#1. Mobile payment
Verreweg de grootste trend ligt in mobile payment. Deze ontwikkeling is voor offline aankopen the next big thing. De consument drukt zijn smartphone tegen de lezer van de pinautomaat en de transactie is gedaan. Waar dit voor veel retailers in Nederland nog als toekomstmuziek in de oren klinkt, is dit aan de andere kant van de wereld al de gewone gang van zaken. Zo vindt in China 80 procent van alle betalingen mobiel plaats. Europa blijft hier met 31 procent aanzienlijk achter, al loopt generatie Z met 47 procent iets voor.
Er is geen twijfel over mogelijk dat er op dit gebied nog veel op ons afkomt. Interessant is ook dat een groter deel van de wereldbevolking straks toegang heeft tot het internet via een smartphone dan via een computer. Dat we in de komende jaren richting mobiel betalen verschuiven, is daar een logisch gevolg van.
Hoewel we in Nederland inmiddels gewend zijn aan contactloos betalen met de pinpas, doen we dit dus nog niet met de smartphone. De overstap moet echter niet zo moeilijk zijn, want voor beide betaalmethodes is dezelfde techniek nodig. Die techniek bestaat uit de chip voor near field communication, die veel smartphones tegenwoordig al bezitten. Dit brengt ons meteen bij de mobile wallet, een andere belangrijke trend.
#2. Mobile payment vereist een mobile wallet
Een eerste stap in de richting van mobile payment ligt in de overgang van de gewone portemonnee naar een mobile wallet. Denk daarbij aan betaalsystemen en digitale portemonnees als Apple Pay en Google Wallet, die in een land als China maar ook in de Verenigde Staten van Amerika al veel gebruikers kennen. Steeds meer smartphonemerken nemen dit soort apps standaard op in hun besturingssystemen, waardoor consumenten eenvoudig toegang tot deze oplossingen hebben.
Aan retailers dus de taak consumenten aan te sporen daadwerkelijk gebruik te maken van apps voor een mobile wallet. Dit vereenvoudigt niet alleen het betaalproces voor consumenten, maar zorgt er ook voor dat de smartphone in de offline wereld een centrale rol aanneemt in het shopproces. En dat is waar grote kansen liggen voor retailers om mobiel steeds sterker te integreren in de klantreis en consumenten naar de winkel te trekken.
#3. Mobile as a store front
Het inzetten van mobiel als etalage om consumenten naar de winkel te halen wordt ook wel mobile as a store front genoemd. Belangrijk hierbij is het zorgen voor een klantreis die zo soepel mogelijk verloopt. Ongeacht om welk kanaal het gaat, online acties moeten offline traffic ondersteunen en het liefst zelfs boosten. Consumenten moeten zo min mogelijk weerstand ondervinden bij het schakelen tussen online en offline. Met de opkomst van mobile payment en mobile wallets is het voor retailers steeds belangrijker hier op de juiste manier gebruik van te maken.
Klanten wandelen winkels binnen met hun smartphone in de hand, hetgeen de mogelijkheid geeft tot meer contactmomenten en een completere klantreis. Niet alleen kunnen klanten in de winkel productinformatie of reviews opzoeken, retailers kunnen de klant locatie-gebaseerde pushberichten sturen en zo eenvoudig een brug slaan tussen mobiel en de winkel. Belangrijk daarbij is niet iedere klant te overvallen met tientallen pushberichten, maar altijd relevante en waar mogelijk gepersonaliseerde contactmomenten te creëren. Op deze wijze kan mobiel zowel toegevoegde waarde bieden voor de klant als relevant worden ingezet door de retailer.
Mobile wallets en mobile payment veranderen de shopervaring immens en de consument verwacht dat de retailer mee verandert. Willen retailers voldoen aan de verwachting van de consument, dan moeten zij toegevoegde waarde leveren. De eerste stappen zetten in de actuele trends is dan cruciaal – nu, maar ook zeker in de toekomst.
Bron: Emile Muijsson