudtelefonieoplossing is afgestemd en door de techgigant in orde is bevonden.

    Microsoft is volwaardige
    cloudtelefonieleverancier De beschikbaarheid van Phone System maakt Microsoft tot een volwaardige speler op de markt voor cloudtelefonie. De sterke Teams-integratie maakt deze oplossing voor veel bedrijven nog aantrekkelijker, zeker door alle extra functionaliteit die telkens wordt toegevoegd. Ook het ecosysteem breidt zich meer uit. Denk daarbij niet alleen aan connectiviteitsaanbieders,zoals voor Direct Routing of Open Connect, maar bijvoorbeeld ook aan hardwareleveranciers en zelfs aanbieders van voorheen standalone UCaaS-systemen. Al deze aanbieders leveren steeds meer speciale (cloudtelefonie)diensten en integraties met Teams.

    Kortom, de telefoniefunctionaliteit in Teams biedt veel mogelijkheden. Dit verstevigt de positie van het samenwerkingsplatform als centrale hub in de workflow rond Microsoft 365 en wordt daarvoor alleen nog maar belangrijker.

    Gerelateerd

    Vorige artikelOnderzoek Tutela wijst uit T-Mobile en Vodafone bieden beste mobiele ervaring en 5G-dekking
    Volgende artikel KPN Partner Network verhoogt met vernieuwd OneBase efficiency van de partner

    Gerelateerde berichten

    Hoe gaat het met de jonge telecomoperator UNDO? vodafonezigo

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen in strijd tegen teruglopende resultaten

    Prijs smartphones in acht jaar verdubbeld ACM onderzoekt opzegdrempels bij telecomaanbieders

    ACM onderzoekt opzegdrempels bij telecomaanbieders

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    mei 21
    21 mei - 23 mei

    GITEX Europe Berlin

    mei 26
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Almere

    jun 3
    3 juni - 5 juni

    ANGA COM 2025

    jun 7
    7 juni - 13 juni

    InfoComm 2025

    jun 11
    Gehele dag

    Telecom Insights 2025

    jun 11
    12:00 - 18:00 CEST

    Partner Event Internet on Demand: ‘FWA: the next big thing in telecom’

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!